Whitmarsh: S loňským vozem bychom byli rychlejší

Jana Šrámková, 28. dubna 2013, 14:35 Google+

V rozhovoru pro časopis F1 Racing šéf McLarenu, Martin Whitmarsh, popisuje pocity z nepovedeného začátku sezony i finanční situace ve Formuli 1.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 29.04. 10:37) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Jak obtížný byl start do letošní sezony?
Martin Whitmarsh: No, pátek v Austrálii byl jedním z nejtěžších dnů, který si vybavuji. Autu chyběl přítlak, konzistentnost, bylo nedotáčivé a špatně se řídilo. To byl hodně obtížný den, během kterého jsme se neposunuli dopředu. Ale teď máme spoustu dat a tým bude pracovat dlouho a tvrdě. Auto by mělo být základem, ze kterého se budeme dál zlepšovat. Bezpochyby to však bylo zklamání a bylo to těžké.

McLaren byl v minulosti schopen vyvíjet špatná auta. Ale přesto by si nikdo nepřál začít sezonu tak špatně...
MW: Ne, ale je to dlouhá sezona. Udělali jsme před začátkem roku na voze hodně změn a ještě stále plně nechápeme, jak z něj dostat to nejlepší. Ale takové bylo naše rozhodnutí. Sezona trvá až do konce listopadu a my budeme závodit po celou dobu a za pochodu vyvíjet vůz. Takový je náš plán. Je samozřejmě mnohem příjemnější začít konkurenceschopně a rovnou bojovat. Ale my už zažili obojí. Jsme silný tým a budeme zkrátka muset najít způsob.

Byl příčinou špatných výkonů vozu MP4-28 v začátku sezony odchod technického ředitele Paddyho Lowa?
MW: Paddy s námi byl po celou dobu až do představení vozu, takže si nemyslím, že na to jeho rozhodnutí mělo nějaký vliv. Během roku 2012 jsme se nějak rozhodli a to pokaždé zahrnuje určité riziko. Ale tak jsme se zkrátka rozhodli. Stále věříme, že máme základ, ze kterého můžeme těžit. Zatím mu (MP4-28) však nerozumíme tak dobře, jako tomu předchozímu (MP4-27).

Byli byste rychlejší, pokud byste vzali loňské auto a soustředili se jen na to?
Ano, dnes si myslím, že bychom byli rychlejší. Ale mělo by to auto potenciál se zlepšovat v průběhu celého roku? Uvidíme během sezony, jestli děláme správně nebo ne, ale usoudili jsme, že musíme udělat nějaké změny a to jsme také provedli.

McLaren: Whitmarsh, Hamilton a Button - pro Británii tým snů (foto: McLaren Mercedes)

Je to teď jednodušší, když nemusíte zvládat dva mistry světa?
MW: Každý tým chce tu nejsilnější jezdeckou dvojici. Byly časy, kdy jsme měli dva šampiony a většinou to byla zajímavá a dobrá období, protože jsme měli dva dobré závodníky. Není těžké to zvládnout.

Občas nastane situace, kdy oba jezdci jsou mezi prvními a bojují spolu navzájem. Pokud tehdy sedíte na boxové zídce, víte, že pokud se něco pokazí, odnesete to vy. To znamená nepříjemné momenty, ale celkově to není tak špatná pozice.

Obáváte se o úbytek diváků vzhledem k systému placených televizí? Ničí to sponzorský a reklamní potenciál F1?
MW: Svět se mění a média se mění také, takže jednoznačně placené televize zredukovaly počet klasických diváků a tím se musíme zaobírat všichni. Vše, co můžeme v F1 udělat, je zajistit co nezábavnější show.

Musíme také tvrdě pracovat i v ostatních směrech, protože tradiční televizi sleduje celkově čím dál méně lidí. Sledují různými způsoby - mobilní přístroje, laptopy, tablety apod. Takže se musíme podívat komplexně - jak lidé sledují zábavu a jak ji využívají. Celý model se mění a možná k lepšímu, což bude znamenat zvýšení celkového přínosu. Ale jak jsem řekl, v současnosti je to hodně náročný trh.

Dlouholetý sponzor vašeho týmu Vodafone na konci příštího roku odchází. Komplikuje probíhající světová finanční krize vaše možnosti získat sponzory?
MW: Je stále spousta firem, které považují Formuli 1 za atraktivní, ale je jasné, že ty společnosti neprožívají nejjednodušší období a proto váhají, zda se mají zapojit. Všichni jsme narazili na firmy, které by rády spolupracovaly, ale možná ne na takové úrovni, jakou by podpořily špičkové týmy.

Musíme být obezřetní a ujistit se, že zajistíme show a budeme tvrdě pracovat. Světová ekonomika to rozhodně nijak neulehčuje, a to i přesto, že začínáme vnímat jisté pozitivní změny. Týmy začínají F1 vidět v lepším světle, než tomu bylo před pár lety, kdy lidé zkrátka vůbec neměli důvěru a jistotu.

Utrácí Formule 1 příliš mnoho peněz?
MW: Když se podíváte na rozpočet, co stojí postavit dva vozy na startovní rošt 19x během tohoto roku, potom to v porovnání s běžnou domácí ekonomikou vypadá hodně výstředně. Ale je to důsledkem úspěchu F1 a jak jsme již zmínili faktem, že je to celosvětový sport a má skvělou sledovanost. Žádný z investorů tam není kvůli vlastním zájmům. Jsou tam, protože to dává smysl a vrátí se jim vložené investice.

F1 není přirozené prostředí, ve kterém by existovala snaha o kontrolu výdajů. Všichni jsme soutěživí lidé a snažíme se najít cestu vpřed, najít lepší výkon, najít cestu, jak utratit více peněz. Ale myslím si, že se o penězích v F1 mluví více, než je potřeba. Nevím, jak moc to zajímá diváky... možná o tom mluvíme příliš?

Vytisknout

Diskuze: Whitmarsh: S loňským vozem bychom byli rychlejší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 29.04.2013 10:37 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

di Resta, Paul

Fernley: Di Resta má na to být mistrem světa

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud