Designem odpovídá na dramatické změny v technických pravidlech, jejichž velikost dokládá i loučení s atmosférickými motory, s nimiž jsme se v F1 setkávali od roku 1988. Jejich místo zaujímají nové 1,6litrové V6 turbomotory.
Malá skupinka designérů zahájila práce na MR03 již v roce 2012. Do nového vozu bylo přeneseno jen několik z 11 212 dílů, z nichž se skládal předchozí MR02. Výsledkem je podle hlavního designéra Johna McQuilliama "vůbec nejlepší optimalizace výkonnosti versus inovace versus designová integrita."
"Během roku 2012 jsme analyzovali každý prvek vozu - od špičky nosu po odtokovou hranu zadního křídla s vědomím, jak radikálně odlišný bude vůz MR03 po tak velké změně technických pravidel.
Ohromně jsme těžili ze stability našich designových týmů - stejné osoby byly na počátku a nyní uzavírají proces trvající 24 měsíců. Myslím si, že právem můžeme být hrdi na způsob, jakým jsme odpověděli na tak významnou výzvu a na kvalitu vozu, s nímž jsme přišli v podobě MR03.
Auto bylo vyrobeno a dokončeno dle velmi vysokých standardů, zatímco se nám podařilo zachovat naše cíle v oblasti úspory hmotnosti s klíčovým důrazem na náš výborný záznam v podobě spolehlivosti.
Největší designovou výzvou bylo bezpochyby chlazení. Patří to už k jedné z oblasti, s kterou jsme nejen potěšeni po designové stránce, ale také pokud jde o míru inovace u našeho řešení. Zcela nové rozložení předního a zadního zavěšení je výsledkem nových aerodynamických pravidel, která kladou větší důraz na mechanickou výkonnost s tím, že mechanické systémy jsou nyní mnohem relevantnější pro skutečné silniční vozy," vysvětluje McQuilliam.
Marussia MR03 vyráží ke svému prvnímu kolu v Jerezu (foto: Marussia F1 Team)
"U Marussie máme mladé, ale zkušené a extrémně talentované skupiny inženýrů a techniků, kteří obrovským dílem přispěli k našemu pokroku v minulých letech, jak jsme viděli z pokroků mezi roky 2012 a 2013.
Navrhnout vůz, s nímž jsme začali v roce 2012, s integrací celého nového pohonného ústrojí a zároveň tvrdě tlačit na splnění našeho cíle v šampionátu konstruktérů 2013, je dokladem rozsahu, do kterého jsme jako technická organizace vyspěli," uvádí šéf týmu John Booth.
A jaký je letošní cíl Marussie po obsazení 10. místa v loňském šampionátu? "Musíme zmírnit to, že je letošní sezóna obestřena mnoha neznámými povahou našeho týmu, který je vysoce ambiciózní a vždy po sobě žádá více.
Cílem je pohybovat se kupředu, což znamená být v pozici, kdy se už nebudeme muset zaměřovat na nebezpečí zezadu, ale místo toho bojovat s týmy před námi. Na spekulace o relativní výkonnosti je přesto velmi brzy. O tom budeme možná moci hovořit s důvěrou až v Austrálii za 45 dní," upozorňuje šéf týmu, který je vděčný za podporu svých partnerů - dodavateli motorů Ferrari a společnosti McLaren Applied Technologies.
Tým budou v letošní sezóně opět reprezentovat Jules Bianchi a Max Chilton, kteří za něj závodili i v minulé sezóně.
Marussia MR03 (foto: Marussia F1 Team)
Technické specifikace Marussie MR03
Šasi
- označení: MR03
- monokok: kompozit z uhlíkových vláken
- přední zavěšení: ramena zavěšení z uhlíkových vláken a prvek push-rod řídící vnitřní torzní tyč
- zadní zavěšení: ramena zavěšení z uhlíkových vláken a prvek pull-rod řídící vnitřní torzní tyč
- elektronika: MAT SECU TAG 320/Scuderia Ferrari
- karosérie: uhlíková vlákna
- pneumatiky: Pirelli P Zero
- maziva a kapaliny: Shell
- rádio: Riedel
- kola: BBS
- brzdový systém: kotouče a destičky uhlík/uhlík se zadním elektronickým systémem
(brake by wire)
- brzdové třmeny: AP Racing
- hlavní válce: AP Racing
- řízení: hydraulický systém s posilovačem (PAS) navržený týmem Marussia F1
- vybavení: volant včetně MAT PCU8 displeje navržený týmem Marussia F1
- palivový systém: gumový měchýř ATL s kevlarovou výztuhou
- chladicí systém: Marussia F1 tým
- hasicí systém: FEV systém schválený FIA
- pásy: Sabelt
Rozměry:
- celková šířka: 1800 mm
- rozvor kol: 3 700 mm
Motor
- objem 1,6 litru
- max. otáčky: 15 000
- přeplňování: jedno turbo
- průtok paliva: max. 100 kg/hod
- kapacita palivové nádrže: 100 kg
- konfigurace: V6 90 °C
- počet válců: 6
- vrtání: 80 mm
- zdvih: 53 mm
- počet ventilů: 4 na válec
- vstřikování: přímé, 500 barů
- počet jednotek na jezdce: 5 na sezónu
ERS systém
- energie baterií: 4MJ na kolo
- výkon MGU-K: 120 kW
- maximální otáčky MGU-K: 50 000 ot/min
- maximální otáčky MGU-H: 125 000 ot/min
Převodové ústrojí
- podélně uložená převodovka Ferrari
- hydraulický diferenciál s omezenou svorností řízený servem
- poloautomatická, sekvenční a elektronicky řízená převodovka s rychlým řazením, osm rychlostí
+ zpátečka