Chlazení a teploty uvnitř monopostů F1 (+ foto)

Petr Hlawiczka, 10. ledna 2012, 00:00 Google+

Dnes se s Patem Symondsem podíváme na to, jak je řešeno chlazení monopostů F1. Jaké teploty dosahují různé části závodních vozů? Jak je chlazen motor a o kolik je náročnější chlazení vozu s KERSem?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 14.01. 19:43) Napište svůj názor
Technika

Technika | foto: Ben Wileman

Sdílejte článek

Co přesně musí být ve voze Formule 1 chlazeno?
Toho je hodně: chladit je třeba motorový olej a vodu, dále pak brzdy, elektroniku, hydrauliku KERS a případně i jezdec. V potaz je také třeba brát palivo a vzduch vstupující do motoru - ačkoliv pravidla jejich chlazení zakazují, jejich přívody musí být izolovány, aby se příliš neohřívaly, protože pak by docházelo ke snížení cenné výkonnosti.

Když se vůz F1 zahřeje, jaké teploty dosahují různé komponenty?
Neuvěřitelně vysoké. Motory jsou v F1 provozovány za mnohem vyšších teplot než u silničních vozidel: teplota vody může díky vysokému tlaku v chladicích systémech dosahovat 135 °C, zatímco olej může mít i 115 °C.

Brzdové kotouče jsou se špičkami kolem 1 200 °C (což odpovídá roztavené lávě) samozřejmě nejžhavějším dílem ze všech. Výfukové plyny však také mohou přesáhnout 1 000 °C, když opouštějí hlavy válců.

foto1
Otvory na zádi monopostů F1: vzduch použitý pro chlazení musí být z vozu odváděn efektivně

Co se stane, pokud chlazení není dostatečné?
Záleží na daném dílu. Kovy ztrácejí při vysokých teplotách hodně ze své pevnosti a pryskyřice zapouzdřující uhlíková vlákna může praskat. Motor může vybouchnout, pokud je teplota vody příliš vysoká, což rychle povede k selhání pístů. Pokud se příliš zahřeje motorový olej, lubrikační film se naruší a následuje podobné katastrofální selhání.

Při přehřátí může elektronika jednoduše vypnout. A stejně jako zastavení motoru, vede to také k poškození převodovky. Příliš horké brzdy mají tendenci se neuvěřitelně rychle opotřebovat.

Jak jsou chlazené motory?
Na chlazení motorů není nic neobvyklého. Používá se čistá vody protikorozními prostředky, pro chlazení vody a oleje se používají jednoduché hliníkové chladiče. Nejdůležitějším hlediskem pro chlazení je však vzduch proudící přes tyto chladiče. Specifická kapacita vzduchu je mnohem menší než kapacita vody či oleje, proto je proudění vzduchu kritické. Pro dosažení správných teplot se proto řídí jeho průtok.

foto2

Čím tedy více vzduchu, tím lépe?
Ne. Žel to není tak jednoduché, protože vzduch využitý pro chlazení navíc, ať už se jedná o motor, brzy či cokoliv jiného, vede ke snížení přítlaku či zvýšení odporu. Týmy budou proto vždy při chlazení zacházet k limitu - vše je v zájmu maximální aerodynamické efektivity tak horké, jak jen to je pro bezpečný provoz možné.

renault
Vizualizace proudnic při optimalizaci chlazení motoru Renaultu

Je chlazení monopostu s KERSem problematičtější?
Ne tak docela. Ačkoliv je KERS třeba chladit, jeho požadavky nejsou vysoké. Vodní systém musí běžně odvést kolem 110 kW a motorový olej 100 kW tepla. To je dohromady dostatečné množství pro ohřev a dodávku teplé vody pro 12 domů průměrné velikosti. KERS naproti tomu pro chlazení baterií a motorku vyžaduje pouze 4 kW, což je zhruba tolik, jako hydraulického systému, a třetina požadavku na chlazení převodovky.

Vytisknout

Diskuze: Chlazení a teploty uvnitř monopostů F1 (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 14.01.2012 19:43 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkönen bude 23. a 24. ledna testovat ve Valencii s Renaultem R30

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud