Jak budou vypadat vozy F1 v roce 2010?

x-o, 31. července 2009, 18:32 Google+

Willy Rampf, technický ředitel BMW, popisuje, v čem se budou vozy pro příští sezónu odlišovat od těch letošních v důsledku změn v technických i sportovních pravidlech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Naprostá většina změn se bude točit okolo zákazu tankování. Z pohledu aerodynamiky téměř žádné změny v pravidlech nebudou, zmizí jen kryty kol kvůli vysokým nákladům, které jejich vývoj vyžaduje. Rampf dodává, že se změní také brzdové kanály - kvůli vyšší hmotnosti vozů, což vystaví brzdy větší zátěži.

I v aerodynamice se ale projeví zúžení předních pneumatik. „Způsobí to jiné proudění vzduchu okolo pneumatiky a odlišné vyvážení přítlaku. Proudění okolo pneumatiky je velmi komplexní a přední křídlo kvůli tomu bude trochu jiné. Momentálně odklání proudění okolo vnější strany pneumatiky, ale s užšími pneumatikami by mohl vzduch procházet i vnitřkem. Testy v aerodynamickém tunelu ukážou, co bude efektivnější,“ vysvětlil Rampf. Usměrňování proudění k vnitřní straně pneumatiky bylo až do této sezóny běžné.

Další změnou by mohl být zákaz zahřívacích deček na pneumatiky, ale zatím to není jisté. Někteří jezdci mají obavy o dlouhé zahřívání pneumatik a nebezpečně pomalé tempo, když budou ještě studené. „Pokud zákaz zahřívacích deček projde, jsem si jistý, že Bridgestone vyvine pneumatiky s relativně krátkou zahřívací fází,“ říká Rampf.

Další změnou plynoucí ze zákazu tankování je logicky nutné zvětšení palivové nádrže. Její kapacita bude muset být až o 130 litrů větší. „Bude zapotřebí větší nádrž a auta budou určitě delší. Pravidla nařizují, kde může palivo být, tedy za jezdcem a maximální šířku šasi, takže není jiná možnost, než ho udělat delší. Předpokládám, že v roce 2010 budou nejdelší vozy F1 všech dob,“ komentuje Rampf. Prodloužení rozvoru by podle něj nemělo mít zásadní vliv na ovládatelnost vozů, ale bude těžší najít vhodné nastavení pro kvalifikaci. „Problém bude v tom, že na začátku závodu bude auto velmi těžké, ale v kvalifikaci bude prázdné. Takže v nastavení musí dojít ke kompromisu, aby vůz fungoval v obou případech. Ale protože první část závodu je velmi důležitá, předpokládám, že v kvalifikaci budou auta příliš vysoko a tvrdě nastavené.

Rampf se také obává, že my zákaz tankování mohl přinést nudné závody. „Nebezpečí je v tom, že nejrychlejší vůz bude startovat vpředu. Možnost ovlivnit pozici tím, že začnete s lehkým autem odpadá.“ Také existuje nebezpečí, že na konci závodu nebudou jezdci závodit, ale šetřit palivo: „To je také možné, protože nikdo nechce mít v nádrži 10 kilogramů paliva navíc. Každý bude chtít využít vše a určitě se stane, že na konci přijde ke slovu palivová strategie.

BMW sice už v příštím roce jezdit nebude, ale tým by mohl pokračovat pod jiným majitelem. Vůz už je několik měsíců ve vývoji. „Samozřejmě už testujeme model v tunelu. S vývojem v CFD simulacích jsme už začali před několika měsíci, takže vím, jak bude vůz příští rok vypadat,“ uzavřel vysvětlování Rampf.
Vytisknout

Diskuze: Jak budou vypadat vozy F1 v roce 2010?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa - Schumacher M.

Zotavující se Massa odletí v pondělí domů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud