Který gen spojuje všechny vícenásobné mistry světa?
Adrian Newey: Schopnost jezdit na limitu a zároveň rozumět tomu, co při tom dělají. Když vystoupí z vozu, všechno si pamatují. A učí se ze všeho, co při jízdě pochytí.
Je to k Vettelovi nefér projevovat méně respektu kvůli tomu, že v posledních pěti letech seděl v nejlepším voze?
AN: Formule 1 je týmovým sportem. Muž a stroj. Oddělovat jedno od druhého a tvrdit, že to je pouze autem či pilotem, je ztrátou času. Čtyři tituly mistra světa v řadě nevyhrajete bez skvělého vozu a skvělého jezdce.
Jak bys srovnal Vettela s ostatními šampiony, kteří řídili tvé vozy?
AN: V detailech se všichni liší. Každý má svůj způsob, jak k věcem přistupuje. to je lidské. Co mají společného? Jsou nadpřirozeně talentovaní, bystří a inteligentní. Vědí, proč jsou rychlí.
Poskytují tito jezdci lepší zpětnou vazbu?
AN: Zpětná vazba Sebastiana je velmi důležitá pro vývoj vozu. Ale nepodceňujte příspěvek, který poskytuje Mark Webber. Je zajímavé, že Mark vnímá menší aerodynamické změny vozu dříve a podrobněji než Sebastian. Má jemnější cit.
V čem Vettel vyčnívá nejvíce?
AN: Ve svém umění zajíždět závody. Předjíždí mnohem odhodlaněji než dříve. To celé se odvíjí od motokár. Počítá se to, co se kdo naučí, když byla auta složitější.
Po paddocku se obvykle prochází se svou červenou složkou a zkoumá vozy soupeřů
(foto: Red Bull Racing)
Když se vrátíme k závodu v Indii: která strategie byla lepší - startovat na tvrdší či měkčí směsi?
AN: Když jsme v sobotu ráno hovořili o strategii, nebylo to vůbec jasné, která strategie bude lepší. Po pátečních trénincích jsme věděli, že toho měkčí pneumatiky moc nevydrží. Věděli jsme, že se Sebastian propadne hluboko do pole, když začne na měkké směsi. Lépe s nimi ale bude předjíždět, proto jsme na voze snížili přítlak a nastavili mu delší sedmý převodový stupeň.
U Marka jsme věděli, že se celkem brzy dostane na čistý vzduch a bude moci jezdit svým tempem. U Sebastiana vše záleželo na tom, jak rychle se dostane skrz provoz. Vyřešil to skvěle.
Proč Webber nazul měkčí pneumatiky pro střední stint a nenechal si je nakonec?
AN: Mark si vybudoval takový náskok, že mohl dvakrát zastavit v rychlém sledu, aniž by ho někdo připravil o pozici. Bylo jasné, že jsme se měkkých pneumatik chtěli zbavit uprostřed závodu, abychom se vyhnuli nebezpečí při výjezdu safety caru. Mark tím byl ohrožen. Jeho strategie by v případě výjezdu zpomalovacího vozu byla nevýhodná bez ohledu na to, kdy by vyjel na trať.
Opakovaly se u něj problémy s alternátorem z loňského roku?
AN: To ještě nevíme.
Co musel dělat Vettel, aby se stejným problémům vyhnul?
AN: Řekli jsme mu, aby změnil ve voze celou řadu nastavení, aby šetřil proudem. Například aby už nepoužíval KERS. Při tom vedení, které jsme měli, jsme si mohli dovolit ztrácet trochu času na kolo.
U Vettela nastaly okamžiky hrůzy dvě a půl hodiny před startem. Co se tam dělo s převodovkou?
AN: V olejovém okruhu jsme našli nečistoty a domnívali jsme se, že mohou pocházet z přesuvníku. Jakmile jsme převodovku rozebrali, ukázalo se, že máme pravdu. Mohli jsme ten díl vyměnit, až tehdy, když k nám vůz dorazil z Parc fermé a potvrdil naše podezření.
Proč se veškeré problémy objevují na Webberově voze?
AN: Co k tomu mám říct? Můžu vás jen ujistit o tom, že veškeré konspirační teorie jsou nesmysly. Vozy jsou identické. Musí mít asi smůlu.
Adrianovi Neweymu je nejmilejší jeho vůz RB6 z roku 2010 (foto: Red Bull Racing)
Který vůz z rodiny od RB5 po RB9 je ti nejmilejší?
AN: Hm, to je těžká otázka. Asi RB6, protože nám v roce 2010 přinesl první titul mistrů světa.
A technicky nejdokonalejší?
AN: Samozřejmě RB5 z roku 2009. Tehdy jsme pravidla přečetli lépe než naši soupeři, byť jsme na něm neměli dvojitý difuzor. Stále si myslím, že je nelegální. Kromě toho šlo o velmi dobrý balík. Jako tým jsme však nebyli připraveni využít jeho potenciál naplno, tak jako dnes.
Budiž pro RB5 chválou, že všichni jeho následovníci byli evolucí. Můžete se také podívat na zbytek pole. Vezměte vozy z roku 2009 a namalujte je na bílo. Udělejte totéž s letošními vozy. Pokud byste je pak dali vedle sebe, pak byste přišli na to, že je RB5 otcem mnoha z nich.
V roce 2014 dojde znovu k velkým změnám v pravidlech. Hrozí znovu, že pravidla přečtete lépe než vaši kolegové?
AN: Co můžu říci? Kdokoliv při změně pravidlech dochází ke vzrušení. Může to zatočit s celým polem. V roce 2014 nás čekají velké změny v aerodynamice, byť tak velké jako v roce 2009 nebudou.
Ale dochází také k změně ve formátu motorů, a ty se týkají také nás, inženýrů pro šasi, protože musíme všechny ty prvky umístit do vozu. Může se stát, že některý z výrobců motorů bude mít podstatnou výhodu ve srovnání s ostatními. Svou roli také bude hrát spolehlivost. Zůstává otevřených celkem hodně otázek.
Co převažuje: kouzlo nové výzvy či frustrace z dalších restrikcí?
AN: Hlavně restrikce. Na první pohled si myslíte, že toho bude hodně nového. Když si ale podrobně pročítáte pravidla, tak si všímáte, jak moc jste omezeni. Nos, výfuky, zadní křídlo.
Budou nové vozy vypadat ošklivě?
AN: Nová pravidla ztěžují postavení hezkého auta.