Jean Todt – je prezidentem Mezinárodní automobilové federace, která sdružuje 132 států a 100 milionů členů. Své hlavní cíle ve formuli 1 shrnul do pěti hlavních bodů:
Menší a úspornější motory – od roku 2013 by se měli ve vozech objevit čtyřválcové motory o objemu 1600 cm3, systém KERS a hybridní systémy.- Hledání možností snížení nákladů – současná formule 1 má náklady stále neúměrně vysoké.
- Změny na okruzích – FIA intervenovala u promotérů tratí, aby učinili některá opatření, která by měla zlepšit předjíždění.
- Nezbytná je práce s mladými piloty – málo testovacích dní je problémem pro mladé nezkušené jezdce. Todt navrhuje jeden den testu po Velké ceně.
- Modifikovat pravidlo o týmové režii – současné pravidlo nemá smysl, Sporting Working Group, připravuje návrh pro řešení týmové režie.
Pane prezidente, maximálně se soustředíte na otázky bezpečnosti a ekologie.
„Pokud se tím nebudeme zabývat, tak podle současného trendu, bude do roku 2020 na světových silnicích téměř dva miliony mrtvých za rok, v přesných číslech je tendence, že ze současných 1,3 milionů mrtvých za deset let 1,9. Snažíme se na tomto poli pracovat na té nejvyšší úrovni, zlepšují se technologie, ale to nestačí, chceme, aby závodní piloti byli našimi prostředníky“.
Ekologie je slovo pro budoucnost F1.
„Od roku 2013 s novou Konkordskou dohodou vejde v platnost nové pravidlo o motorech, které budou o objemu 1,6 s turbodmychadlem a s podporou systému KERS, vozy by měli mít hybridní pohon. Formule 1 musí být sportem, podívanou a především to musí být udržitelné: naším cílem je snížení potřeby o 50%, myslím, že stačí 300 litrů na 300 km závodu“.
Ale špatná podívaná se z velké části dá připsat okruhům.
„Ale i vozům. Na 23. listopad je svolána schůzka, na které budou přítomni Rory Byrne a Patrick Head, a kde se budou projednávat modifikace, které zlepší předjíždění. Již příští sezónu můžeme v této oblasti očekávat nějaké změny a nevylučuji, že také promotéři okruhů budou moci žádat změny. Ale podívaná se změní také v atmosféře kolem závodů. Nakonec, chceme vytvořit atraktivnost, která by znovu přilákala velké automobilky“.
Moslay chtěl standardní pohonnou jednotku.
„Nesrovnávejte mě s ním. Motor je jako srdce každého jedince: je jakýmsi zosobněním vozu. Mercedes asi nebude chtít srdce Ferrari a opačně“.
Další nepříjemností jsou omezené testy.
„To je pravda. Nezaučí se tak mladí jezdci: dva dny jsou pro ně opravdu málo. Náhradou se vynakládají nesmyslné částky za simulátory“.
Změnil jste justiční mechanizmus.
„Světová rada již nebude vynášet rozsudky. Nahradí ji komise složená z právníků, která stížnosti či přestupky posoudí a navrhne verdikt. Obžalovaný bude mít možnost apelovat u mezinárodního sportovního tribunálu“.
Máte v úmyslu nějakým způsobem změnit článek o týmové režii?
„Když už jste na toto téma začal, chtěl bych, jednou provždy vyjasnit situaci ze Zeltwegu 2002, Ferrari nebylo odsouzeno za týmovou režii, ani nemohlo, v té době nic podobného pravidla nezakazovala, ale za to, že Schumacher nechal Berrichella vystoupat na nejvyšší stupínek, porušili tak protokol ceremonie. Po té byl do pravidel začleněn odstavec o týmové režii. Máte pocit, že od Zeltwegu 2002 do Hockenheimu 2010, týmová režie neexistovala? Jistěže byla. Týmy ji všemožně kódovaly, prakticky se nedala ani trestat, bylo to nedokazatelné, stejně jako ta letošní z Hockenheimu, ale tam už to bylo do očí bijící“.
Jak to vidíte Vy?
„Myslím si, že F1 je týmový sport a že týmové zájmy jsou převažující“.
Jak se to v Zeltwegu seběhlo doopravdy?
„Bylo naplánováno, že Barrichello přenechá pozici, pokud to bude nutné. Neučinil tak během pit stopu, ale až v posledním kole, po asi padesáté výzvě. Byla to provokace. Jestli toho lituji? Ne v ten daný okamžik. Pokud máte zodpovědnost za lidi v týmu a ve fabrice, nemůžete nechat věci jen tak náhodě. S odstupem času asi ano, díváte se na to jinak, v celkovém výsledku to nic nezměnilo, ale to vidíte až s tím odstupem času, v ten daný okamžik pracujete pod tlakem a nemáte čas a rozhodnutí jsou nevratná“.
Víte, že spousta lidí v Itálii, říká, že s Todtem na zídce by Ferrari letošní titul vyhrálo?
„Kéž by, ale se mnou by dojel Alonso desátý, tak jak jsem si v duchu přemílal strategie. Nebylo to jednoduché, bylo tam příliš mnoho kombinací: vysvětlím to jednoduše – osud to tak nechtěl“.
Závodilo se v Koreji i přesto, že homologace neproběhla v termínu.
„Necítil jsem se na to, abych všechno zrušil. Vážím si práce druhých a věřím, že to nebylo špatné rozhodnutí“.
V neděli po závodě co jste udělal jako první, poblahopřál jste Red Bullu nebo projevil lítost s Ferrari?
„Blahopřál jsem Red Bullu, k Ferrari jsem nešel, ale zavolal jsem Montezemolovi i Domenicalimu“.