Novinky představené na voze Ferrari 150° Italia během testů v Barceloně

Petr Hlawiczka, 17. března 2011, 21:00 Google+

Mercedes nebyl jediným týmem, který v Barceloně představil významná vylepšení svého vozu. Novinky ke druhému testu minulý týden přivezlo také Ferrari.

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 22.03. 17:58) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Ferrari ke druhému testu do Barcelony přivezl upravené přední křídlo, bočnice a jejich panely, podlahu, výfuky, zadní křídlo i difuzor.

Rozsáhlý upgrade a nové šasi č. 287 před odjezdem do Španělska prověřil na rovince ve Vairanu mladý talent Davide Rigon. Vůz z předchozích třech testů putoval opačným směrem k inovaci do Maranella.

Přední křídlo

predni_kridlo

Přední křídlo nesou podstatně širší pilíře (1), které snižují vznik turbulencí a vylepšují proudění ve spodní části vozu. Spodní nosný profil se již nevyznačuje na krajích tak zaoblenými hranami (2). Ferrari experimentovalo s venkovním vertikální ploutví na bočnicích odklánějící proudění směrem ven od předních kol. Tento prvek byl posunut více dopředu (3). Zadní kraj bočnice neobsahuje výřez, ale ve spodní části přibyla Gurneyho klapka (6).

Výraznou změnou prošla i horní klapka: není na vnitřním okraji useknutá a zabírá větší plochu (4), díky které křídlo může také vytvářet vyšší přítlak. Vnitřní bočnice na přední kaskádě má prolis pro usměrnění vzduchu (5).

laser

Předposlední den (pátek) druhých testů v Barceloně tým na přední křídlo umístil senzor, který pomocí laserového paprsku zřejmě monitoroval změnu výšky předního křídla nad vozovkou (viz zelená šipka) v závislosti na zatížení při různých rychlostech.

Bočnice

bocnice

Vstupní otvory bočnic byly zaobleny. Vůz nyní v této části působí svěžejším dojmem, za úpravou však nestojí vylepšení estetického vjemu, nýbrž zvýšení celkové efektivity aerodynamiky. Čelní plocha pro vstup vzduchu se zmenšila, je tedy možné, že Ferrari bylo v úvodním návrhu vozu příliš konzervativní, aby předešlo problémům s přehříváním.

Podlaha

podlaha

Z bočnicových panelů se vytratilo horizontální křidélko ve spodní části (1), jehož účelem je vířit vzduch a snižovat tím aerodynamický odpor.

Propracovanější je naopak nová podlaha. Kromě zesílení a tvarovaní v zadní části na ní přibyl výčnělek (2) snižující turbulence a vylepšující proudění směrem k zádi - kvalitní vzduch neuniká do stran, což by se mohlo stát kvůli většímu množství protékajcicího vzduchu touto části díky úpravám pilířů nesoucích přední křídlo (viz výše).

Výfuky

ferrari

Původně se vyústění výfuků (horní část obrázku) nacházelo nízko u podlahy a bylo celkem úzké. Plyny směřovaly k difuzoru a do něj přes otvor pro startér motoru. Pod žlutou šipkou se nachází výčnělek z podlahy, který vytváří turbulence, což paradoxně pomáhalo k efektivnějšímu proudění horkých plynů dovnitř.

Při druhém testu již bylo prodloužené vedení výfukových plynů v podlaze zakryto (spodní dvě třetiny obrázku) v nové podlaze. Ferrari chtělo na tepelnou ochranu údajně použít PyroSic, ale po konzultaci s FIA jim v tom bylo zabráněno (to nyní trápí hlavně McLaren při řešení jeho problémů s výfuky).

Horké výfukové plyny jsou nyní směřovány do 5 cm vnějších otvorů do difuzoru a nikoliv doprostřed, jak tomu bylo v předchozí konfiguraci. S tímto řešením se jako první letos objevil Red Bull a Sam Michael z Williamsu jej po bádání v CFD označil jako zatím nejefektivnější řešení.

Zadní křídlo

zadni_kridlo

Gurneyho klapka na odtokové hraně horní klapky křídla byla zúžena. Upraveny byly otvory v bočnicích pro snížení indukovaného aerodynamického odporu - sice jsou stále čtyři, ale ten nejspodnější se posunul o něco více dozadu.

zadni_kridlo_2

Do rozboru jsem zařadil ještě zadní pohled na křídlo Ferrari, z něhož jde pěkně vidět další rozdíl mezi starší a novou verzí křídla - došlo k zúžení horní klapky (šipka), spodní profil je naopak větší (hlubší).

Týmy zadní křídla optimalizují, jak získávají více informací o fungování nového nastavitelného systému (DRS - drag reduction system). Kratší horní klapka v rámci povoleného pohybu o max. 50 mm může dosáhnout menšího sklonu (úhel náběhu se může přiblížit 0°). Aby obzvlášť v kvalifikaci mohli během jednoho kola strávit více času s aktivovanou klapkou (i v některých zatáčkách), změnil tým poměr velikosti mezi klapkou a hlavním profilem zadního křídla.

Difuzor

difuzor

V difuzoru přibyl vertikální prvek pro efektivnější proudění vzduchu centrální části difuzoru (1). Druhý týden se už na voze 150° Italia neobjevovali zpevňující pruty, kterými byly uchyceny krajní části difuzoru k nárazové struktuře. Žlutými šipkami jsem označil samolepky měřící teplotu. Proudí tudy horký vzduch, proto ji Ferrari pečlivě monitorovalo.

volant

Krom výše popsaných věcí Ferrari zkoušelo různé způsoby ovládání KERSu a nastavitelného zadního křídla. Původně k tomu sloužila tlačítka na zadní straně volantu (viz obrázek), posléze páčky v jeho spodní části a nakonec si piloti údajně vyzkoušeli ovládání zadního křídla i nohou.

kers
Ovládání KERSu: 1 - nastavení množství uvolňované energie při aktivaci
 2 - nastavení dobíjení, resp. množství uchovávané energie při brzdění

Vytisknout

Diskuze: Novinky představené na voze Ferrari 150° Italia během testů v Barceloně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 22.03.2011 17:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ecclestone, Bernie

Ecclestone: Nové motory Formuli 1 ublíží

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud