DISKUZE K ČLÁNKU Proč je podle FIA systém řízení Mercedesu 'DAS' legální a proč do něj menší týmy nepůjdou +VIDEO

Podle zástupců Mezinárodní automobilové federace (FIA) je nový systém dvojosého řízení Mercedesu (tzv. DAS) legální. Menší týmy na jeho vývoj v průběhu sezóny mít nicméně nebudou.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Proč je podle FIA systém řízení Mercedesu 'DAS' legální a proč do něj menší týmy nepůjdou +VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 90, poslední 24.02.2020 09:14 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Kaša (Hlasovali 3 lidé) 21.02.2020 08:52
Tak to dopadlo jak jsem čekal. Ti hejtři co tu… »
» Kaša (Hlasovali 2 lidé) 21.02.2020 09:55
Není to tak, u RB a jejich křídel to bylo tak,… »
» Kaša (Hlasovali 2 lidé) 21.02.2020 10:40
Tak jak jsem předpokládal tak se k tomu FIA… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

              • Situs

                Situs

                88.102.38.XXX
                A jsme u toho, co je nastavení vozu které se měnit nesmí a co řízení se musí definovat. Dle tvého "selského rozumu" by jsme mohli zůstat jen u nejobyčejnějšího zavěšení a inovovat by nebylo vůbec co. Je to prostě složitější.

                + 0 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
                • Fanda.LH

                  Fanda.LH

                  83.240.60.XXX
                  Téhle analogii nerozumím... Zavěšení ať si mají jaké chtějí, tady jde o to, že mění jeho nastavení za jízdy, což ostatní nemůžou...

                  + 0 / − 0

                  ohodnotit kladně záporně

                  Reagovat Nahlásit
                  • Situs

                    Situs

                    88.102.38.XXX
                    Ostatní taky můžou, jen takové zavěšení které by to umožňovalo nemají vymyšlený. V Mercedesu vymysleli zavěšení s kterým se dá manipulovat v dalším rozměru.

                    + 0 / − 0

                    ohodnotit kladně záporně

                    Reagovat Nahlásit
                    • Fanda.LH

                      Fanda.LH

                      83.240.60.XXX
                      Hele ok, tvařme se, že je to v pořádku... Tak zkrátka Mercedes bude mít o urychlovátko více...

                      + 0 / − 0

                      ohodnotit kladně záporně

                      Reagovat Nahlásit
                      • Situs

                        Situs

                        88.102.38.XXX
                        Já se nechci jen tvářit, v pořádku by to nebylo kdyby to odporovalo nějakému pravidlu, nebo alespoň nějakému "duchu" pravidla. Jenže si myslím že to neodporuje ani tomu duchu nějakého pravidla, a zbrojit proti tomu jen kvůli tomu kdo s tím přišel není nejlepší.

                        + 0 / − 0

                        ohodnotit kladně záporně

                        Reagovat Nahlásit
                        • Fanda.LH

                          Fanda.LH

                          83.240.60.XXX
                          https://f1news.autoroad.cz/novinky/45992-stepney-o-podvodu-ferrari-v-roce-2007-ferrari-jelo-v-australii-s-nelegalnim-autem

                          Na tu podlahu se pamatuji... FIA uznala, že je to šedá zóna a zakázala ji, nicméně výsledky z Australie nechala... Můžeme se tu plácat po ramenou jak tomu rozumíme, ale faktem je, že o tom co je legální a co není rozhoduje FIA...

                          + 0 / − 0

                          ohodnotit kladně záporně

                          Reagovat Nahlásit
                          • Situs

                            Situs

                            88.102.38.XXX
                            Já si na tu podlahu nepamatuji, ale z toho co jsem si teď od tebe přečetl to bylo rozhodně nelegální a nedivím se ani za mák že když to prasklo tak se okamžitě vynutila náprava, to bylo totiž minimem jak s tím naložit a šlo tam evidentně o ten tvůj zmíněný oj*b. Mohli a možná měli tam dopadnout opravdu i hůře. Tady ale vidím opravdu inovaci v řízení. No víc se jich zastávat nebudu, tak moc zase do toho zažraný nejsem a přílišný odborník na zavěšení taky ne.

                            + 0 / − 0

                            ohodnotit kladně záporně

                            Reagovat Nahlásit
    • jon

      jon

      90.176.154.XXX
      Máš i nemáš pravdu. Radši to rozepíší v bodech.

      - Zavěšením doladíš pouze odklon/záklon ... sbíhavost/rozbíhavost se ladí délkou tyčí řízení, se zavěšením to tedy přímo nesouvisí.
      - Při otáčení volantem se skutečně mění i náklon/záklon a rozbíhavost/sbíhavost ... kolo je na zavěšení uchycené excentricky, takže při zatočení se "vykroutí" ... jedná se ale o pasivní jev ... minimálně do doby, než se poškodí zavěšení. 12
      - Výše křídla bude stejná, ať bude volant vystrčený nebo zastrčený. Celý systém má za účel snížit odpor přední nápravy na rovince. Když se kola začnou na rovině sbíhat, tak oproti běžně rozbíhavému stavu může dojít k marginálnímu zrychlení, ale druhá věc je skutečná nutnost využití výkonu. Pokud se budeme bavit o plném "nasazení" na rovině, tak se to může rovnat nějakým 20-30 koním, což v dnešní době může být zásadní výhoda.
      - Nicméně nemyslím si, že předchozí bod je záměr celého systému. Tedy v závodě, v kvaldě to samozřejmě bude další vítaná výhoda, jak se dostat na P1. V závodě v tom podle mě vidí možnost startu s lehčím autem -> získání zásadního náskoku v prvních pár kolech alá sezóna 2014.

      Vzhledem k tomu, že je to ovládáno mechanicky, tak to je legální, protože narozdíl od Renaultu nepoužili tlačítko, které to udělá elektronicky. Je to dobře? Za mě ne. Zase jen další stupidní postoj FIA, který jeden dobrý nápad po zásluze exemplárně potrestá, aby pak jinému díky přesnějšímu výkladu pravidel vychytávku povolili ...

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Situs

        Situs

        88.102.38.XXX
        Díky, tím pádem by se ale na to to pravidlo o zákazu úprav zavěšení během jízdy nemělo vztahovat už vůbec, takže by nemělo být o čem.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jon

          jon

          90.176.154.XXX
          No právě.
          Jenže pořád je to diskutabilní, protože je to asi jediná věc, na kterou FIA nemyslela a je tím pádem logicky povolená. S ničím jiným se mimo boxy hnout nedá. Proto to u mě má pořád tu pachuť loňské diskvalifikace Renaultu, který pouze zautomatizoval ta pitomá točítka pod pár čudlíků.
          Jako fanoušek Lewise a Mercedesu samozřejmě vítám, že kluci vymysleli takovou vychytávku a do F1 mi tato řešení pasují, ale je hloupé to omezovat u jiných a exemplárně je diskvalifikovat ... Jsem totiž vedle toho i veliký fanda F1 a tu místy debilní postoje FIA ničí. 07

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
      • Dokugan

        Dokugan

        77.236.195.XXX
        No ale ten první bod právě není pravda. Tedy u Mercedesu ano, oni tím opravdu mění jen sbíhavost kol. Ovšem umím si představit naprosto stejný systém, který mění odklon kol, čímž se dá poměrně snadno měnit světlá výška vozu. Už jsem to psal dřív. Je jen potřeba vymyslet systém, kdy se nebude hýbat volantem od sebe a k sobě, ale nahoru a dolu. Tím budeš měnit polohu tyčí řízení a pokud to uděláš správně (je potřeba kompletně změnit filosofii uchycení tyčí řízení které v základním stavu nesmí být ve vodorovné poloze, aby se dala světlá výška zvýšit i snížit), tak tímto pohybem můžeš dosáhnout přesně tohoto. Tady už se nejedná jen o tyč řízení a neslouží to jen k opravdovému řízení - rozuměj pohybování s vozem, ale v tomhle systému tyč řízení slouží jako plnohodnotný prvek zavěšení, jen ho nenastavuješ klíčem v garáží, ale volantem v kokpitu libovolně podle pozice na trati.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • huhukoktejl

    huhukoktejl

    37.48.48.XXX
    Volant je urcen k zatazeni kol. To, ze je zvykem zatacet doleva a doprava, to je jen v podstate zazity zvyk. Pokud zatocim kola i pohybem k sobe, tak je to ok, je to opet jen zataceni kol pomoci volantu. Logicky tedy je to vse ok. Zatim nevime, co vse to Mercedesu prinese, treba vysledkem bude vic skody jak uzitku, tezko rict. V kazdem pripade je skoda, ze by to mohlo prinest treba opetovnou dominanci, pokud by ten zisk byl velky. Nicmene, za tento genialni tah klobouk dolu. 01

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.60.XXX
      Rozdíl pravděpodobně nebude velký... Každý si může vyzkoušet na nějakém lepším simulátoru nastavit sbíhavost na max a na 0. Porovnat si co to dělá... Rozdíl budou jednotky km/h... Tedy i časově to bude naprosto min. přínos... Otázkou je jak moc to bude propracované, kolik to bude mít poloh, zda to budou ladit pro každou zatáčku nebo jen na rovince otevřou a zavřou... Rovněž by to mělo logicky trochu pomoci s opotřebováním předních pneu...

      Je to prostě vychytávka něco jako F kanál, fajn to mít, ale nedělá to velký rozdíl...

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • huhukoktejl

        huhukoktejl

        37.48.48.XXX
        Ano, na rychlost to asi bude mit minimalni vliv, ale muze to mit podstatny vliv prave pri praci s pneumatikama. Kazdopadne ted Bottas 1:15,7 ...

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jon

          jon

          90.176.154.XXX
          Kolegové, tohle není tak jednoduché. Dokud nebude působit tak veliký přítlak, tak to skutečně nebude dělat takový rozdíl. Ale s rostoucí rychlostí a přítlakem se radikálně zvyšuje i odpor, který rozbíhavost přední nápravy generuje. Prvotně to nemají kvůli tomu, aby lítali o 20 km/h rychleji, ale jaký výkon bude potřeba, aby jeli na rovině stejně jako největší konkurenti.
          Jedná se jen o můj odhad a střelu od boku, ale může to být stejně, jako v roce 2014, kdy si budou moci dovolit startovat s 5-10% paliva méně, než konkurence, protože jim to bude bohatě stačit na špičkovou výkonnost a ještě Ferrari a RB po startu uletí v řádu vteřin na kolo po startu.
          Ano, na konci závodu může být náskok 20s marginální (průměrně to je cca 0,3-0,4s na kolo), ale pokud konkurence nevytáhne nějaké zajímavé trumfy, tak si díky takové vychytávce ten náskok udělají v prvních 10-ti kolech, kdy se potom přepnou do udržovacího režimu a závod dokrouží.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • Kaša

    Kaša

    82.142.123.XXX
    Abych to upřesnil o to co jsem teďka četl, toto DAS je věc která už byla na rok 2021 zakázána pravidly, protože ty byly napsány už předtím a jinak než dnes.
    Tedy ne že budou pravidla na rok 2021 měněna dle toho co teď udělal Mercedes, ale už ty pravidla takto byla napsána předtím.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.60.XXX
      Což je nešťastné z toho pohledu, že se to konkurenci nevyplatí ani kopírovat, protože to bude legální jen na krátkou dobu...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Kaša

        Kaša

        82.142.123.XXX
        O to je to geniálnější tah od Mercedesu ..... přijít na něco co se nevyplatí konkurenci kopírovat. A vem si to, kdyby se testy nesnímaly kamerama jako předtím, tak se na tuto vychytávku mercedesu příjde až v Melbourne.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Fanda.LH

          Fanda.LH

          83.240.60.XXX
          Výsledkem této geniality bude, že závody budou ještě nudnější... Od éry hybridů se jasně rozdělilo pole na jednoznačný top Mercedes, jenom top a ty ostatní... Např. v roce 2008 bylo na podiu během sezóny 13 pilotů z 20ti (22) a třeba Vettel dokázal s STR vyhrát na Monze ve stylu start cíl... Dnes je tohle absolutně nemožné a ty tu vítáš vylepšení, které je v principu úplná kravina... Tahat za volant a štelovat si přední kola... A povede jen k tomu, že silnější bude ještě silnější... Že to bude legální jen rok, takže týmy středu pole to rovnou s vývojem zabalí, to už je jen takový bonbonek...

          A největší gól nastane, pokud nedejbože Mercedes odejde s tím, že účast je drahá a současná F1 nepředstavuje pro fanoušky dobrou show.

          + 2 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • tom11

            tom11

            77.48.94.XXX
            takže pokud by s tím přišel tým středu pole, tak by to bylo O.K., protože by to stáhlo jeho ztrátu, ale jelikož s tím přišel mergl, tak je to špatně? to snad ne. je to výborná vychytávka a přesně zapadá do DNA F1, o které se tolik dislutuje, kritizuje se, že jsou auta stejná.... a když udělají něco jinak, tak je to zase špatně?

            + 1 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama