Technické parametry okruhu v Monze

Petr Hlawiczka, 8. září 2009, 10:00 Google+

13. podnik letošní sezony Formule 1 zavítá na nejrychlejší okruh letošního kalendáře. Co italská Monza nabízí? Dlouhé rovinky, nejvyšší průměrnou rychlost, nejvyšší maximální rychlost a monoposty nastavené na minimální přítlak.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Itálie (Monza)

GP Itálie (Monza) | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Okruh měřící 5793 m během závodu piloti objedou 53krát (což odpovídá vzdálenosti 306,72 km).  Obsahuje 11 zatáček - 7 pravotočivých a 4 levotočivé. Některé z nich jsou jedinečné a mezi piloty oblíbené - například kombinace zatáček č. 8 - 10 (Variante Ascari) nebo známá zatáčka č. 11 (Parabolica), jejíž poloměr se postupně zvětšuje. Svým charakterem (součet úhlů zatáček je 800°) je okruh druhým "nejrovnějším." Kvůli častému přejíždění obrubníků v první šikaně zde budou o víkendu nově namontovány větší obrubníky (tito "tlusťoši" již letos dali zabrat vozům v Barceloně a na Nürburgringu).

Nejvyšší rychlost dosahovaná v Monza na konci cílové rovinky byla loni 343 km/hod, víkend byl však poměrně chladný a deštivý. Letos by mohly vozy (zejména ty s KERSm) výrazněji překročit 350 km/hod. Z těchto čísel již je patrné, že úroveň aerodynamiky bude optimalizovaná pro nižší přítlak. Opotřebení pneumatik je zde nízké, okruh je však velmi náročný na brzdy a na motory - na plný plyn se jede přes 70% času.



V Monze by měla být nejrychlejší jednozastávková strategie. Vliv množství paliva na časy na kolo není tak výrazný jako na ostatních okruzích, protože zde poměrně málo míst, kde se prudce brzdí či prudce akceleruje. Rychlejší jezdci zde volí i 2 zastávky, nechtějí dělat příliš velké kompromisy v nastavení a výkonnosti z kvalifikace. Rozdíl mezi těmito odlišnými strategiemi je zvýrazněn vysokými rychlostmi - během necelé půlminuty v boxech ostatní urazí mnohem větší vzdálenost - průměrná rychlost na kolo zde přesahuje 250 km/hod.

Délka boxové uličky a její profil také ovlivňují palivovou strategii. Průjezd boxy v Monze stojí kolem 25 vteřin, což je největší ztráta ze všech letošních okruhů. Průměrná spotřeba zde činí kolem 2,53 kg paliva na kolo, což je pro změnu v této sezoně nejméně (průměr všech okruhů činí v přepočtu na tuto vzdálenost 2,8 kg).

Výkon motorů je značně ovlivňován i hustotou a tlakem vzduchu (procentní rozdíly mezi letošními závody tvoří i dvojciferná čísla). Zatímco hustota je dána převážně přetrvávající teplotou okolí a během sezony se tedy dost mění, tlak vzduchu je úzce spojen s nadmořskou výškou a v menší míře i s vlhkostí. Monza se nachází ve výšce 160 m n. m., díky čemuž ji patří pátá příčka co se nejnižšího tlaku týče (997 mbaru) mezi hostiteli Velkých cen. Okolní charakteristika zde má tedy jen nepatrný vliv na výkon motoru.
Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Monze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Felipe Massa absolvoval plastickou operaci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  2. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  3. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud