Sire Stirlingu, 17. září vám bude osmdesát let. Stále jezdíte rád rychle, tak jako na Ennstal Classic (rakouská rallye)?
Stirling Moss: Ano, samozřejmě, když jsou silnice tak dobré, jako tady. Proto tu budu už po čtrnácté, je to má oblíbená rallye.
Od roku 1999 máte titul Sir. Přináší s sebou nějaké výhody?
SM: Finanční ne. Ale měl by vytvářet určitý respekt a někdy otevírá dveře. Život je s ním o něco snazší.
Kdybyste byl královnou, komu byste udělil šlechtický titul?
SM: Tak na tuhle otázku se mě ještě nikdo nezeptal. Udělil bych ho Johnu Heathovi, pro kterého jsem jezdil. A kdyby byl z Británie, tak Michaelu Schumacherovi.
Je nejlepší jezdec všech dob?
SM: Ne. Je velmi dobrý a určitě nejlepší v moderní éře. Ale nemůžete to srovnávat s minulostí, protože dříve to bylo velmi nebezpečné. Když vstupujete do závodu a hrozí vám smrt, je to jiné. Dnes můžete zemřít zřejmě jen tak, že vás trefí letící kolo. Za mých let jsme každý rok přišli o dva nebo tři jezdce.
Vždy vám hrozilo nebezpečí?
SM: Ano, proto jsem závodil. Byla to součást toho kouzla. Díky napětí to bylo zajímavé.
Čím byste byl, kdybyste se nestal závodním jezdcem?
SM: Dobrá otázka. Když jsem skončil, měl jsem za sebou 32 vážných nehod. Musel jsem se něčím živit. Když nemáte v žádné oblasti zkušenosti, máte jen dvě možnosti: politiku a obchod s nemovitostmi - a to jsem dělal.
Sledujete ještě Formuli 1?
SM: Dívám se na každý závod. Je to zajímavé, ale už to není napínavé. Je škoda, že má dnes řidič tak malý podíl na úspěchu. Dnes už nemají možnost ukázat své schopnosti. Juan Manuel Fangio měl podíl tak 20 až 25 procent. Sebastian Vettel, který je dnes možná nejrychlejší už má jen 1 nebo 2 procenta.
V roce 1958 jste byl proti diskvalifikaci jednoho soupeře a přišel jste o titul o jeden bod. Litujete toho?
SM: Vůbec ne. Titul nebyl důležitý, důležitý byl respekt k ostatním jezdcům. Problém s titulem je ten, že je tím nejdůležitějším za celý rok, tak by to nemělo být. Nejdůležitějším závodem by měl být ten, který se právě koná. Dnes mohu zemřít, dnes mohu vyhrát nebo prohrát. Dnes je titul důležitější, než vyhrát závod. To se mi nelíbí, už to není závodění.
Kolik jste dostal pokut?
SM: Moc ne. Možná čtyři nebo pět. Odjel jsem tolik závodů, že na soukromé projížďky nebyl čas.
Poznávají vás ještě lidé na ulici?
SM: Ano. Někdy je to unavné, ale je to důležité. Naštěstí lidé znají spíš mé jméno, než mou tvář.