Hodně se v posledních měsících hovořilo o budoucnosti Formule 1 poté, co o ní projevili zájem nové strany. Čtyři nejlepší týmy se sešly, aby si o tom pohovořily. O čem jste spolu diskutovali?
Martin Whitmarsh: Nemyslím si, že by na tom až tolik záleželo. Vyplynulo z toho ale, že týmy chtějí pracovat společně. V historii vždy jeden proti druhému bojovaly, bojovaly s FIA a FOM, bylo to tak trochu jako na bojišti. Nyní se pokoušíme spolupracovat způsobem, který podporuje partnerství.
I když existují noví nápadníci, tak si myslím, že je lepší, když budeme pracovat s partnery, které máme. Bernie [Ecclestone] ten sport zná a udělal pro něj mnoho skvělých věcí, CVC jsou majiteli, takže musíme být uctiví. Neznamená to však, že musíme vždy se vším souhlasit, nebo že vždy se vším souhlasit budeme. Myslím si ale, že je lepší nalézt společné a konstruktivní způsoby spolupráce, spíše než říkat: "Á, někdo nový, kterého neznáme, kdo chce koupit ten sport, hurá tímto směrem."
Z mého pohledu by to nebylo dobré. Všichni máme určité chyby a slabiny, nejlepší by však byla vzájemná spolupráce. Tohle je fantastický sport. Existují pouze dva globální sporty: fotbal a Formule 1.
Můžeme samozřejmě odvádět lepší práci a měli bychom být vždy otevření vůči novým technologiím, příležitostem a novým výzvám, ale bude lepší, když se do toho pustíme s lidmi, které známe, spíše než najednou tvrdit, že musíme změnit směr.
Jedním z možných zmíněných uchazečů je James Murdoch, který právě nyní prožívá těžké období, jak víme. Diskvalifikuje ho automaticky to, co se stalo v jednom z oborů jeho podnikání?
MW: No, s News Corp je spojeno několik problémů. Obavy vzbuzuje model placení (pay per view, zpoplatněné sledování závodů), který byl historicky modelem [televizní společnosti] Sky a který pro Formuli 1 zřejmě není vhodný.
Momentálně mají ve Velké Británii spoustu problémů, přesto však víme, že News International a News Corp budou naživu a budou v horizontu 12 měsíců silným médiem. Budou pokračovat, ale ponesou následky, jelikož zrušily noviny, o kterých bychom si to před 2 týdny ani nepomysleli.
Žijeme v dynamické době. News Corp však dosahuje obratu kolem 20 miliard, jsem si tedy jistý, že budou silným hráčem. Nemyslím si ale, že by se Formule 1 potřebovala hnát do její náruče. Podle mě bychom si měli uchovat otevřenou mysl a hledět na ty nejlepší zájmy našeho sportu z dlouhodobého hlediska. Vždy bude vznikat kontroverzní situace uvnitř i mimo našeho sportu, musíme být proto vyrovnaní a snažit se jej propagovat, rozvíjet a udržovat.
Z čeho pramení největší obavy? Že se jednou probudíte a ve Formuli 1 nebude mít kdo závodit?
MW: Ha, obavy jsou. Bernie je nesmírně vlivnou a silnou osobností sportu a doufám, že ještě mnoho let se budeme probouzet a Bernie tady stále bude. Myslím, že při změně existuje vždy nebezpečí - o to více musíme spolupracovat. Sport se musí změnit, protože nikdo z nás - nebo většina z nás - tady za 20 let nebude. Dlužíme mu podle mě tedy nalezení pozitivní a dobré cesty k pokroku. Média jsou v těchto dnech mnohem komplexnější.
Pokud vezmeme mladou generaci - nedívají se pouze na televizi. Zřejmě mají TV zapnutou, pak ale zřejmě mají také něco jiného spuštěné na svém iPadu, telefonu či laptopu. Vyrostli jsme s televizí a na emaily byly chvíli skvělé, ale děti již neposílají emaily. Jsou na podstatně pokročilejší úrovni. Síla těchto nových médií je enormní, ale jak na nich vydělat?
Bernieho skvělým trikem bylo zpeněžení mediálních práv Formule 1 a my všichni mu musíme být vděční za to, jak komerčně rozvinul tento sport, dnes se však máme mediální prostředí mnohem složitější. Se čtvrtou generací telekomunikačních systémů dostaneme brzy do telefonů plnou televizi a z telefonů přes Bluetooth na monitor. Otázkou je, jak to budete řídit a jak na tom vydělávat?
Jsme na podobné křižovatce, jako před 30 lety, kdy se Formule 1 změnila z místního zážitku pro přítomné diváky na televizní sport?
MW: Ano, řekl bych, že jo. Můžete říct, že se jedná o hrozbu, ale stejně jako v minulosti to je příležitost. Formule 1 je světovým sportem a je bohatý na data a v této digitální aréně můžeme do tohoto digitálního prostředí dodávat mnohem více dat a informací než tenis, fotbal a další sporty, proto si myslím, že se jedná pro nás o ohromnou příležitost.
Samozřejmě, že vždy budou existovat lidé, kteří budou sledovat pozemní vysílání televize, ale další generaci to už nestačí. Chtějí fungující komunity - a to je výzvou: nalézt způsob, jak na tom vydělávat, podobně jako to Bernie udělal s televizí. Zajistil, že příjmy ze sportu byly velmi vysoké. Nemůžete vývoj zadržet, musíme proto přijít se znalostmi, které dnes v F1 zřejmě neexistují.
Co je základním kamenem spolehlivé budoucnosti závodění v F1 z pohledu McLarenu?
MW: McLaren se skrz FOTA snaží udělat hodně pro zachování sportu. Jsem si jistý, že my a Ferrari zde za pět let budeme, i za 20 let, zatímco ostatní týmy ne. Od počátku McLarenu skončilo v F1 107 týmů, dobře si proto uvědomujeme, že týmy musí přežít. Sport musí být udržitelným, protože v něm nemůžeme závodit jenom my a Ferrari - potřebujeme všechny ty ostatní týmy, takže udržitelnost je velmi důležitou.
Prožili jsme tabákovou éru, pak éru automobilek, které byly přirozenými investory, nyní jich nemáme dostatek. Máme napůl Renault, máme Mercedes a Ferrari, ale potřebujeme vytvořit prostředí kontroly, regulace, stability a zábavy, které by přesvědčilo Hondu, Toyotu a BMW o tom, že odchod byl špatný. Věřím, že je v určitou dobu získáme zpět a možná se také přidají Volkswagen/Audi, Hyundai a další. Potřebuje vytvořit prostředí, které by je přitáhlo. Potřebujeme se ujistit o tom, že udržíme show.
V předchozích letech se neustále objevovaly stížnosti, že show není dobrá, ale já věřím, že v posledních dvou letech jsme na to citlivě zareagovali a nyní máme neuvěřitelné závody, skvělou show, což je dobré, můžeme si zde zaškrtnout "splněno."
Nyní se musíme ujistit, že jsme důležití, snad k tomu pomůžou nové V6 motory. Musíme spolupracovat, jelikož pro náš obchodní model existuje reálná hrozba, což je celý nový svět toho, jak se lidé baví, a musíme na to odpovědět a nečekat, až naše značka vymře. Musíme jít do toho a přivlastnit si to. Osobně nevím, jak to uděláme, představuje to výzvu.
Z toho, co jsi právě řekl, se zdá, že věříš, že F1 může s automobilovým průmyslem vytvořit perfektní partnerství.
MW: Ano, věřím tomu. Když se podíváte na 60 let historie Formule 1, zjistíte, že automobilový průmysl přicházel a odcházel. Honda to udělala třikrát, BMW zde bylo několikrát. V určitých okamžicích tedy všichni věří, že Formule 1 je perfektní platformou pro propagaci a odlišení značky.
Faktem je, že automobilový průmysl prodělal největší recesi ve své historii a nyní se z ní pomalu zotavuje. Nyní se musíme ujistit, že máme potřebnou kontrolu a stabilitu na to, abychom přesvědčili správní rady velkých společností o tom, že nastaly správné podmínky pro návrat. Jsem si jistý, že v příštích pěti letech se jedna či dvě vrátí.
Jak by takový návrat vypadal? Jako fungující tým či jako technický partner?
MW: McLaren se rozhodl pro technická partnerství, protože si myslím, že s Ferrari tvoříme hlavní jádro Formule 1, takže zde budeme dlouho. Musíte akceptovat, že ro automobilku Formule 1 není tím nejdůležitějším. Následně musíme přijmout to, že kvůli svým marketingovým rozpočtům budou muset odejít - takže budou přicházet a odcházet, neměli bychom je kvůli tomu kritizovat. Měli bychom však Formuli 1 zatraktivnit. Pak bychom v ní mohli mít čtyři či pět automobilek.
Pokud by se tyto automobilové společnosti rozhodly pro vlastnictví týmu, neodmyslitelně by to bylo nestabilní, protože když odejdou, zanechávají zmatek. Bylo tomu tak s Hondou, Toyotou a BMW, které chtěly vlastnit týmy a pro sport to bylo náročné zvládnout. Pokud by vstoupili jako techničtí partneři a potom by se rozhodli odejít, dalo by se to lépe zvládnout.
Myslím si tedy, že ideální bude, když vytvoříme situaci, v níž budeme atraktivní, relevantní, silní a pro automobilky vhodní, protože automobilky jsou s námi přirozeně spřízněny.