Tresty ve Formuli 1

Jiří Kocman, 30. července 2003, 14:18 Google+

Stejně jako mnohé jiné sporty má i Formule 1 prostředky jak trestat jezdce, kteří porušují pravidla. Pojďme si je přiblížit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Formule 1 disponuje celkem třemi tresty, do kterých se nepočítá diskvalifikace jezdce. Tresty jsou podrobně popsány v pravidlech F1 pod body 53. - 57.

Projetí boxovou uličkou (drive-through penalty)
Jezdec musí projet boxovou uličkou a samozřejmě při tom musí dodržet rychlostní limit. Jedná se o nejlehčí trest ve Formuli 1. Ztráta jezdce způsobená trestem je závislá na trati - na délce nájezdu do boxové uličky, na její délce a na délce výjezdu. Průměr se pohybuje někde kolem třiceti sekund.

10 sekund (známý pod názvem Stop-and-go penalty)
Jedná se o tvrdší trest. Jezdec je nucen zajet do boxů, zastavit u svých mechaniků na deset sekund, po které NESMĚJÍ mechanici na voze pracovat. Po uplynutí desetisekundové penalizace mohou mechanici v případě že motor vozu přestane pracovat, opětovně motor nastartovat. (pozn. opraveno dle připomínky našeho čtenáře "Orpheuse")

Jezdec, jemuž je nařízen jeden z výše uvedených trestů, si jej musí odpykat nejpozději tři kola po tom, co mu byl trest signalizován. Nerespektování této klauzule může být důvod k černé vlajce a jezdec může být ze závodu diskvalifikován.

Vyjímkou je, když do konce závodu zbývá maximálně pět kol. V takovém to případě není jezdec povinen odpykat si trest na trati a může normálním způsobem dokončit závod. Nicméně mu bude k výslednému času připočteno 25 sekund, což může ovlivnit konečné výsledky.

Ztráta 10 míst na startu v následujícím závodě
Tento trest je celkem neobvyklý, je udělován v extrémních případech a naposledy jsme se s ním mohli setkat loni po skončení GP Itálie, kdy byl penalizován F.Massa v Sauberu, za způsobení kolize. Tento trest se vztahuje k jezdci a jen pro následující závod. Tohoto faktu tehdy Peter Sauber využil a na následující závod Massu vystřídal H-H Frentzen, který si tak alespoň mohl vůz, který na něj v následující sezóně čekal, pořádně vyzkoušet, a tím také na tuto penalizaci nedoplatil tým.

Takže už víme jaké jsou v F1 tresty. Pokud se jezdec prohřeší proti pravidlům, traťoví komisaři zahájí šetření sporné situace v kooperaci s ředitelem závodu. O tom že probíhá vyšetřování jezdce jsou informovány všechny týmy. Pokud dojdou komisaři ve svém šetření k závěru, že se jezdec skutečně prohřešil proti pravidlům, stanoví tomuto jezdci trest. Tato situace je oznámena jak týmům tak samozřejmě i jezdci.

Za co může pilot dostat trest?
Situací za které může pilot obdržet trest je mnoho a nelze je pojmout jinak než obecně. Samozřejmě že vždy rozhodují traťoví komisaři dle konkrétní situace. Zde je výčet několika situací, které bývají penalizovány:

- předčasný (ulitý) start
- překročení maximální rychlosti v boxech
- přejetí „bílé“ čáry při výjezdu z boxů (důvodem je aby se vyjíždějící jezdci nepletli do cesty jiným)
- vynucené zastavení závodu
- porušením pravidel, včetně pravidla Parc Fermé (nedávno bylo porušení Parc Fermé k vidění)
- způsobení kolize
- vytlačení jiného jezdce z trati
- nebezpečné předjíždění (taktéž předjíždění ve žluté fázi)
- nedovolené zdržování jiných jezdců v průběhu předjíždění

Tímto je další článek ze seriálu Pojmy F1 u konce. Opět věříme, že se mnozí fanoušci přiučili něčemu novému a že se již teď těší na další pokračování seriálu.
Vytisknout

Diskuze: Tresty ve Formuli 1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Briatore Villeneuva nechce - anotační foto

Briatore Villeneuva nechce

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud