Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (3/6)

iM3, 5. dubna 2013, 17:56 Google+

Třetí díl příběhu o stáji McLaren

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.04. 22:00) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Ačkoliv pobyt u protinožců skončil tragickou havárií, kola týmu McLaren se točila dál. Bruce koupil od Rogera Penskeho sportovní vůz Zerex Special, instaloval do něj osmiválcový motor Oldsmobile a kompletně jej přestavěl.

Penskeho Zerex nebyl nic jiného než monopost Cooper se zakrytými koly a Bruce v zájmu dobrých vztahů s Johnem Cooperem ponechal původní jméno vozu. Nicméně zrod historicky prvního sportovního automobilu týmu McLaren mu upřít nešlo.   

Bruce se rozpůlil vedví, ve formuli 1 hájil barvy stáje Cooper, ale s Teddy Mayerem v britském New Maldenu pracoval na sportovních vozech, s nimiž brázdil britské a americké okruhy. Nechyběl ani návrat do tasmánské série.

V průběhu sezony 1965 začalo Cooperovi docházet, co se děje. Další jezdec uplatňuje technický um mimo jeho tým a nezadržitelně spěje k odchodu. Posledním závodem roku se jejich cesty rozešly. Cooper dál řídil pozvolna upadající tým, Bruce oficiálně založil stáj McLaren Ltd.

První McLaren s názvem M2A zkonstruoval Robin Herd (budoucí spoluzakladatel týmu March) v roce 1965. Protože byl Bruce v průběhu konstrukce M2A stále zaměstnancem Johna Coopera, zalhal svému šéfovi a tvrdil, že vůz bude určený výhradně k testování pneumatik Firestone. Samozřejmě to nebyla pravda, v hlavě měl jen tým McLaren a už odpočítával dny zbývající do odchodu z Cooperu.

Po důkladném zimním testování v Kalifornii se Bruce vydal na zmíněnou premiéru do Monte Carla (1. díl seriálu). Jak sezóna dopadla už víme, ale Bruce se v žádném případě nevzdával, formule 1 nebyla jedinou prioritou.

Účastí v amerických závodech sportovních vozů navázal důležité kontakty s tamními výrobci, zejména pak automobilkou Ford, která mu nabídla testování nové zbraně proti nadvládě Ferrari – Ford GT40. Zkušební jízdy roku 1966 přesvědčily Henryho Forda II. natolik, že Bruce angažoval na vybrané závody mistrovství světa sportovních vozů. Debut s Chrisem Amonem si odbyl šestým místem ve čtyřiadvacetihodinovce na okruhu Daytona a druhý maratón roku, 24 hodin v Le Mans, s Amonem vyhrál.

Vytisknout

Diskuze: Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (3/6)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.04.2013 22:00 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergio Pérez po závodě v Turecku

Chyběla mi příležitost, teď ji mám, říká Pérez. Věří si na titul?

Carlos Sainz v rudém

Leclerc a Sainz budou s Ferrari testovat už příští týden

Start závodu v Bahrajnu

Rozhodnuto o předsezónních testech. Jak se Domenicali staví k počtu závodů?

Alfa Romeo představení nového auta chystá v Polsku

Poprvé v Polsku! Alfa Romeo oznamuje datum a místo představení nového vozu C41

George Russell při pátečním tréninku v Sáchiru

Wolff objasňuje volbu Mercedesu. Proč nepodepsal Russella?

Dočká se letos Verstappen s Red Bullem poháněným Hondou konečně titulu?

Honda má jasný cíl: s F1 se chce rozloučit titulem!

Lewis Hamilton za 14 sezón v F1 vystřídal pouze dvě značky

Přestupy pilotů F1 dříve a dnes. Co se změnilo a proč?

Robert Shwartzman, Callum Ilott a Mick Schumacher (vpravo) ve Fioranu

Villeneuve ostře kritizuje jezdeckou akademii Ferrari. Co mu vadí a koho naopak chválí?

Helmut Marko se Sebastianem Vettelem

Vettel mohl jezdit opět za Red Bull místo Péreze, pokud by byl trpělivější, prozradil Marko

Historie

Jak se rozdělovala a rozdělují čísla jezdcům v F1?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

red bull rb9

Proč Webber nevrátil Vettelovi předjetí? Musel šetřit palivo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Wolff objasňuje volbu Mercedesu. Proč nepodepsal Russella?

  2. Villeneuve ostře kritizuje jezdeckou akademii Ferrari. Co mu vadí a koho naopak chválí?

  3. Vettel mohl jezdit opět za Red Bull místo Péreze, pokud by byl trpělivější, prozradil Marko

  4. Od zuřícího šéfa až po jubileum. Vozy F1 mění tradiční barvy na některé závody z různých důvodů

  5. Vypátrali jsme: Kam zmizel Scott Speed z F1?

  6. Jak se rozdělovala a rozdělují čísla jezdcům v F1?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud