Exkluzivní rozhovor se Samem Michaelem: Nejen o vývoji Williamsu FW33, motorech a vzhledu vozů pro rok 2012

Petr Hlawiczka, 5. října 2011, 16:00 Google+ Exkluzivně

Nový sportovní ředitel McLarenu Sam Michael poskytl serveru F1news.cz exkluzivní rozhovor, v němž hovoří o svém novém zaměstnání, selhání letošního vozu Williams FW33 s radikální zadní části, o motorech i monopostech pro rok 2012, které budou zřejmě vypadat hůře než ty letošní.

Počet komentářů:  25 komentářů (Poslední 17.10. 09:51) Napište svůj názor
Sam Michael

Sam Michael | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

gb English version (PDF)

Člověk s tak rozsáhlými zkušenostmi jako ty měl na stole určitě spousty nabídek. Proč ses rozhodl pro McLaren? Na novém místě se tam už nebudeš podílet na vývoji vozu.
Sam Michael: Ano, měl jsem další možnosti včetně té, že bych pokračoval tradičně jako technický ředitel. K úspěchu ve Formuli 1 tým ale potřebuje hlubokou vnitřní sílu. Nyní na tom záleží mnohem více než na jednotlivci, je to více o silných skupinách.

McLaren má výborný tým inženýrů a to, že jsem se mohl stát součástí vyššího technického vedení týmu, bylo pro mě s přehledem tím nejdůležitějším v mé další kariéře. Chci vyhrát mistrovství světa a k tomu budu moci v McLarenu přispět.

Rubens Barrichello řekl, že jsi byl u Williamsu přetěžován. Tu práci, kterou jsi tam dělal, mají u McLarenu na starosti přinejmenším tři lidé. Čím si trávil nejvíce času - s tužkou na papíře podobně jako Adrian Newey, který odmítá práci v CADu?
SM: Je pravdou, že McLaren má díky Paddym Loweovi, Timu Gossovi a Neilu Oatleymu silnou skupinu inženýrů, takže je efektivnější.

Všechny týmy v těchto dnech pracují v CADu, včetně Red Bullu, ale je také pravda, že Adrian stále používá kreslící prkno. Jenže je zatraceně dobrý! Je jediným člověkem, který dokáže sám vést celý tým. To,  že dokázal dostat vlastní rukou Red Bull na špici, je působivé!

fw33
Originální zavěšení Williamsu FW33 (foto: AT&T Williams]

Obdivovali jsme záď vozu FW33 - zajímavě řešené zavěšení, nízko posazená převodovka, úhel hnacích poloos (o nichž jsem si nemyslel, že budou nakonec tak spolehlivé, mám-li být upřímný). Očekáváš, že to týmy pro příští rok okopírují? Proč se nedostavily výsledky? V předsezónních testech jste vypadali dost konkurenceschopně. Může za to menší efektivita při využívání horkých výfukových plynů?
SM: Nízko posazená převodovka a extrémní úhly hnacích poloos jsou určitě stěžejní, když tlačíte vývoj tímto směrem. Očekávám, že některé prvky z toho uvidíme na vozech v roce 2012 bez ohledu na to, že to nezpůsobilo takový rozdíl ve výkonnosti, aby měl letos Williams silné auto.

Při návrhu nám šlo o to, aby co nejefektivněji pracovalo spodní zadní křídlo. Neměli jsme s tím vůbec žádné větší problémy, ani s pevností či se spolehlivostí kloubů hnacích poloos. Je také pravdou, že dosažení toho velmi zatížilo návrháře Williamsu, možná až příliš.

Co se týče foukání z výfuků, ano: nevyvíjeli jsme to dostatečným způsobem ani dostatečně rychle, takže jsme po celý rok soupeře stále jen stahovali.

Na co jste se tedy letos hlavně soustředili při vývoji FW33? A hráli jste si také se sklonem vozu podobně jako Ferrari ve snaze okopírovat Red Bull?
SM: Na přední křídlo a na difuzor. Ano, hodně jsme se věnovali zkoušení různých sklonů, které záleží na vaší filozofii vývoje difuzoru a také na tom, jakou jste navrhli zátěž předního křídla.

williams
Přední křídlo bylo letos společně s difuzorem hlavním předmětem zájmu vývojového oddělení
(foto: AT&T Williams)

Christian Horner a Helmut Marko si občas stěžují na výkonnostní deficit svého osmiválce Renault a požadují povolení pro dorovnání výkonu. Jak to vnímáš - je Renault V8 slabší než Mercedes? Je Cosworth slabší než Renault v oblasti výkonu? Jaké jsou rozdíly v počtu koňských sil a ve spotřebě? Mohou ostatní faktory (ovladatelnost, zabudovatelnost, rozložení hmotnosti, spotřeba) vyvážit nedostatek výkonu?
SM: Nějakou dobu už jsem neslyšel komentáře týkající se vyrovnání výkonu. Pokud se podíváte na výsledky ze Spa a z Monzy, kde na výkonu opravdu záleží, bylo by to sotva ospravedlnitelné. Všechny motory jsou sice trochu odlišné, ale jejich vliv na časy na kolo není velký. Už dlouho jsou spotřeba, hmotnost a dobrá ovladatelnost důležitými faktory, takže ano, mohou mít vliv.

Uvidíme příští rok škaredší auta? Moc se toho kromě výfuků nemění, ale podle některých pověstí by nosy příští rok měly být níže a vozy by mohly vypadat jako HRT F111.
SM: No, stále se s tím dá něco udělat, aby to vypadalo celkem dobře, ale problém s nosy pramení z toho, že šasi může dosahovat výšky 625 mm a nos jenom 550 mm. Vychází to od FIA, která nechce, aby nárazová struktura (nos) sahala nad kokpit do výšky přesahující 550 mm před pilotem, aby se omezilo riziko jeho zranění. Původně mělo být celé šasi sníženo na 550 mm, ale týmy chtěly zachovat možnost přenést šasi z roku 2011 do roku 2012, takže Technická pracovní skupina (TWG) navrhla řešení a to bylo schváleno.

Znají týmy už znění pravidel pro rok 2012 týkajících se posledních 10 cm výfuků? Mohou být víry nějak využity k napodobení efektu foukání z výfuků?
Ano, pozice výfuků a pravidla pro rok 2012 už jsou dána. Víry jsou již využívány k vylepšování výkonnosti difuzoru, ale nezvyšují energii jako systémy foukání z výfuků.

williams
Odvážný design zadní části FW33 měl za cíl co nejefektivnější fungování spodního zadního křídla
(foto: AT&T Williams)

Navštívil jsi už někdy Českou republiku?
SM: Ano byl jsem v roce 2009 v Praze. Je to krásné město, prožil jsem tam příjemné chvíle a mám tam nějaké kamarády.

Máš účet na Twitteru?
SM: Ne, ani na Twitteru ani na Facebooku.

Same, díky moc za rozhovor!

Vytisknout

Diskuze: Exkluzivní rozhovor se Samem Michaelem: Nejen o vývoji Williamsu FW33, motorech a vzhledu vozů pro rok 2012

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 25, poslední 17.10.2011 09:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 25 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

McLaren je s Hamiltonovým agresivním stylem spokojen, rád by ale viděl méně chyb

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud