Formule 1 se chystá do sauny v Malajsii

Daniel Šupa, 4. dubna 2007, 00:08 Google+

GP Malajsie - preview; Seriál Formule 1 se připravuje k druhému podniku letošní sezony, který hostí 5543 metrů dlouhý okruh Sepang v Malajsii, jenž byl dokončen podle projektu Hermanna Tilkeho v roce 1999.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ide, Yuji

Ide, Yuji | foto: Super Aguri Formula 1

Sdílejte článek

Trať se jezdí tradičně po směru hodinových ručiček a závod je vypsán na 56 kol. Jezdce, personál a vozy čekají naprosto odlišné klimatické podmínky než v předcházející Austrálii, kde léto již pomalu končilo. Tradičně vysoké teploty a vlhkost slibují opravdovou zkoušku organismu i techniky, situaci mohou zdramatizovat i silné monzunové deště.

Australská spanilá jízda pilota Ferrari Kimi Raikkonena měla za následek bouřlivou diskusi o legálnosti flexibilních podlah monopostů F1, kterou rozvířil dotazem u Mezinárodní automobilové federace (FIA) konkurenční tým McLaren Mercedes. Další kauzou se stalo úspěšné kvalifikační vystoupení Super Aguri. Stáj Spyker podala žalobu na zmíněný tým a současně i Toro Rosso pro porušení dohody Concorde Agreement, jež nedovoluje koupit hotový vůz od jiného týmu F1.

Zatímco v prvním případě zaujala FIA jasné stanovisko a podlahy upravující svůj tvar v závislosti na tlaku proudícího vzduchu povoleny nejsou, v případě arbitráže vyvolané Spykerem strany pro první líčení své důkazy teprve připravují.

Startovní pole změn pro druhý závod pravděpodobně nedozná, Anthony Davidson se vrátil z nemocničního vyšetření v pořádku a pro závod bude plně připraven. Pohár konstruktérů vede McLaren Mercedes o jediný bod před Ferrari, třetí BMW již ztrácí dalších osm bodů. Mezi jednotlivci stojí v čele průběžného pořadí Kimi Raikkonen před piloty McLarenu Alonsem a Hamiltonem.

Mezi prvními dvěma závody seriálu se uskutečnily testy právě v Sepangu, jichž mnohé týmy využily k vyladění nastavení svých monopostů s pneumatikami Bridgestone. Na malajském okruhu se během čtyř dnů představily všechny stáje vyjma Spykeru a nejlepších časů dosahovali piloti BMW, Ferrari, McLarenu a Renaultu, tedy čtyř nejsilnějších týmů úvodu sezony.

Co se týče změn na jednotlivých monopostech, každý tým se snaží vyvíjet a zlepšovat vůz mezi jednotlivými závody. Některé stáje připravují větší, jiné menší změny, ale v důsledku horkých podmínek bude velká pozornost věnována především chlazení motoru a brzd. I aerodynamika monopostů bude upravena, neboť Sepang je co se týče nastavení přítlaku okruhem velmi obtížným, a je potřeba najít správný kompromis pro dvě velmi dlouhé rovinky a zbývající technickou část závodní dráhy. Zajímavostí je, že pod plným plynem jede vůz 72% okruhu, takže motory blížící se ke své hranici životnosti, dané druhým závodem, projdou těžkou zkouškou.

Zatím není jasné, zda Ferrari a BMW skutečně v Melbourne použily flexibilní podlahu a jak výrazně případná náhrada čepů a pružin pevným spojením ovlivní konkurenceschopnost jejich vozů. Tým z Maranella je i nadále považován za hlavního favorita a po australských potížích Massy se můžeme těšit na pokračování týmového duelu s Raikkonenem. Ze soupeřů se nejvíce očekává od McLarenu a BMW. Poslední testy naznačily zlepšující se formu Renaultu, ale až závod ukáže, jak dalece odpovídaly časy z testů skutečnosti. Honda je jediným továrním týmem, který zatím nebodoval a na monopostu se také pilně pracovalo. Příčina je dle sdělení stáje známa, hledá se nejefektivnější a nejrychlejší řešení.

Vynecháme-li slibovaný duel Raikkonen-Massa, pozornost na sebe jistě znovu strhne obhájce posledních dvou titulů Fernando Alonso s McLarenem a jeho týmový kolega Lewis Hamilton, který získal ve svém prvním závodě třetí místo a obdiv téměř celého světa. Do bojů o stupně vítězů bude chtít jistě promluvit i BMW s Heidfeldem a Kubicou, ale i jezdci Renaultu a Toyoty, neboť se za tvrdých klimatických podmínek dá očekávat menší spolehlivost vozů a větší pravděpodobnost chyb jezdců. Loňský vítěz Giancarlo Fisichella nebude na startu chybět ani letos, ale velké šance si nedává. Podle něj má Renault příliš velkou ztrátu nejen na Ferrari, ale i na McLaren a BMW.

Nejrychlejší kolo okruhu zatím stále drží Kolumbijec Juan Pablo Montoya s vozem Williams BMW z roku 2004. Hodnota 1:34,223 byla vzdálená i při nedávných testech. Nejrychlejšího času dosáhl Kimi Raikkonen a na dnes již bývalého jezdce F1 ztratil celou vteřinu.

Závodní víkend začíná v pátek 6. dubna ve 4:00 středoevropského času. Sobotní kvalifikace bude zahájena v 8:00 a nedělní start deváté Grand Prix Malajsie je plánován na 9:00 našeho času.

Vytisknout

Diskuze: Formule 1 se chystá do sauny v Malajsii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg v Kanadě

Bearman nastoupí s Haasem v Barceloně, nahradí v roce 2025 Hülkenberga? Zamíří Sainz k Williamsu?

Lando Norris ve Velké ceně Kanady

Red Bull si stěžuje na přední křídlo McLarenu: ohýbá se až příliš

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Odešla legenda českých komentářů L. Pecháček - anotační foto

Odešla legenda českých komentářů L. Pecháček

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

  2. Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

  3. Bearman nastoupí s Haasem v Barceloně, nahradí v roce 2025 Hülkenberga? Zamíří Sainz k Williamsu?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud