Zatáčky Monte Carla: Slavná jména získaly od kostela i stánku s tabákem

Robert RoBertino Pavelka, 25. května 2017, 14:39 Google+

Názvy zatáček jsou velice dobře známé každému fanouškovi, ale jestlipak víte, kde mají svůj původ? Které přežily od samotného počátku trati, jak vstoupila do oficiálního mistrovství vozů F1 v roce 1950 a která je v tomto směru "nejmladší"?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Felipe Nasr a Marcus Ericsson v závodě v Monaku

Felipe Nasr a Marcus Ericsson v závodě v Monaku | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

S některými úseky jsou spjaty dramatické závodní okamžiky, jiné se vážou k historii Grand Prix Monaka. Připomínají historii, kterou postupný vývoj Formule 1 fyzicky z ulic Monte Carla vytlačil, ale zůstala zachována právě v oblasti úseků, nesoucích historická jména.

Pojďme tedy hezky postupně, od startovní rovinky. Hned první, problematická a kolizemi opředená Sainte Dévote je pojmenována podle kostela ze 17. století, který se nachází jen pár metrů za svodidly od zmíněné části trati, zmíněná patronka má v jeho průčelí svou sošku. Vlnité stoupání Beau Rivage (nebo též Beaurivage) je prosté označení "krásného břehu" - přeloženo pochopitelně z francouzštiny. I tady, ve zdánlivě bezproblémovém místě jsme byli svědky různých nehod, třeba v roce 1984 smutného konce Nigela Mansella, do té doby vedoucího pilota závodu. Další zatáčka Massenet se nachází před budovou místní opery, proto jí poskytl jméno francouzský skladatel Jules Émile Frédéric Massenet (1842-1912), který ovšem se závody neměl nic společného. Před zmíněnou budovou opery má svou bustu.

Poté projedeme před proslulým kasinem přes prostranství, kterému se říká Casino square - další vysvětlení není určitě nutné. Ve výše zmíněném článku jsme představili čtenářům několik nehod, z nichž se několik odehrálo v Mirabeau, tato zatáčka na konci klesání od kasina dostala jméno podle hotelu, stojícího nedaleko. Následující vracečka, mimochodem jedna z nejpomalejších zatáček celého šampionátu, je po dobu existence Grand Prix Monaka neměnná, zato názvů si užila až až. Původně zde stálo staré nádraží, takže odtud Nádražní nebo též Zatáčka u starého nádraží. Když byl v tomto místě vybudován hotel Loews, přeneslo se jeho jméno i na část okruhu. Protože i Loews byl přestavěn na Hotel International, říká se tomuto místu prostě The Hairpin.

img-responsive

Zatáčka u nádraží či hotelu Loews je jednou z nejpomalejších v celém šampionátu | foto: Lotus F1 Team

Pojďme dál k Virage du Portier, kterou proslavil Ayrton Senna svou známou "nedbalostní" nehodu (1988); kupodivu nemá nic společného s přístavem, nýbrž jde o náboženský odkaz. Proženeme se tunelem na nábřeží, bezejmennou šikanou až k přístavu, kde nás čeká Tabáková (Virage du Tabac). Ta byla původně několik metrů dále, ale při rozšiřování přístavu se posunula na nově vzniklou plochu. Původně na její vnější straně stál stánek s potřebami pro kuřáky a novinami - obdoba naší PNS. Bazén se stal rovněž součástí rozšiřování přístavu, piloti kolem něj krouží od roku 1973.

img-responsive

A ještě jeden pohled na Casino Square | foto: Red Bull Racing

Do výčtu nám chybí už jen La Rasasse, která se řadí do sféry gastronomické - trať se vine kolem stejnojmenného baru. Tu zase proslavil Michael Schumacher při své "fingované" nehodě v tréninku na závod v sezóně 2006. Poslední zatáčkou před nájezdem na cílovou rovinku vzdali pořadatelé čest zakladateli monacké Grand Prix Antony Noghèsovi (1890-1978). Předchůdcem těchto zatáček, ještě když měl monacký přístav původní podobu, byla zatáčka Gazômetre, dnes už neexistující, pro mnoho dávno zapomenutá a žijící pouze ve vzpomínkách dřívějších diváků Grand Prix Monaka.

A ještě jednu zvláštnost na závěr, kterou už jsme několikrát v minulosti zmiňovali. Pokud se dostanete do Monte Carla a nebudete chtít hazardovat s penězi, nezkoušejte to ani v jeho ulicích. Nejde o rychlost, nýbrž o snahu projet si zdejší komunikace způsobem, kudy vede trať Grand Prix. Kvůli přikázanému směru se vám to bez porušení pravidel silničního provozu nepovede.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Zatáčky Monte Carla: Slavná jména získaly od kostela i stánku s tabákem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v kvalifikaci v americkém Austinu

Úvodní mokrý trénink ovládl Albon. Pak ale havaroval

Valtteri Bottas při oslavách konstruktérského titulu s Mercedesem

Bottase srovnávání s Rosbergem už nudí, na poražení Hamiltona má svůj tajný plán

Robert Kubica v F1 příští rok zůstane, i když ne jako závodní pilot Williamsu

Haas trpělivě čeká na rozhodnutí Kubici

Fernando Alonso během testování s Toyotou v Jižní Africe

Kdo je podle Alonsa nejlepším jezdcem současnosti?

Carlos Sainz během kvalifikaci na městském okruhu Marina Bay

McLaren se v kvalifikacích výrazněji zlepšil v Singapuru, tvrdí Sainz

Sebastian Vettel s Ferrari SF90, které je na rovinkách suverénně nejrychlejší

Ferrari v podezření: Honda volá po "čistém" souboji, v roce 2020 chce titul

Charles Leclerc odjel kvalifikaci v Austinu se starším motorem

Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

Alexander Albon v závodě v Mexiku

Red Bull už zná svou jezdeckou sestavu pro příští rok

Koncept monopostu pro sezónu 2021

Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

Alain Prost a Cyril Abiteboul v kvalifikaci v Baku

Prost o cestě Renaultu. Kdy bude francouzská automobilka vyhrávat?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. LEC... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lidém z Haasu se zdálo, že jejich logo není dostatečně čitelné

Proč Haas změnil svoje zbarvení v průběhu sezony?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Leclercova první sezona u Ferrari se blíží ke konci. Jak ji Monačan hodnotí?

  2. Leclerca v Brazílii čeká penalizace. Dostane vývojovou verzi výkonnějšího motoru pro rok 2020?

  3. Slabé výkony Bottase z poloviny sezony? Fin zná jejich důvod

  4. Špičkové týmy budou v F1 i po změnách v roce 2021 nadále dominovat, věří Ferrari

  5. Ferrari v podezření: Honda volá po "čistém" souboji, v roce 2020 chce titul

  6. Kdo je podle Alonsa nejlepším jezdcem současnosti?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud