Jak budou vypadat vozy F1 v roce 2010?

x-o, 31. července 2009, 18:32 Google+

Willy Rampf, technický ředitel BMW, popisuje, v čem se budou vozy pro příští sezónu odlišovat od těch letošních v důsledku změn v technických i sportovních pravidlech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Naprostá většina změn se bude točit okolo zákazu tankování. Z pohledu aerodynamiky téměř žádné změny v pravidlech nebudou, zmizí jen kryty kol kvůli vysokým nákladům, které jejich vývoj vyžaduje. Rampf dodává, že se změní také brzdové kanály - kvůli vyšší hmotnosti vozů, což vystaví brzdy větší zátěži.

I v aerodynamice se ale projeví zúžení předních pneumatik. „Způsobí to jiné proudění vzduchu okolo pneumatiky a odlišné vyvážení přítlaku. Proudění okolo pneumatiky je velmi komplexní a přední křídlo kvůli tomu bude trochu jiné. Momentálně odklání proudění okolo vnější strany pneumatiky, ale s užšími pneumatikami by mohl vzduch procházet i vnitřkem. Testy v aerodynamickém tunelu ukážou, co bude efektivnější,“ vysvětlil Rampf. Usměrňování proudění k vnitřní straně pneumatiky bylo až do této sezóny běžné.

Další změnou by mohl být zákaz zahřívacích deček na pneumatiky, ale zatím to není jisté. Někteří jezdci mají obavy o dlouhé zahřívání pneumatik a nebezpečně pomalé tempo, když budou ještě studené. „Pokud zákaz zahřívacích deček projde, jsem si jistý, že Bridgestone vyvine pneumatiky s relativně krátkou zahřívací fází,“ říká Rampf.

Další změnou plynoucí ze zákazu tankování je logicky nutné zvětšení palivové nádrže. Její kapacita bude muset být až o 130 litrů větší. „Bude zapotřebí větší nádrž a auta budou určitě delší. Pravidla nařizují, kde může palivo být, tedy za jezdcem a maximální šířku šasi, takže není jiná možnost, než ho udělat delší. Předpokládám, že v roce 2010 budou nejdelší vozy F1 všech dob,“ komentuje Rampf. Prodloužení rozvoru by podle něj nemělo mít zásadní vliv na ovládatelnost vozů, ale bude těžší najít vhodné nastavení pro kvalifikaci. „Problém bude v tom, že na začátku závodu bude auto velmi těžké, ale v kvalifikaci bude prázdné. Takže v nastavení musí dojít ke kompromisu, aby vůz fungoval v obou případech. Ale protože první část závodu je velmi důležitá, předpokládám, že v kvalifikaci budou auta příliš vysoko a tvrdě nastavené.

Rampf se také obává, že my zákaz tankování mohl přinést nudné závody. „Nebezpečí je v tom, že nejrychlejší vůz bude startovat vpředu. Možnost ovlivnit pozici tím, že začnete s lehkým autem odpadá.“ Také existuje nebezpečí, že na konci závodu nebudou jezdci závodit, ale šetřit palivo: „To je také možné, protože nikdo nechce mít v nádrži 10 kilogramů paliva navíc. Každý bude chtít využít vše a určitě se stane, že na konci přijde ke slovu palivová strategie.

BMW sice už v příštím roce jezdit nebude, ale tým by mohl pokračovat pod jiným majitelem. Vůz už je několik měsíců ve vývoji. „Samozřejmě už testujeme model v tunelu. S vývojem v CFD simulacích jsme už začali před několika měsíci, takže vím, jak bude vůz příští rok vypadat,“ uzavřel vysvětlování Rampf.
Vytisknout

Diskuze: Jak budou vypadat vozy F1 v roce 2010?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Esteban Ocon se popasoval s mokrými podmínkami v Monaku brilantně (ilustrační foto)

GP MONAKA: Verstappen ovládl proměnlivý závod, Ferrari nadále klesá

Max Verstappen se svou trofejí za prnví místo v závodě v Austrálii

PROHLÁŠENÍ po závodě: Intenzita deště mnohé zaskočila

Po startu v zatáčce St. Devote

GRAFIKA: Startovní rošt v Monaku po penalizaci Leclerca

Fernando Alonso na pódiu po závodě v Austrálii

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Alonso spoléhá na start

Max Verstappen v závodě v Austrálii

Velmi těsnou kvalifikaci ovládl Verstappen, Pérez boural v první části

Max Verstappen v závodě v Bahrajnu (Sakhir)

Závěrečný trénink ovládl Verstappen. Hamilton boural

Max Verstappen před závodem v Austrálii

Druhý trénink pro Verstappena. Sainz ve svodidlech

Monacký přístav

Ferrari na úvod v Monaku nejrychlejší. Mercedes nasadil velké vylepšení, McLaren v nových barvách

Lewis Hamilton

Hamilton do Ferrari? Nejednáme, zní z obou táborů

Pohonná jednotka Honda RA617H

Honda se vrací do F1, motory bude dodávat Aston Martinu

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. A... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa - Schumacher M.

Zotavující se Massa odletí v pondělí domů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Může Aston Martin letos vyhrát? Technický ředitel týmu o Alonsově cíli

  2. Ferrari na úvod v Monaku nejrychlejší. Mercedes nasadil velké vylepšení, McLaren v nových barvách

  3. Velmi těsnou kvalifikaci ovládl Verstappen, Pérez boural v první části

  4. Honda se vrací do F1, motory bude dodávat Aston Martinu

  5. PROHLÁŠENÍ po závodě: Intenzita deště mnohé zaskočila

  6. Druhý trénink pro Verstappena. Sainz ve svodidlech

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud