Jak se letos snaží špičkové týmy využívat výfuky?

Petr Hlawiczka, 9. března 2012, 15:45 Google+

Během předsezónních testů se u předních týmů objevilo několik zajímavých řešení výfuků, které jsou letos řešeny jinak. O co nejrychlejší stáje F1 v této oblasti snaží?

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 10.03. 11:00) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Před sezónou 2012 došlo k úpravě předpisů týkajících se výfuků. Krom toho, že je přesně dána pozice koncovek, Charlie Whiting zaslat týmům technickou směrnici, dle níž výfukové plyny nesmějí být využívány primárně pro zvyšování aerodynamického přítlaku.

Problémem je subjektivní podstata tohoto výkladu, protože vliv na aerodynamiku budou mít vždy. Technický ředitel Ferrari Pat Fry k tomu po testech v Barceloně uvedl: "Jde o to, co to znamená opětovné využívání výfukových plynů - a to je otázka pro Charlieho."

Během testů jsme viděli rozmanitá řešení: výfuky vyčnívaly z kanálů vedoucí vzduch dolů k podlaze, různé tvary kapotáže kolem nich je směrují do oblasti spodní části zadního křídla i k okrajům difuzoru a k speciálně tvarovaným brzdovým kanálkům. Co přesně se s nimi týmy snaží dosáhnout, k tomu bychom museli mít k dispozici vizualizaci toku včetně přesných modelů vozů.

Týmy se při společných testech jistě navzájem pečlivě sledovaly a zkoušely ve svých CFD simulacích řešení konkurence a nové díly. Je patrné, že se nechtějí vzdát obrovského přínosu, který v loňské sezóně přinášelo řešení Red Bull s výfuky u podlahy utěsňujícími po stranách proudění v difuzoru. Díky tomu vzduch zpod podlahy neuniká mezerou mezi tratí a difuzorem pryč a účinně se rovněž eliminuje negativní vliv turbulencí vznikajících kolem rychle se otáčejících zadních kol.

mclaren
McLaren MP4-27 (foto: Vodafone McLaren Mercedes)

Pokud se vám to podaří, můžete si dovolit jezdit s větší světlou výškou vzadu a větším sklonem. Přední křídlo pak může být níže a díky přísavnému efektu dosahovat mnohem vyšší aerodynamické efektivity i proudění směrem dále k podlaze. Přínosy jsou prostě obrovské, zejména v pomalejších zatáčkách, a co se jednou týmy naučily, toho se nechtějí jen tak vzdát.

Řešení McLarenu se zatím zdá být nejpropracovanější. Vzduch proudící směrem dolu přes bočnici tvoří kanál, který s sebou dolů strhává i výfukový plyny - byť koncovka směřuje o pravidly požadovaných minimálních 10° vzhůru. Tím se dostávají do správné výšky a stále mají dostatek energie na to, aby i přes delší vzdálenost než loni dokázaly utěsnit difuzor.

Red Bull v sobotu s novým šasi nasadil v Barceloně také nové výfuky - koncovky již nesměřovaly na horní rameno zavěšení a do středu, ale byly se speciálně tvarovaným žlábkem zapuštěny do karosérie blíže přední části auta. Horké plyny mají přes most z kapotáže putovat rovněž k okrajům difuzoru. Do onoho otvoru pod nimi proudí čistý vzduch podél bočnic, který dále pokračuje do otvoru pro startér uprostřed difuzoru, což vypadá ještě zajímavěji než u McLarenu.

redbull
Red Bull RB8 (foto: Red Bull Racing)

Ferrari je jasné, že tento přístup je nejlepší, jenže po problémech s přehříváním vnitřní strany pneumatik a s korelací dat se trápí také s konzistencí a vyvážením při dlouhých stintech. Na poslední chvíli se proto tým vzdal svého dosavadního vývoje výfuků a změnil, jejich koncovky tak, aby mířily mimo kapotáž více ke středu vozu.

"Myslím, že směr, kudy se vydat, je jasný. Zkusili jsme to a moc se nám to nepovedlo. Problémy, které jsme měli, bychom přinejmenším během prvních čtyř závodů neodstranili, proto jsme se museli stáhnout a změnit kurs. Podle mě se však rozhodně jedná o způsob, jak dostat ze současných pravidel co nejvíce přítlaku," řekl Fry.

Před týdnem - v pátek odpoledne - simulovalo závod současně s Lotusem. Ze srovnání jasně vyplývá, že u Scuderie není vše v pořádku: Fernando Alonso cílem hypotetického závodu projel o 4,68 sec později než Romain Grosjean s Lotusem. Rudý tým poté zrušil veškerá setkání svých jezdců s novináři, čímž jen potvrdil, že není v pohodě.

Na dotaz Autosportu, zda potíže spočívají pouze v optimalizaci balíku F2012 nebo je třeba změnit jeho fundamentální parametry, technický ředitel Scuderie odpověděl: "Jestli to spravíme drobným nebo velkým vylepšením, to zatím nevím, abych byl upřímný."

ferrari

Které řešení bude fungovat lépe, to zřejmě bude moci ovlivnit výsledek letošního šampionátu, jelikož Red Bull s McLarenem si vedly v předsezónních testech nejlépe. Rozložení sil nám částečně (protože se pojede na netypickém městském okruhu) odhalí příští týden, kdy konečně začne letošní sezóna F1.

Vytisknout

Diskuze: Jak se letos snaží špičkové týmy využívat výfuky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 10.03.2012 11:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rossi, Alexander

Rossi bude testovat pro Caterham

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud