Nová pravidla pro motory od roku 2026 schválena: stejný výkon bez MGU-H, 100% udržitelná paliva + VIDEO

Petr Hlawiczka, 17. srpna 2022, 06:30 Google+

Světová rada motorsportu FIA včera schválila pravidla týkající se pohonných jednotek pro sezónu 2026 a dále. Dojde k jejich zjednodušení a zekologičtění, výkon však zůstane zachován.

Počet komentářů:  25 komentářů (Poslední 23.08. 23:57) Napište svůj názor
Pohonná jendotka Honda RA618H

Pohonná jendotka Honda RA618H | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

K poslední změně v oblasti motorů došlo před ročníkem 2014, kdy hybridní 1,6litrové V6 agregáty nahradily předchozí vysokootáčkové V8 s KERSem - jednoduchým systémem pro rekuperaci kinetické energie (tehdy o výkonu 60 kW). Za 4 roky nás čeká další velká změna.


Pohonné jednotky v roce 2026

Architektura zůstane podobná (1,6l V6), pohonné jednotky budou nicméně levnější a jednodušší díky tomu, že přijdou o motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Tento systém roztáčely výfukové plyny ženoucí se turbínou a díky propojení s kompresorem umožňoval eliminovat opožděný nástup přeplňování, tzv. turbo-lag. Vozy budou od roku 2026 kvůli tomu hlasitější a obtížněji ovladatelné na výjezdu ze zatáček.

Naproti tomu bude navýšen výkon motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) téměř na trojnásobek, tj. ze 120 na 350 kW, což zajistí podobné maximální výkony celé pohonné jednotky jako v současné době: přes 1000 koní. MGU-K bude nově umístěn v šasi vedle baterie a řídicí elektroniky, veškeré vysokonapěťové vybavení bude zakomponováno do bezpečnostní buňky.

Video: Pohonné jednotky pro rok 2026 VIDEO: Jak se změní F1 pohonné jednotky v roce 2026 (zdroj: formula1.com)

Další velkou změnou bude přechod na plně syntetická, 100% udržitelná paliva. Uhlík pro ně bude získáván z nepotravinářských zdrojů: například z městského odpadu či z atmosféry - už se nebude spalovat žádný nový fosilní uhlík. U nich již nebude sledován průtok založený na objemu či hmotnosti (nyní 100 kg/hod), ale na obsahu energie (cca 400 kW). Zatímco v roce 2013 vozy spotřebovaly během závodu kolem 160 kg, v současnosti 100 kg, tak v roce 2026 by si měly vystačit s pouhými 70 kg paliva.

Cílem bude snížit náklady ale zachovat prostor pro inovace: zakázány budou například drahé výrobní materiály, spousta věcí bude standardizována. Do hry vstoupí již příští rok nové rozpočtové stropy pro výrobce motorů:  v letech 2023 - 2025 budou moci za vývoj nových pohonných jednotek utratit 95 mil. dolarů ročně, v roce 2026 stoupnou na 130 mil. dolarů.

Dojde k omezení času, který budou moci výrobci motorů trávit na dynamometru, inovace se tak budou soustředit zejména na elektrické systémy. V plánu je nadále zachovat limit tří pohonných jednotek na sezónu, podobně jako letos.

Formule 1 v rámci odpovědnému přístupu k životnímu prostředí zavede možnosti recyklace baterií, na konci životnosti MGU-K budou recyklovány další materiály, jako např. kobalt.

Video: Vysvětlení nových pravidel VIDEO: Vysvětení nových motorových pravidel  (zdroj: formula1.com)


Originální dokument FIA se všemi detaily o nových pravidlech: zde.


Změny pro rok 2023

Světová rada motorsportu schválila pro příští rok další dvě změny: úpravu podlah kvůli eliminaci poskakování a zesílení ochranného oblouku v reakci na nehodu Guanya Zhoua v Silverstone.

Okraje podlah budou muset být zvýšeny o 15 mm, zvýšena bude i výška hrdla difuzoru a pevnost jeho okrajů. Týmy budou muset přidat do vozů další senzor pro efektivnější monitorování poskakování (tzv. porpoisingu).

Vytisknout

Diskuze: Nová pravidla pro motory od roku 2026 schválena: stejný výkon bez MGU-H, 100% udržitelná paliva + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 25, poslední 23.08.2022 23:57 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 25 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris ve Velké ceně Kanady

Red Bull si stěžuje na přední křídlo McLarenu: ohýbá se až příliš

Šampionát 1983 s jedním palivovým škraloupem

Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

Max Verstappen ve vedení GP Kanady

Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

Esteban Ocon s vozem Alpine A524

Ocon si stěžuje na těžké auto a kritizuje tým za neférový přístup. Za koho bude závodit příští rok?

Charles Leclerc v dešti v závodě v Kanadě

FOTO z GP Kanady: Slunce, déšť a pár bouraček

Sergio Pérez bude v Red Bullu pokračovat

Péreze prodloužení smlouvy s Red Bullem nenakoplo: po mizerném závodě bude ve Španělsku potrestán

Max Verstappen po GP Kanady

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen slaví 60. triumf

Max Verstappen zpět na trůnu, ovšem rozhodně neměl lehký život (ilustrační foto)

GP KANADY: Kulička rulety s počasím se zastavila na čísle 1 - Verstappen opět vítězí

George Russell mohl být z nerozhodné kvalifikace samozřejmě spokojen (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Všichni očekávají nepředvídatelný závod

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto)

Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rodina Andretti má zvuk nejen v USA, ale i v historii F1

Rozšířit nebo ne? Znamenal by pro F1 příchod dalšího týmu zkázu nebo oživení?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Marko o vývoji Red Bullu: "Vylepšení fungují, data jsou slibná. Ferrari i McLaren za sebou udržíme!"

  2. Byl Piquetův titul v roce 1983 opravdu spravedlivý, nebo se dočkal nepovolené pomoci?

  3. Red Bull si stěžuje na přední křídlo McLarenu: ohýbá se až příliš

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud