Závod Indianapolis 500 je legendou motorsportu. Nejstarší automobilový závod světa patří mezi zlatou trojici po boku závodů 24 hodin v Le Mans a Grand Prix Monaka. Mezinárodní význam Indy dokládá fakt, že na oválu jezdily i legendy jako Rudi Carraciola, Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Jack Brabham, Graham Hill, Jim Clark, Jackie Stewart, Jochen Rindt, Denny Hulme, Chris Amon, Bruce McLaren, Mario Andretti, Emerson Fittipaldi a další, s F1 spjatí, závodníci.
Letošní 96. ročník Indy 500 měl stejně strhující závěr jako ten předchozí. Vedoucího Franchittiho stahoval bývalý pilot F1 Takuma Sato a v posledním kole se v první zatáčce pokusil převzít vedení. Bohužel až příliš najel na vnitřek dráhy, dostal hodiny, těsně minul po jeho boku jedoucího Franchittiho a tvrdě narazil do zdi. „Dostal smyk přímo pode mnou. Trochu mi to připomíná závěr závodu mezi Emersonem Fittipaldim a Alem Unserem (rok 1989),“ vzpomínal historie znalý Franchitti.
Tím dvousetkolový závod v Indianapolisu skončil. Zajímavé je, že Franchitti si všechna tři vítězství v Indy zajistil pod žlutými vlajkami.
Není překvapením, že poražený Sato vidí incident z jiné perspektivy. „Byli jsme bok po boku, už před první zatáčkou. Tam jsem najel na bílou čáru a vůz se začal smýkat. Skoro jsem vjel na trávu. Mohl mi dát trochu místa,“ uvedl zklamaný Sato.
Předposlední žluté vlajky byly staženy v 194. kole. Poté následoval ohromný sprint až do cíle. V tu chvíli už dávno padl nový rekord v počtu změn na vedení. V průběhu celého závodu se čelo měnilo 34x mezi 10 jezdci.
„Vítězství chci věnovat Danu Wheldonovi a Mikovi Wanserovi,“ řekl v cíli dojatý Franchitti. Dan Wheldon vyhrál loňskou Indy 500, ale v září tragicky zahynul v závodě v Las Vegas. Šestiletý Mike Wanser, syn manažera týmu Chipa Ganassiho, zemřel loni v říjnu na leukémii.
Na druhém místě dojel Franchittiho týmový kolega Scott Dixon, třetí skončil Tony Kanaan.
Z bývalých pilotů F1 se nejlépe umístil sedmý Justin Wilson, nováček Rubens Barrichello dojel 11., Sebastien Bourdais byl klasifikován s kolem ztráty na 20. příčce.
Debutant Jean Alesi byl ředitelstvím závodu stáhnut už v devátém kole. Důvodem byl žalostný výkon motoru Lotus, který ztrácel 50 koní na Hondu a Chevrolet. Stejný scénář postihl i Simonu de Silvestro.
Komerční sdělení