Chris Amon: Odepřená radost (4/8)

iM3, 18. ledna 2013, 17:00 Google+

Čtvrté pokračování příběhu Chrise Amona.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

BLÍZKO A PŘECI TAK DALEKO
Sezóna 1968 měla být labutí písní. Tvář formule 1 postupně měnily aerodynamické komponenty a jejich použití se stalo nezbytností. Ferrariho inženýr Mauro Forghieri poprvé implementoval přítlačné křídlo na rychlém okruhu Spa-Francorchamps v Belgii. Aerodynamický prvek se nacházel nad zadní nápravou a náramně zlepšoval řízení vozu v zatáčkách. Amon si umístění křídla nemohl vynachválit, proto nevěřícně kroutil hlavou nad Forghieriho úmyslem přesunout křídlo více doprostřed za hlavu pilota. Vynikající pocit z řízení zmizel lusknutím prstu a jakkoli Amon upozorňoval na nesmyslnost toho řešení, obrýlený italský inženýr rad vlastního jezdce ignoroval. Amonovi trvalo téměř celý zbytek sezóny, než Forghieriho přesvědčil o přesunutí křídla. Mnohdy jejich rozdílná stanoviska vyvolávala prudké hádky.

Navzdory komplikovanému přesunu křídla se premiéra aerodynamického zlepšováku vydařila, tedy skoro. Amon převzal roli favorita nejrychlejším kolem v kvalifikaci – o celé čtyři vteřiny před Stewartem a Ickxem – s průměrnou rychlostí 240 km/h. V neděli byl start naplánován na půl čtvrtou odpoledne. Týmový kolega Jackie Ickx stále váhal nad prospěšností přítlačného křídla a krátce před startem si jej nechal odstranit. Amon zůstal aerodynamické vymoženosti věrný.

Amon vyrazil se strojovou přesností a první kolo projel na vedoucí příčce sledován Surteesem. V druhém kole se mu do cesty připletl Jo Bonnier s defektem pneumatiky. Švéd mu nechtěně zablokoval dráhu a Surtees využil nabídnuté šance. Amon se bývalé motocyklové hvězdě držel za zády. Nechal se nést v závětří jeho bílé hondy, ale při každém vybočení z aerodynamického pytle okamžitě ztrácel. Sílu motoru Ferrari lehce předčila japonská Honda a předjetí na rovinkách bylo prakticky nereálné. Amon by Surteese možná předjel, možná ne, každopádně faktem zůstává, že po sedmi kolech těsného sledování mu kamínek vystřelený od Surteesova kola prorazil chladič a donutil ho odstoupil. Pověstná „Amonova smůla“ znovu zaúřadovala.

Ačkoliv byla Grand Prix Belgie čtvrtým podnikem sezóny, Amon stále patřil ke kandidátům na titul. V úvodní grand prix dominantní Jim Clark tragicky zahynul a cesta za titulem mistra světa se otevřela pro další uchazeče. Amon se zařadil mezi horké favority třemi starty z prvního místa, bohužel ani v jednom případě nevyhrál. Technické problémy ho pokaždé donutily vzdát boj o vítězství. Smutek nad nepřízní osudu vždy obstojně potlačil a emoce udržel na uzdě. Zlom ale nastal v kanadském Mosportu, kde i přes nefungující spojku vedl s náskokem jedné minuty – a poté 17 kol před cílem odstoupil. Zradilo ho ozubené kolečko v převodovce. Ickx ho musel utěšovat, aby se mu nerozplakal na rameni.

Amon z 11ti závodů sezóny šest nedojel, jeho nejlepším umístěním bylo druhé místo z Brands Hatch, dále bodoval v Jihoafrické republice a Nizozemí. Slibně odstartovaná sezóna skončila katastrofálním desátým místem v šampionátu. Každý, včetně Amona, kroutil hlavou nad snad už tragikomickými zvraty, obzvlášť potom co Jacky Ickx obsadil v šampionátu čtvrté místo s jedním vítězstvím na kontě.

Těžko říci, zdali mu nešťastnou sezónu F1 vynahradil tasmánský šampionát na Jižní polokouli, konaný v průběhu evropské zimy. Amon (bez tovární podpory stáje Ferrari) nastoupil do série v roli soukromého jezdce s monopostem Ferrari Dino F2. Nepřízeň osudu zdánlivě ponechal v Evropě a čtyřmi triumfy se na konci sezóny těšil statusu šampióna. Přitom porazil mistry světa Grahama Hilla, Jacka Brabhama a budoucího šampióna Jochena Rindta.

Jakmile přiletěl do Evropy, smůla si jej zase vyhledala. První tři závody roku 1969 nedokončil, potom dojel třetí a ve zbývajících dvou vyšel na prázdno. Po poháru za první místo reálně sahal ve Španělsku na okruhu Montjuich do chvíle, než ho opět zradil dvanáctiválcový motor ferrari. Amonovo znechucení z žalostné spolehlivosti rudých strojů pochopitelně stoupalo. Pohár trpělivosti přetekl odstoupením v Grand Prix Velké Británie. Amon předčasně odešel z Ferrari s pocitem, že sofistikovaný motor nedosáhne na zlaté poháry jen z důvodu vysoké poruchovosti. Slabinou bývaly klikové hřídele. Motor často nevydržel ani pět kol. Amon toužil po osvědčených a spolehlivějších motorech Ford Cosworth V8.

Unáhlené rozhodnutí možná stálo Amona vítězství. Enzo Ferrari spojením s automobilkou Fiat získal prostředky na důkladný vývoj motoru, vedoucí ke spolehlivosti a hlavně výkonu…

Vytisknout

Diskuze: Chris Amon: Odepřená radost (4/8)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Williams první test s novým vozem FW35 nestihne, představí ho až v Barceloně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud