Můžete vysvětlit, proč mají pneumatiky takový vliv na výkonnost vozu?
PV: Pneumatiky mají velký vliv na výkon vozu zkrátka proto, že jsou jediným kontaktem auta s povrchem. Aby bylo auto rychlé, musíte být schopni generovat zrychlení a všechny tyto síly se přenášejí pneumatikami. Můžete mít na autě, co chcete, ale když pneumatiky nemají dostatečný součinitel tření, nikam se nedostanete. Ve skutečnosti se staly jedním ze dvou nejdůležitějších faktorů ovlivňujících výkonnost formule 1.
Čím je odlišná situace, kdy máme jednotného dodavatele pneumatik od té, kdy jich soupeří více?
PV: V nedávné minulosti, když spolu soupeřily různé společnosti, se staly pneumatiky tou nejdůležitější oblastí, aerodynamika byla až na druhém místě. Momentálně je Bridgestone jediným dodavatelem, takže už pneumatiky nevyvíjíme. Musíme je jen správně využít. To není jednoduché, ale je to méně komplikované, než je vyvíjet. Takže se pořadí prohodilo a nejdůležitější oblastí se stala aerodynamika před pneumatikami.
Vše je jednodušší, protože se pneumatiky nemění a máte čas se s nimi naučit pracovat. Není třeba neustále získávat nové znalosti jako při jejich vývoji. I s jednotnými pneumatikami je nutné zjistit, jak se chovají, ale je to snazší.
Jaké musí mít auto charakteristiky, aby pneumatiky využilo co nejlépe?
PV: Musíte je udržovat v okně vhodných teplot, aby mohly mít vysokou přilnavost bez přehřívání. Příliš studená pneumatika nemá přilnavost a příliš horká se zase rychle opotřebovává a ztrácí výkonnost.
Také je třeba je udržovat v rozmezí mechanické odolnosti – nesmíte je přetěžovat tak, že se směs začne rozpadat. Takže neustále upravujete nastavení vozu, aby se pneumatiky udržely v těchto mezích, a vy jste z nich dostali ten nejlepší výkon.
Je práce s pneumatikami letos náročnější?
PV: Práce s pneumatikami je proti loňské sezóně náročnější jednoduše proto, že jsou nové a my jsme znovu na počátku seznamování se s nimi. Každý závod získáme nové znalosti ohledně směsí. Například v Sepangu jsme měli novou tvrdou směs, se kterou jsme z testování neměli žádné zkušenosti. Museli jsme ji poznat jen během tréninků.
V zimě jsme testovali zbývající tři směsi, takže o nich víme už něco více, ale i tak nemáme data z minulých sezón jako loni. Tím se situace komplikuje. Změna z drážkovaných pneumatik na slicky znamená, že nereagují stejným způsobem na drolení a různé teploty. Je to výzva, ale velmi zajímavá.
Je závodní strategie kvůli větším rozdílům mezi směsmi náročnější?
PV: Tuto sezónu Bridgestone vozí na závody velmi odlišné směsi, co se týká tvrdosti a teplotního okna. Minulý rok jsme v Malajsii měli střední a tvrdou směs, ale letos to byla měkká a tvrdá. Je to určeno ke zvýšení nároků na práci s pneumatikami a rozhodně to má potenciál se takto projevit. Především v Melbourne jsme viděli, že musíme být v zacházení s pneumatikami velmi opatrní.
Proč tomu tak bylo v Melbourne, ale ne v Malajsii?
PV: Situace v Melbourne byla taková, že ani jedna směs neodpovídala požadavkům trati. Nejměkčí směs byla příliš měkká a střední byla příliš tvrdá, takže bylo těžké je donutit správně fungovat. V Sepangu to bylo úplně jinak, obě směsi mohly pracovat v optimálních rozmezích, tím byla práce s nimi snazší.