Rozhovor s Gascoynem: Proč je dravý mladík pro Lotus luxusem, který si nemůže dovolit

Petr Hlawiczka, 28. května 2011, 12:35 Google+

Mike Gascoyne v Monaku pro server Formula1.com odpovídal na dotazy na tělo: není jezdecké duo Lotusu už přestárlé? Jak byl spokojený s motory Cosworthu? Jaká spokojenost panuje s novými výfuky a podlahou? Co říká na nové menší motory, které by od roku 2013 měly pohánět vozy Formule 1?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Miku, do sezóny jste vstupovali s velkými nadějemi, že stáhnete náskok zavedených týmů. Jste spokojeni s pokrokem?
Mike Gascoyne: Spokojeni asi není v této části sezóny to správné slovo, povzbuzeni je vhodnější. Jak říkáte, naším hlavním cílem tento rok bylo snížit ztrátu na střed pole, což se nám daří více než dobře. Cíle jsme si ale stanovili pro celou sezónu, takže spokojeni budeme až na konci roku.

Všichni jsme letos povzbuzeni tím, jak je současné auto rychlé ve srovnání s loňským vozem. Nyní má výkonnost na postup do druhé části kvalifikace a díky kombinaci rychlosti a chytré strategie i na boj s týmy jako je Williams a Force India. Takže pokud se nám podaří udržet takový pokrok po celý rok, budeme to moci vnímat jako úspěšnou sezónu.

Poslední závod v Barceloně vypadal docela slibně, ale naděje pak trochu opět poklesly. Čím to? Barcelona obvykle představuje zvrat ve výkonnosti.
MG: Myslím, že není zcela fér posuzovat vylepšení pouze podle Barcelony. Přivezli jsme do Španělska v podstatě novou zadní část a to vždy trvá, než se vám podaří vyladit tak velkou změnu, jakou jsme provedli v Barceloně. Takže si myslím, že s tím, jak se budeme učit dostávat z toho maximum, budete moci pozorovat vzrůst naší rychlosti, podobně jako tomu bylo v kvalifikaci a v první části závodu.

lotus

Jste si jistý tím, že vaše jezdecká dvojice není moc stará?
MG: Jsem si jistý tím, že po Jarnově útočné jízdě ve Španělsku je jasné, že stále disponuje tou přirozenou rychlostí, která z něj vždy činila jednoho z nejrychlejších. Jarno již samozřejmě nějakou dobu jezdí, ale neztratil svou schopnost rychle řídit vůz, zajet rychlá kola pod tlakem a táhnout celý tým vpřed.

Heikki jezdí teprve svou pátou sezónu, takže o něm těžko můžete hovořit jako o starém, navíc letos prožívá velmi dobrou sezónu, možná tu nejlepší ze všech vůbec. Takže ne, vůbec si nemyslím, že bychom měli nějak přestárlou jezdeckou dvojici, spíše naopak. Je zkušená, spolehlivá a navíc i rychlá.

Nemělo by to smysl dát dohromady zkušeného jezdce s nováčkem, takže byste do týmu znovu dostali hladovou, odvážnou mentalitu?
MG: To je asi luxus, který si mohou dovolit zavedenější týmy. Nováček může přinést dravost, ale nemá tu zkušenost, aby inženýrům říkal, jak vylepšit auto, a navíc se pravděpodobněji dopustí chyby. Chyby stojí peníze a ty naše jsou nejlépe využívány, pokud je utrácíme na zrychlování vozu, nikoliv za jeho opravy.

trulli

Učinilo se několik změn, aby se novým týmům usnadnil vstup do závodění a prosperita ve Formuli 1. Udělalo se toho dost?
MG: Z našeho pohledu to vypadá, že ano. Formule 1 je vrcholnou disciplínou světového motosportu, pokud by to tedy bylo jednoduché přijít a hned závodit s nejlepšími, nebyla by to ta nejlepší série. To však trvá několik let, ne měsíců.

Přesto si upřímně myslím, že dohoda o omezení zdrojů by mohla být agresivnější, aby se zastavilo šílené utrácení za technologie, které jsou vidět pouze v F1 nebo kterým rozumí lidé pouze v F1. Jsme zde nakonec kvůli závodění a kvůli tomu, abychom předváděli co nejlepší show pro fanoušky.

Letos se to díky příchodu Pirelli podařilo, což ukazuje na to, že utrácení milionů za hrátky s pravidly není tím klíčem. Nepotřebujeme trávit více času v aerodynamickém tunelu, abychom vylepšili show, stačí nám dodavatel pneumatik, jako je Pirelli, který byl dostatečně odvážný na to, aby vyrobil pneumatiky, které tady jsou kvůli podívané, ne pouze kvůli tomu, že to na nich odjezdíme.

monako

Minulý rok jste jezdili s motory Cosworth, letos jste přešli na Renaulty. Byl to dobrý tah? Nakolik bylo to partnerství mezi dvěma nováčky roku 2010 obtížné?
MG: Přechod na Renaulty a převodovky Red Bullu byl pro nás výborným krokem. Je třeba vyzdvihnout, že jsme s Cosworthem neměli vůbec žádné problémy, naopak to byl skvělý partner v našem prvním roce. Nás i je ale táhly dolů problémy s hydraulikou a převodovkami, které jsme měli v roce 2010.

Jeden z velkých pokroků, které jsme díky Renaultu a Red Bullu dosáhli, spočívá právě v oblasti spolehlivosti, to bylo klíčové. První nastartovaní vozu v továrně v lednu zcela kontrastovalo s tím, co jsme pozorovali v roce 2010. Motor jsme nastartovali, několik minut běžel a od té doby jsme se nestarali. Renault rovněž hrál integrační roli při vývoji naší podlahy spolupracující s výfukovými plyny - a ve Španělsku jsme viděli, jaký pokrok nám to pomohlo učinit. Zde v Monaku bude dlouhodobé partnerství s Red Bullem pokračovat.

V roce 2013 se dočkáme 1,6litrových motorů. Neodporuje to podle vás všemu, na čem stojí Formule 1?
MG: Nemyslím si. Pracujeme v rámci jakýchkoliv stanovených pravidel, a pokud budeme mít 1,6litrové turbomotory, pak budeme pracovat s nimi. Když se podíváte zpět, s přeplňovanými a menšími motory jsme mohli vidět ty vůbec nejzajímavější auta, která se ve sportu vůbec objevila. I když nová pravidla nepovolí navýšit výkon na 1300 koní, tak si myslím, že sport zůstane stejným.

lotus

Auta jezdí díky sponzorům. Jak snadné to je k nim přijít?
MG: To je věc, která jde trochu mimo mě. Tony [Fernandes], Din [Kamarudin Meranun] a Din [SM Nasarudin] nejsou pouze velmi úspěšnými obchodníky, jsou také velmi chytrými lidmi s dobrými kontakty. A jejich obchodní plány nespočívají pouze na smlouvách, které již léta hýbou sportem. Přesto jsme ve velmi dobré pozici, co se financí týče, a pokládáme základy dlouhodobého úspěchu.

Co byste si přál v této sezóně?
MG: Reálně to pro nás je zisk prvního bodu. Dostáváme se čím dál blíže k soupeřům před námi a s trochou štěstí a tvrdou prací by se nám to, myslím, mohlo podařit.

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Gascoynem: Proč je dravý mladík pro Lotus luxusem, který si nemůže dovolit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Tempo třetího tréniku udávalo Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud