Sauber C30 - Úpravy pro Melbourne (aktualizováno)

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 4. dubna 2011, 10:40 Google+

Sauber během předsezónních testů zaujal svým pokrokem, který od minulého roku učinil. Během posledního testu v Barceloně vyzkoušel novinky, které přivezl také do Melbourne.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 09.04. 09:47) Napište svůj názor
Kobajaši, Kamuj

Kobajaši, Kamuj | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Přední křídlo
První verze předního křídla, s níž nastoupil Sauber ve Valencii,  byla prakticky kopií té loňské z vozu C29. Během posledního testu v Barceloně však tým nasadil novou verzi, která vyhovuje zvláštním aerodynamickým vlastnostem C30.

predni_kridlo_1

Nové křídlo má upravenou třetí klapku poblíž bočnic (1) a mnohem menší oddělovač klapek (2). Ztratila se ploutev z konce bočnice (3), nová je kaskáda (4) - její vnitřní část není jednoduše horizontální, ale je vyhnuta nahoru. Uchycena je na větší bočnici, což připomíná řešení předního křídla Mercedesu MGP W02. Upraven byl i spodní kanál (6) pod bočnicí, je více zaoblený.

predni_kridlo_2

 

Přední brzdy
Sauber podobně jako ostatní týmy již nevyrábí brzdové kanálky z uhlíkových vláken, ale pomocí metody rychlého vytváření prototypů (rapid-prototyping). Pomocí ní může vyrábět díly až o 90 % rychleji, levněji a s vysokou přesností dosáhnout téměř jakéhokoliv tvaru. Kanálky jsou nejprve navrženy v CADu a potom "vytištěny" pomocí 3D laserového paprsku - který kreslí do výchozího materiálu formou vrstvu po vrstvě.

brzdy

V Melbourne tým závodil s částečně přelepeným kanálkem páskou. To běžně dělají i ostatní týmy. Ač to zní zvláštně a vypadá tak trochu amatérsky, jedná se o velmi rychlou a praktickou metodu, jak ovlivnit množství vstupujícího vzduchu a teploty brzd. Výměna kanálků by zabrala několik cenných minut, přičemž by bylo třeba rozebrat více věcí - což je během krátkých tréninků téměř nemožné.

Bočnicové panely
K bočnicovým panelu přibyl při testech v Barceloně vnější vertikální prvek, který má lépe směřovat proudění vzduchu od deflektoru podél spodní části bočnice. Podobné řešení nasadila i Force India.

bocnicove_panely

Bočnicový komín
Sauber v oblasti bočnic sáhl po originálně tvarovaném komínu. Prvek omezuje proudění vzduchu přes bočnice a také jeho unikání do stran. Horní část je odnímatelná, po odkrytování by řešení mohlo sloužit i k efektivnějšímu chlazení.

komin

V Melbourne byla otevřena pouze pravá část, zatímco levá byla zakrytá. Uvnitř otvoru pro vstup vzduchu v pravé bočnici se objevil také drobný kanálek. Tento asymetrický přístup pomáhá chladit elektroniku, olejové čerpadlo a zřejmě i části KERSu uvnitř vozu.

Deflektory
Deflektorům po stranách vozu před bočnicemi přibyl jeden výřez (schod) - nyní jsou tři.

deflektor

Zadní křídlo - menší klapka, výše náběžná hrana, otvory v bočnici, křidélko uprostřed

Zadní část
Za brzdovými kanálky se u zadních kol přibylo dodatečné křidélko (2), které zvyšuje přítlak na zadní nápravě, celkem jich je na každé straně již šest.

difuzor

Uprostřed difuzoru pod nárazovou strukturou se objevil dlouhý výřez (1), který má zřejmě omezovat aerodynamický odpor. Prodloužení bočnic (3) směrem k zemi pomáhá urychlovat proudění vzduchu z difuzoru a tedy zvyšovat jeho efektivitu. Podobné řešení používá také McLaren.

Zadní křídlo
Zadní křídlo následuje poslední trend vývoje DRS: zmenšování horní klapky (1). Pokud je otevřená, vůz má na zádi více přítlaku a piloti mohou s aktivovaným DRS ujet větší část okruhu, na druhou strany při předjíždění v závodě není efekt tak dramatický a křídlo by mělo být celkově o něco méně efektivní. Poloměr zakřivení této horní klapky se však stal Sauberu osudným, protože kvůli výrobní chybě (a chybě výstupní kontroly) byl menší než pravidly předepsaných 100 mm (více v tomto článku).

zadni_kridlo

Modifikací prošly otvory v bočnici pro snížení indukovaného odporu (2). Další změnou je tvarování náběžné hrany spodního hlavního profilu (3), která je rovná, pouze uprostřed o něco snížena - u předchozí verze se od krajů ke středu zvedala.

Nad nárazovou strukturou v povolené zóně přibylo další křidélko (4), které kvůli jeho nižší efektivitě loni týmy využívaly pouze na tratích vyžadujících velmi vysokou úroveň přítlaku.

Volant Sauberu - obrázek s popisky zde.

Vytisknout

Diskuze: Sauber C30 - Úpravy pro Melbourne (aktualizováno)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 09.04.2011 09:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton v tréninku v Silverstone

Třetí trénink pod taktovkou Mercedesu, které stíhá Verstappen, Ocon havaroval

Lewis Hamilton v závodě v Silverstone

Odpoledne byl nejrychlejší Hamilton, Bottas ztrácí

Valtteri Bottas v závodě v Silverstone

První trénink pro Bottase

Valtteri Bottas v závodě v Silverstone

Překvapení na obzoru. FIA chce zakázat kvalifikační režimy motorů

Sebastian Vettel v Silverstone

Vettel dostane ve Španělsku nové šasi, Ferrari ale žádné větší novinky nechystá. Co očekává?

Mercedesy minulý víkend v Silverstone

Red Bull chce, aby FIA prověřila roli Mercedesu v případu kopírování Racing Pointu, Wolff půjde k soudu rád

di Montezemolo, Luca

Hybridní éra? Nikdy nebyla součástí naší kultury, říká Montezemolo

F1 v Monaku

F1 se má v roce 2021 vrátit k normálu, dokončuje kalendář závodů. Kdy se na tribuny vrátí diváci?

Max Verstappen v závodě v Silverstone

FOTO: Výroční 70. velká cena s nečekaným vítězem

Valtteri Bottas v boxech

Zaspal Mercedes a dal Hamiltonovi výhodnější strategii? Wolff nesouhlasí, kritiku Bottase ale chápe

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Hrdý Hamilton o víkendu sledoval závodní debut svého bratra

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: "Šílené, zítra to bude bolet," domnívá se překvapený Hülkenberg

  2. Hamilton bere bod navíc za nejrychlejší kolo, Williams pátý

  3. Zaspal Mercedes a dal Hamiltonovi výhodnější strategii? Wolff nesouhlasí, kritiku Bottase ale chápe

  4. Bottas v kvalifikaci poráží Hamiltona, Hülkenberg senzačně třetí + VIDEO

  5. Vettel dostane ve Španělsku nové šasi, Ferrari ale žádné větší novinky nechystá. Co očekává?

  6. Výroční 70. GP - Mercedes zaváhal, Verstappen se dočkal satisfakce + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud