Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (3/6)

iM3, 5. dubna 2013, 17:56 Google+

Třetí díl příběhu o stáji McLaren

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.04. 22:00) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Ačkoliv pobyt u protinožců skončil tragickou havárií, kola týmu McLaren se točila dál. Bruce koupil od Rogera Penskeho sportovní vůz Zerex Special, instaloval do něj osmiválcový motor Oldsmobile a kompletně jej přestavěl.

Penskeho Zerex nebyl nic jiného než monopost Cooper se zakrytými koly a Bruce v zájmu dobrých vztahů s Johnem Cooperem ponechal původní jméno vozu. Nicméně zrod historicky prvního sportovního automobilu týmu McLaren mu upřít nešlo.   

Bruce se rozpůlil vedví, ve formuli 1 hájil barvy stáje Cooper, ale s Teddy Mayerem v britském New Maldenu pracoval na sportovních vozech, s nimiž brázdil britské a americké okruhy. Nechyběl ani návrat do tasmánské série.

V průběhu sezony 1965 začalo Cooperovi docházet, co se děje. Další jezdec uplatňuje technický um mimo jeho tým a nezadržitelně spěje k odchodu. Posledním závodem roku se jejich cesty rozešly. Cooper dál řídil pozvolna upadající tým, Bruce oficiálně založil stáj McLaren Ltd.

První McLaren s názvem M2A zkonstruoval Robin Herd (budoucí spoluzakladatel týmu March) v roce 1965. Protože byl Bruce v průběhu konstrukce M2A stále zaměstnancem Johna Coopera, zalhal svému šéfovi a tvrdil, že vůz bude určený výhradně k testování pneumatik Firestone. Samozřejmě to nebyla pravda, v hlavě měl jen tým McLaren a už odpočítával dny zbývající do odchodu z Cooperu.

Po důkladném zimním testování v Kalifornii se Bruce vydal na zmíněnou premiéru do Monte Carla (1. díl seriálu). Jak sezóna dopadla už víme, ale Bruce se v žádném případě nevzdával, formule 1 nebyla jedinou prioritou.

Účastí v amerických závodech sportovních vozů navázal důležité kontakty s tamními výrobci, zejména pak automobilkou Ford, která mu nabídla testování nové zbraně proti nadvládě Ferrari – Ford GT40. Zkušební jízdy roku 1966 přesvědčily Henryho Forda II. natolik, že Bruce angažoval na vybrané závody mistrovství světa sportovních vozů. Debut s Chrisem Amonem si odbyl šestým místem ve čtyřiadvacetihodinovce na okruhu Daytona a druhý maratón roku, 24 hodin v Le Mans, s Amonem vyhrál.

Vytisknout

Diskuze: Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (3/6)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.04.2013 22:00 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Andreas Seidl, nový ředitel F1 týmu McLarenu

Máme nejlepšího šéfa, říká Brown. Jak mají se Seidlem rozděleny role?

George Russell během tréninku v Bahrajnu

"Williams se konečně může soustředit na výkonnost místo na přežití," pochvaluje si Russell

Mick Schumacher s Haasem VF-21 během testů v Bahrajnu

Největší novinky v F1 pro Schumachera? "Pneumatiky a ztráta přítlaku po startu"

Mattiacci, Marco

Naděje pro Vettela? Bývalý šéf Ferrari se má podle italských médií připojit k Aston Martinu

Lando Norris - páteční trénink v Bahrajnu

Formule 1 generuje zisk, navzdory sponzorské krizi

Carlos Sainz s Ferrari SF21 v Bahrajnu

"Sainz je pro Leclerca nebezpečím, Verstappen prohrál závod, který měl v kapse," soudí Villeneuve

Toto Wolff - páteční trénink v Bahrajnu

Podle Wolffa chtějí ostatní Mercedesu ublížit: Nedopustím to, říká

Helmut Marko v Belgii

Marko zareagoval na spekulace o zázračném zavěšení zadních kol Red Bullu

Daniel Ricciardo v Barceloně

Ricciardo opět tvrdě zaútočil na oddělení sociálních sítí Formule 1

Lewis Hamilton

Platy pilotů Formule 1 v roce 2021

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:00)
    • 2. Trénink (14:30 - 15:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:00 - 12:00)
    • Kvalifikace (14:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VERSTAPPEN, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

red bull rb9

Proč Webber nevrátil Vettelovi předjetí? Musel šetřit palivo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zpomalila nová pravidla Mercedes více než Red Bull? Konkurence se určitě nezlobí

  2. Největší novinky v F1 pro Schumachera? "Pneumatiky a ztráta přítlaku po startu"

  3. Marko zareagoval na spekulace o zázračném zavěšení zadních kol Red Bullu

  4. Podle Wolffa chtějí ostatní Mercedesu ublížit: Nedopustím to, říká

  5. Naděje pro Vettela? Bývalý šéf Ferrari se má podle italských médií připojit k Aston Martinu

  6. Herbert nechápe kritiku Bottase: Je to šílené

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud