DISKUZE K ČLÁNKU Flow-vis a PIV: O co se jedná a proč je týmy využívají? (+ foto)

V článcích se během sezóny často zmiňujeme o vizualizačním nátěru, tzv. flow-visu. Co to je? Z čeho se vyrábí a proč jej dnes týmy v F1 stále používají? S pomocí technického konzultanta Marussie Pata Symondse dnes objasníme i další metody včetně PIV.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Flow-vis a PIV: O co se jedná a proč je týmy využívají? (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 07.01.2012 17:54 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Petr (Hlasoval 1 člověk) 02.01.2012 09:15
Jedno a to samé to úplně není, protože se jedná… »
» uzivatel000532 (Hlasoval 1 člověk) 06.01.2012 14:01
Jo děkuju. Závodíme tady v čechách ve Volný… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • uzivatel000532

    uzivatel000532

    XXX
    A nevíš jenom přibližně z čeho by to šlo? Už jsme nad tím přemýšlely, ale zatím jsme nepřišli na nic co by formuli neublížilo a šlo to potom dolu 12 12 12

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Vy máte formuli? A co na ní chcete zkoumat?
      Takhle v domácích podmínkách - zkus třeba obarvit parafínový olej (litr běžně v obchodě seženeš do Kč 100,-), popř. petrolej. Pošlete pak fotky 03

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • uzivatel000532

        uzivatel000532

        XXX
        Jo děkuju. Závodíme tady v čechách ve Volný formuli, a zkoušíme různý difuzory a i takový blatníky před koly, ale ani nemáme vyzkoušený co to opravdu dělá a jestli to funguje 12 12 12 www.chabrmotorsport.cz

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • ifn

    XXX
    Absolutně souhlasím. Vzorce nikomu nic neřeknou ale vizuálně je PIV velice poutavé.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Ve spolupráci s lidmi z jednoho z nejmodernějších aerodynamických tunelů se mi podařilo něco dát dohromady včetně vizualizavaných výstupů z PIV a CFD a vzájemného srovnání. O víkendu bych to chtěl zveřejnit.

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000532

    uzivatel000532

    XXX
    Dá se flow-vis někde koupit, nebo hmota tomu podobná, hodilo by se nám to 03

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Petr

    Petr

    XXX
    Díky za příspěvky a obohacení diskuse.
    PIV je moc zajímavá věc a říkám si, že by asi byla škoda jí věnovat jeden odstavec a pár vět v diskusi. Ještě se o ní pokusím nějakou zajímavější formou (místo vzorečků opsaných ze skript spíše obrázky z vyhodnocování a srovnání s CFD z praxe) něco sepsat.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • ifn

    XXX
    Optimální hustota částic je sice rozdílná ale to nemění nic na faktu že metody jsou si to velice podobné. Ono se dá PIV použít u nízké hustotě částic a PTV u vysoké ale výsledky nejsou ideální (i když ono se to dá softwarově upravit).
    To že PTV se používá hlavně při laminarnim proudění je zvláštní. Není pro to žádný důvod. Spíš bych to viděl na tom jestli jim jde o kvalitu nebo kvantitu. Při PTV je možné teoreticky mít jeden vektor na jeden pixel. Prakticky to ale možné není vzhledem k omezené hustotě částic. Na druhou stranu, proudění kapalin je o statistice a ne o momentálních jevech (korelace mezi "dvěma" obrázky). Tudíž časově zprumerovana vektorová mapa může mít teoretickou hustotu (ale kvalita vektorů rychlosti je nižší). Na druhou stranu u PIV je konstantní hustota vektorů u všech vektorových map v časové sérii (je ovšem podstatně nižší než u PTV). poté take časové zprumerovana vektorová mapa je vice důvěryhodná.
    Další parametr který by mohl hrát roli v tom co použít je 'length scale' efektů který chtějí studovat (turbulence mají různé délky).
    Poslední faktor je výpočetní náročnost. PTV je několikrát náročnější než PIV a kdyby prováděli měření ve 3D tak by asi nikdy nezískali výsledky (a to ani se superpočítači které stejně potřebují na CFD). Proto asi vše měří v rovině.
    Jinak smekam... Na člověka který nemá praxi mate opravdu dobré znalosti.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • CaesarF1

    CaesarF1

    XXX
    Na civilním voze,jako je např. to moje jsem zpozoroval něco podobného. Proudění vzduchu zanechává kolem kol, prahů a na zadních dveřích barevné stopy jakoby rzi 12

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Kapor

    XXX
    Takže obe metódy sa vlastne používajú preto, aby skutočnosť a simulácia čo najviac konvergovali. 11

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • ifn

    XXX
    PIV a PTV je vlastně jedno a to samé. Pokud se používá PTV tak se stejně musí celý soubor dat projet PIV algorithmem a poté se použije nadstavba na sledování individuálních částic. Závisí pouze na tom jakou chtějí mít hustotu vectorů (spatial density).
    Zajímalo by mne čí systémy používají (LaVision, TSI,...či si staví a programují vlastní) a také jaké částice (aerosol). Přesněji jestli normální nebo fluorescenční (asi oboje...bude záviset na tom kde chtějí prověřit proudění).

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Jedno a to samé to úplně není, protože se jedná o dva rozdílné přístupy.

      PIV vyžaduje vyšší hustotu částic (identifikace jednotlivých částic proto není možná). Sledování jednotlivých částic u PTV je možné díky jejich menším počtu (pracuje se proto spíše s laminárním prouděním, zatímco turbulentního proudění není při PIV problém).

      Používají normální i fluorescenční. Pro vyhodnocování dat z PIV týmy využívají například softwarové řešení Tecplotu.

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • skejpa

    skejpa

    XXX
    Super článek. Díky !

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • ifn

    XXX
    ja bych mel jenom par pripominek. PIV nemusi byt pouze rovinna ale klidne pseudo-3D (stereo-PIV) nebo plne 3D-PIV. Zavisi pouze na poctu kamer a optice na laseru. Take vyhodnoceni PIV mereni neni pouze o koukani na obrazky (jako to je nejspis u flow-vis kde jedinne udaje jsou pravdepodobne proudnice). U PIV se pocita posun castic mezi dvema po sobe jdoucimi obrazky. Vysledek jsou tudiz vektorove mapy ktere se daji dale statisticky zpracovavat a mohou byt primo porovnany s CFD (vystupy jsou si velmi podobne).

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      XXX
      Díky za připomínky. Máte pravdu: byť se jedná o snímky 2D roviny, je možné pomocí více kamer dopočítat 3D vektory (byť na rozdíl od PTV a nižší hustoty nelze u PIV jednotlivé částice mezi dvěma snímky přesně sledovat (na jednom je ale možné je přesně určit), blíže o tom ale raději třeba někdy v samostatném článku). Slovo "rovinná" jsem tedy raději vyšktrl.

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama