Stuart Lewis-Evans: Zapomenutý talent Velké Británie (1/3)

iM3, 4. září 2012, 08:00 Google+

Přesně 7618 metrů dlouhý okruh Ain Diab v Casablance v Maroku je typickým městským okruhem 50. let. Nerovný asfaltový povrch střídají ještě hrbolatější úseky s kočičími hlavami. Automobily v prvních trénincích víří naváté nečistoty z vyprahlé země. Úzká kola jen těsně míjejí krajnici vozovky, v některých místech lemovanou jen balíky slámy. Slovo bezpečnost se v pionýrských dobách formule 1 skloňuje velmi zřídka.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.09. 22:40) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Závod v Maroku je posledním podnikem roku 1958, rozhoduje se o titulu. Bude prvním britským šampionem Mike Hawthorn ve Ferrari nebo Stirling Moss v tmavě zeleném Vanwallu? Příběh jejich dlouhého souboje se začal psát prvním závodem sezóny v Argentině a měl skončit o 11 měsíců později na africkém kontinentu. Hawthorn v průběhu roku ztratil dva silné týmové kolegy, Moss se nadále těšil stabilní podpory Tonyho Brookse a Stuarta Lewis-Evanse.

Lewis-Evans se řadí do první řady, v kvalifikaci si vyjel třetí místo. S černými vlasy, odstátýma ušima a drsným výrazem ve tváři je připraven na poslední mistrovskou bitvu roku 1958. Nebýt hubeného a křehkého těla, se zdánlivě přeraženým nosem by mohl bavit své okolí historkami o smyšlené kariéře boxera, ke které nemá vizáží plnou ostrých rysů a širokého nosu daleko.

Mávnutím červené vlajky s pěticípou hvězdou uprostřed se Lewis-Evans propadá, motor Vanwall má za sebou stovky kilometrů a v Maroku mele z posledního. V průběhu závodu se pohybuje  na páté až osmé příčce – až do 41. kola. Převodovka se nečekaně zasekává a Lewis-Evans dostává smyk. Pozadu naráží do objektu podél dráhy a z prasklé nádrže vytéká palivo. Rozžhavené výfuky proměňují hořlavou kapalinu v obávanou ohnivou stěnu. Plameny přeskakují i na nebohého Lewis-Evanse, který jako pochodeň bez špetky prostorového vnímání utíká naneštěstí pryč od zmatených pomocníků s hasícími přístroji…

SE ZUBNÍ PASTOU A BERNIEM ECCLESTONEM
Stuart Nigel Lewis-Evans se narodil 30. dubna 1930. Jakmile dosáhl vyzrálého věku, představil mu otec svou lásku jménem motorsport. Lewis-Evans starší byl totiž závodníkem, byť nijak zvlášť rychlým. Po válce se duo otec a syn vrhlo na šampionát Formule 3 a s půllitrovým monopostem Cooper vymetali nejen britské závodní okruhy. Oba se v kokpitu střídali, přičemž lepší výsledky pravidelně zaznamenával ten mladší z rodu Lewis-Evansů. V F3 vyhrál pár závodů a otci dával jasně najevo, kdo je z rodiny nejrychlejší. Nikdo tehdy netušil, že Lewis-Evans strávil část dětství na vozíčku. V mládí si protrpěl bolestivý zánět obratlů, jenž ho odsoudil k životu na invalidním vozíčku a pravidelnému užívání antibiotik. Díky nim si zánět vyléčil, ale celý svůj dospělý život musel kvůli antibiotikům čelit častým vředům žaludku. U dlouhých závodů ho zdravotní potíže omezovaly, avšak Lewis-Evans kompenzoval tělesnou indispozici nezlomnou odhodlaností vydržet až do cíle.

Navzdory zdravotním problémům se v letech 1952 – 1956 zařadil k obávaným pilotům F3. Jeho věrný kamarád Bernie Ecclestone se staral o Lewis-Evansovo zdraví a zajišťoval mu pravidelné dodávky mléka na uklidnění žaludku. Byl to právě Lewis-Evans a jeho přirozená rychlost, utvrzující Ecclestona v tom, že by měl životní kariéru zasvětit raději vně kokpit monopostu.



Stuart Lewis-Evans ve voze Cooper Mk8 (foto: Lewis-Evans Family)

Pravidelnými úspěchy si v říjnu roku 1956 vysloužil debut ve formuli 1. Byl pozván za volant továrního vozu Connaught B s motorem GP Alta na domácí nemistrovský podnik v Brands Hatch. Connaught obdržel za svůj směrem k zádi rozšiřující se obvod přezdívku zubní pasta, kterou zevnějšek Connaughtu nápadně připomínal. Závod vypsaný na pouhých 15 kol se konal na dvou kilometrové verzi Brands Indy. Ačkoliv odstartoval z prvního místa, po prvním kole se propadl na čtvrté a teprve v závěru se mu povedlo postoupit na stříbrnou příčku. I to stačilo, aby na šéfy Connaughtu Rodneyho Clarka a Mika Olivera udělal dojem a zajistil si pozici továrního pilota pro rok 1957.



Zubní pasta Connaught B s Lewis-Evansem za volantem (foto: Forix 8W)

Premiérovy závod roku si odbyl v Goodwoodu. S úplně novým Connaughtem, ještě bez válečného zbarvení, porazil např. Stirlinga Mosse a po 32 kolech si dojel pro zasloužené vítězství – své jediné ve formuli 1. Že se jednalo o nemistrovský závod vůbec nikomu nevadilo, natož pak Lewis-Evansovi, vzhlížejícímu do příštích dní s nadějí velkých triumfů.   

V Grand Prix Naples tvrdě bojoval s převahou továrních strojů Ferrari a než odstoupil s uvolněnou maticí kola, držel skvělé druhé místo. To už se pomalu schylovalo k debutovému startu v rámci mistrovství světa. Velká premiéra nadešla v ulicích Monte Carla, a přestože Connaught nebyl pro Ferrari a Vanwall měřítkem, umístil se Lewis-Evans na výborném čtvrtém místě. Avšak slibný začátek sezóny se proměnil v náhlý a nečekaný konec – značka Connaught dala formuli 1 sbohem.

Motivovaný Lewis-Evans přišel o práci a čelil hrozbě, že se po zbytek roku v ničem nesveze. Byl to sám Enzo Ferrari, kdo mu ve finále zachránil kůži. Ferrari potřeboval náhradu do Le Mans za zahynuvší piloty Eugenia Castellottiho a Alfonsa de Portaga a s britským mladíkem uzavřel smlouvu na pilotování sportovních vozů a „nějaké ty závody formule 1“. V Le Mans obdržel za partnera testovacího pilota Severiho bez zkušeností se závody. I přes chybějící „ostré“ lokty a zdravotní problémy dojela dvojice na čtvrtém místě za naprosto dominantními Jaguáry.

Lewis-Evans dostal přislíbeno startovat v Grand Prix Francie na okruhu Rouen, ale Ferrari nepřivezlo dostatek vozů a Lewis-Evanse odsunulo na druhou kolej. Kůži mu zachránil šéf stáje Vanwall John Vandervell, hledající náhradu za zraněného Mosse a havárií v Le Mans indisponovaného Brookse. Vandervell sáhl po Lewis-Evansovi, kterého mu podstrčil Bernie Ecclestone.

Již sedmadvacetiletý Brit byl štěstím bez sebe – vplul do špičkové britské organizace. Start v Grand Prix Francie ho nakonec neminul. Na rychlém okruhu soupeřům znesnadňoval život až do poloviny závodu, kdy nedobrovolně odstoupil.

Týmy formule 1 ve Francii setrvaly i následující víkend. Tentokrát na ně čekal nemistrovský závod na vysokorychlostním okruhu poblíž Remeše. Moss s Brooksem stále chyběli a tak si Vandervell nedělal příliš velké naděje. Lewis-Evans mu však ukázal, že k úspěchu nepotřebuje jen Mosse a Brookse. Po startu z první řady prosvištěl kolem pětinásobného šampiona Juana-Manuela Fangia a ujal se vedení. Byl to právě on, kdo diktoval tempo závodu a zdál se být jasným vítězem. Jenže po několika kolech mu unikající olej začal prýštit do kokpitu, na kombinézu, rukavice a do obličeje. Čistěním ochranných brýlí a manévrování s velkým volantem mu činilo problémy, přesto zachovával klid a zvolnil tempo tak, aby nebyla jeho výdrž v závodu ohrožena. Pod šachovnicovým praporkem dojel třetí, což Vandervella přesvědčilo o nutnosti vzít pod svá křídla novou naději Velké Británie. Okamžitě kontaktoval právníky a instruoval je o možnostech rozvázání smlouvy s Ferrarim a angažování Lewis-Evanse do Vanwallu.

Další díl již zítra!

Vytisknout

Diskuze: Stuart Lewis-Evans: Zapomenutý talent Velké Británie (1/3)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.09.2012 22:40 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz při pátečním tréninku v Sáchiru

Sainz porovnává dřívější angažmá. Proč to měl u McLarenu radši než u Renaultu?

Max Verstappen stíhaný Lewisem Hamiltonem

Red Bull nechápe komentáře Mercedesu týkající se výkonu motoru Hondy

Valtteri Bottas s Mercedesem W12

Wolff je rád, že frustrovaný Bottas nahlas řekl svůj názor. Za jednozastávkovou strategií si ale stojí

Max Verstappen a Lewis Hamilton - závod ve Francii

Rosberg kritizuje Hamiltona: Byl moc měkký

Carlos Sainz s Ferrari SF21

Ferrari je katastrofálním výsledkem zaskočeno. Jak Sainz vysvětluje ztrátu rychlosti a propad v šampionátu?

Max Verstappen s Red Bullem

Nejrychlejší kola patřila Red Bullům, Max o bod blíže k titulu?

Valtteri Bottas si zase trochu znepřátelil vedení týmu...

Bottas si nemyslí, že by jeho výroky do rádia zašly příliš daleko

Max Verstappen si upevnil své postavení v průběžné klasifikaci (ilustrační foto)

GP FRANCIE: Strategické mistrovství a bojovný Verstappen dovedly Red Bull k vítězství

Max Verstappen slaví své první vítězství v Monaku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen strategii věřil

Lewis Hamilton považuje druhé místo za stávajících okolností za dobré (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Navzdory porážce nevládl u Mercedesu velký smutek

  • Pátek

    • 1. Trénink (11:30 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. HAMILTON, 3.... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Lotus potvrzuje: Grosjeana v Monze nahradí D'Ambrosio

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Red Bull nechápe komentáře Mercedesu týkající se výkonu motoru Hondy

  2. Wolff je rád, že frustrovaný Bottas nahlas řekl svůj názor. Za jednozastávkovou strategií si ale stojí

  3. Rosberg kritizuje Hamiltona: Byl moc měkký

  4. Ferrari je katastrofálním výsledkem zaskočeno. Jak Sainz vysvětluje ztrátu rychlosti a propad v šampionátu?

  5. Nejrychlejší kola patřila Red Bullům, Max o bod blíže k titulu?

  6. Bottas si nemyslí, že by jeho výroky do rádia zašly příliš daleko

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud