Výborně navržené přední křídlo vozu Brawn GP

Petr Hlawiczka, 1. dubna 2009, 22:00 Google+

Vozy Brawn GP překvapily všechny svou rychlostí. Kde se bere? Krom diskutabilního difuzoru je to spousta věcí, kterou Brawn drží v tajnosti a které nejsou viditelné. K jedné z těch dobře patrných ale patří přední spoiler vozu BGP 001.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Návrh přední částí je plný inovací, čímž předstihl veškeré své soupeře, kteří jeho prvky začínají kopírovat. Jak jste si mohli všimnout z fotografií z testů nebo ze záběrů z australského závodu, je umístěn velmi nízko. Celkově je nos posazen níže než u Ferrari či McLarenu, což podle mě svědčí o tom, že se tok vzduchu soustřeďují spíše pod vůz, než nad něj. Výše posazená špička nosu koncipuje aerodynamiku s větším důrazem pro přítlak na zadní spoiler, kdežto Brawn GP s jeho větším množstvím a lépe pracuje pod vozem, zvláště pak v oblasti difuzoru.

Na bocích je křídlo zakončeno sofistikovanými bočnicemi (1), jež jsou rozděleny na dvě části pro lepší směrování vzduchu (červené šipky). Chytře je navržen i horizontální prvek (2), jež odděluje tok vzduchu, čímž vytváří tzv. Venturiho efekt pod vozem, zatímco tyč řízení ve stejné výšce jako spodní závěs, čímž se snižuje těžiště vozu a tak zlepšuje jeho ovladatelnost. Inženýři na obě strany nosu také přidaly drobný spoiler (4), který dále jemně usměrňuje proudění vzduchu.



Brawn GP je zdařilým návrhem svého vozu prostě mnohem dál než konkurence. Přední přítlačná křídla jiných stájí nejsou tak propracovaná, jak si můžete pozorovat z následujících obrázků.



Rychlost není dána pouze tímto aerodynamickým prvkem, jak už jsem se zmínil výše. Zaskočené konkurenci nezbývá, než kopírovat a tvrdě pracovat na začlenění do aerodynamických systémů svých vozů. BGP 001 zatím jezdí jinou ligu, jsou o sekundu rychlejší než zbytek startovního pole. Robert Kubica sice prohlašoval, že by zvítězil, nebýt kolize s Vettelem, ale tomu se můžeme pouze hlasitě zasmát. Button jezdil na údržbu, jen to co potřeboval a šetřil vůz. Kdyby chtěl, tak by soupeřům nadělili výprask, proč však trápit techniku a vytahovat hned všechny své trumfy? Soupeři mají na čem pracovat, výkonnostně blíže monopostům Brawn GP budou až v evropských závodech. Je ale otázkou, jestli je vůbec v této sezóně dostihnou. Podle mě k úplně nedojde, nepomůže-li jim odvolací soud FIA.
Vytisknout

Diskuze: Výborně navržené přední křídlo vozu Brawn GP

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mosley, Max

Skutečně ví Ecclestone a FIA co chtějí?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud