Flow-vis a PIV: O co se jedná a proč je týmy využívají? (+ foto)

Petr Hlawiczka, 1. ledna 2012, 13:30 Google+

V článcích se během sezóny často zmiňujeme o vizualizačním nátěru, tzv. flow-visu. Co to je? Z čeho se vyrábí a proč jej dnes týmy v F1 stále používají? S pomocí technického konzultanta Marussie Pata Symondse dnes objasníme i další metody včetně PIV.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 07.01. 17:54) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Během roku jsme viděli mnoho aut s flow-vis nátěrem. Co to je a proč se používá?
Nátěr znázorňující (z anglického flow-visualisation, proto flow-vis) proudění je směsicí fluorescenčních pigmentových částic rozpuštěných v tekutině založené na minerálním oleji, obvykle v parafínovém oleji.

Zjednodušeně řečeno se používá ke zkoumání směru proudění vzduchu. I když se ten směr se zdá být celkem jasný, při složité interakci proudění například kolem zadní části auta to není vždy tak jednoduché, jak byste si mohli představovat.

Jak funguje?
Tloušťka kapaliny je taková, že se vlivem gravitace nepohybuje. Když kolem ní ale proudí vzduch, částice se přesouvají ve směru jeho proudění. Kapalina neschne, proto se při jízdě vozu po trati přemísťuje stále dál.

Využívání CFD umožňuje aerodynamikům pochopit proudění vzduchu způsobem, který je mnohem náročnější, než je to možné při testování v aerodynamickém tunelu. Když se porovná vizualizace proudění ze skutečného auta s prognózou z CFD, posiluje to důvěru týmů v přesnost jejich simulací. Může to však také odhalit nežádoucí úkazy, jako je odtržení proudění od povrchu.

mclaren
Zadní křídlo McLarenu MP4-26 pod drobnohledem ve Valencii (foto: Speed TV)

Z čeho se vyrábí?
Byly časy, kdy se s olejem mísily sulfidy kadmia a zinku. To by nyní bylo považováno za nebezpečné, proto se používají polystyrénové mikročástice, které fluoreskují žlutě či zeleně, když se na ně zasvítí ultrafialovou lampou.

Je opravdu možné se z pouhého pohledu na pohyb nátěru hodně dozvědět? V hi-tech světě F1 to zdá být příliš jednoduché.
Určitým způsobem to jednoduché je, ale nezapomínejte na to, že CFD a testování v aerodynamickém tunelu jsou simulačními technikami. Obě využívají modely, ať už fyzické či virtuální, proto z realistického hlediska svá omezení. Proto využití reálného vozu při testování může eliminovat jakékoliv pochyby.

renault
Flow-vis znázorňující proudění pod zadním křídlem Renaultu (foto: Lotus Renault GP)

Znamená využití flow-visu, že máte s aerodynamikou auta nějaký fundamentální problém?
Využití této techniky neznamená, že máte s autem problém, spíše to poukazuje na to, že se snažíte porozumět tomu, co se děje. Ale samozřejmě vám vždy může odhalit fundamentální problém, který jste nečekali.

Používají se podobné techniky v aerodynamických tunelech?
Ano. Dá se využít stejných nátěrů, i když zanechávají dost špíny. Sofistikovanější technice se říká laserová anemometrie (Particle Image Velocimetry) či PIV.

Tato technika zahrnuje zamlžení vzduchu v aerodynamickém tunelu pomocí kapalných částic, které mají podobnou hustotu jako vzduch. Vizualizovaná oblast je poté ozářena vysoce výkonným laserem a fotografována v rychlém časovém sledu. Při následném zpomaleném přehrávání filmu je jasně viditelný směr proudění. To umožňuje vizualizovat zvířený vzduch opouštějící auto, ne pouze proudění nad povrchem.

ferrari
Využití flow-visu v podání stáje z Maranella (foto: Scuderia Ferrari)

Existují některé další techniky, které mohou být využity?
Ano. Raná technika zahrnovala filmování chomáčů vlny, které byly přichyceny k povrchu vozu. Dnes při testech vídáváme složitá ramena se statickými pitotovými trubicemi. Ty mohou měřit rychlost proudění ve zvířeném vzduchu například za předním křídlem či za difuzorem.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Flow-vis a PIV: O co se jedná a proč je týmy využívají? (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 07.01.2012 17:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kovalainen, Heikki

Kovalainen vzpomíná: Na Hamiltona jsem neměl. Jakou sázku prohrál?

Lewis Hamilton během předsezonních testů v Barceloně

Mercedes bude před prvním závodem testovat v Silverstone, sveze se Bottas i Hamilton

Difuzor Ferrari

Omezení pravidel nekončí, na řadě jsou výfuky. Co se změní?

Carlos Sainz během předsezónních testů v Barceloně

Díry v rozpočtových stropech nahrávají McLarenu, stěžuje si Helmut Marko

Toto Wolff se raduje z vítězství obou Mercedesů v kvalifikaci v Maďarsku

Wolff vysvětluje, proč Mercedes nepodpořil návrh experimentálního závodního víkendu

Lando Norris s vozem Formule 3 v Zandvoortu

Norris se konečně dočká jízdy s monopostem - na dráze otestuje vůz F3

Claire Williamsová v Ázerbájdžánu

Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

Po startu Velké ceny Rakouska 2019

F1 konečně potvrzuje prvních 8 závodů sezóny 2020. Co bude následovat po Rakousku?

Autokláv pro zapékání dílů z uhlíkových vláken

Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

Fernando Alonso uvažuje o návratu do F1

"Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Vettel, Sebastian

Přehled významných událostí roku 2011

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Týmy se měsíc před prvním závodem pomalu vracejí do práce, Ferrari se daří s motorem

  2. "Fernando by posunul Formuli 1 na další úroveň," komentuje Domenicali možný návrat Alonsa

  3. Trápení Williamsu? Schumacher mluví o nedostatečném vedení

  4. Díry v rozpočtových stropech nahrávají McLarenu, stěžuje si Helmut Marko

  5. Omezení pravidel nekončí, na řadě jsou výfuky. Co se změní?

  6. Změní se formát závodního víkendu? Týmy o tom vážně uvažují

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud