Analýza: Může využít Michelin posledních přešlapů Pirelli?

Robert RoBertino Pavelka, 10. září 2015, 11:16 Google+

Grand Prix Belgie tuto otázku notně přiživila, i když pesimisté a zarytí fanoušci italské firmy šíří přesvědčení, že je de facto rozhodnuto, protože Pirelli má masivní podporu ze strany Bernie Ecclestonea. Otázkou je, zda to bude stačit.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 10.09. 20:04) Napište svůj názor
Uvidíme v F1 opět tradičního maskota Michelinu, panáčka nesoucího jméno Bibendum?

Uvidíme v F1 opět tradičního maskota Michelinu, panáčka nesoucího jméno Bibendum? | foto: Hoch Zwei

Sdílejte článek

Nakonec by ještě mohlo dojít k překvapení a tradiční panáček Bibendům, maskot Michelinu, svým úsměvem stvrdí úspěšnou misi francouzské pneumatikářské firmy. Jak velké šance má? A má ji vůbec? Některé události nasvědčují, že situace vůbec nemusí být zcela jednoznačná.

Pirelli se především vyčítá belgické představení, ačkoliv jeho zástupci všemožně dokazovali, že oni vlastně vůbec nejsou na vině. V Itálii to zase byly dohady kolem tlaků v pneumatikách a rovněž řešení přestupků u obou vozů Mercedes. Byly sice zažehnány, nedočkali jsme se diskvalifikace, ale zmíněné události začala vážně řešit FIA. Nikoli tresty nebo dodatečnými sankcemi. 

FIA totiž rozhoduje o tom, zda uchazeči o danou pozici splňují určené předpoklady a mají tudíž mandát k tomu se výběrového řízení zúčastnit. Toto rozhodnutí převezme FOM a Bernie Ecclestone učiní konečné rozhodnutí s ohledem na komerční hlediska. Je však už dlouho evidentní, že FIA a FOM se v tomto směru neshodnou. A není to pouze v tom, že FIA vládne Francouz Jean Todt, jenž podle některých názorů tlačí do privilegované pozice své krajany. FIA je prý značně rozladěná z činnosti Pirelli.

img-responsive

Nico Rosberg při kvalifikaci na GP Belgie 2015 prožil chvíle hrůzy. | foto: Mercedes AMG F1 Team

FOM má svého favorita

Po belgické eskapádě, kterou FIA označila jako vyvolání negativní pozornosti týkající se F1 došlo na Monze k další rozmíšce. FIA požadovala kontrolu čtyř nejrychlejších vozů v tréninku přímo na startovním roštu, s čímž u Pirelli souhlasili, aby později přiznali, že jejich měření tlaku v pneumatikách proběhlo podstatně dříve. Ostatně o celém případu jsme velice pečlivě informovali.

FOM ostatně vydala prohlášení, že jednoznačně privileguje Pirelli a ohledně kvality pneumatik uvedla, že rychle se opotřebovávající pneumatiky byly vyžadovány z její strany - italský výrobce postupoval přesně podle zadání. Když pak byl Ecclestone dotazován, zda to je signál, že Pirelli výběrové řízení vyhraje, odpověděl: "Jistě, odejít je nenecháme, vždyť odvádějí skvělou práci. Už mnohem dříve jsem řekl, že nestojím o pneumatiku, která vydrží celý závod. To, oč jsou požádáni, dělají skutečně dobře. A kdybychom po nich chtěli pneumatiku, která se na vůz dá v lednu a sundá se až v prosinci, tak to zvládnou také."

Úskalí výběrového řízení

Může se klidně stát, že tendr na dodavatel pneumatik tiše zhasne a vítěz nebude muset o své vavříny bojovat. Michelin totiž podmiňuje svou účast v F1 technickými změnami, konkrétně nízkoprofilovými pneumatikami, jimiž týmy nejsou zrovna nadšeny. Znamenaly by přepracování brzdných systémů a zavěšení kol, další problém by se mohl týkat rychlosti vozů, což ovšem u Michelinu odmítají.

Je tu však ještě jeden aspekt - na rok 2017 se chystá velký balík změn pravidel, včetně širších pneumatik, a podle expertů by dané požadavky Michelinu mohly být vcelku snadno do těchto úprav zahrnuty. Pak by preference francouzského pneumatikářského koncernu jistě stouply.

img-responsive

Jak moc bude do výběru moci mluvit FIA a potažmo Jean Todt? | foto: Manor Racing

Michelin také plánuje odolné pneumatiky, které by bez problémů vydržely 75% délky závodu, což by představovalo téměř bez výjimky strategii jediné zastávky v boxech. Jestliže převládá názor, že pitstopy jsou nositeli atraktivity závodů F1, nejspíš tento přístup nenajde dostatečnou odezvu. Michelin však hodlá tento fakt kompenzovat něčím jiným. "Naším cílem je udělat takovou pneumatiku, aby s ní pilot mohl skutečně závodit. Proti zastávkám v boxech nic nemáme, ani proti zábavě. Připomeňme si, že několik posledních ročníků Le Mans bylo divácky velice atraktivních a svůj podíl na tom měly i pneumatiky. Takže můžeme mít dobré závody, stejně jako zastávky v boxech, ale s pneumatikami, které po celou dobu stintu umožní pilotům jet na 100 % a ne hlídat jejich kondici a povinně je šetřit, uvedl šéf Michelinu Pascal Couasnon.

"Fungovat to může následovně. Budou například dvě specifikace - jednu označme A, s ní můžete odkroužit určitý počet kol a využijete ji podle své představy. Nebo uděláme pneu, která vydrží několik závodů. Možné je vše," dodává Couasnon.

Je teď nyní otázkou, jak k celé záležitosti přistoupí FIA a Ecclestone.

Vytisknout

Diskuze: Analýza: Může využít Michelin posledních přešlapů Pirelli?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 10.09.2015 20:04 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Manory jsou prototypem využívání starších motorů

Změní se pravidla pro závodění s rok starými motory?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud