DISKUZE K ČLÁNKU Proč je podle FIA systém řízení Mercedesu 'DAS' legální a proč do něj menší týmy nepůjdou +VIDEO
Podle zástupců Mezinárodní automobilové federace (FIA) je nový systém dvojosého řízení Mercedesu (tzv. DAS) legální. Menší týmy na jeho vývoj v průběhu sezóny mít nicméně nebudou.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Proč je podle FIA systém řízení Mercedesu 'DAS' legální a proč do něj menší týmy nepůjdou +VIDEO
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
Mansell_fan
20:51 22.02.2020 37.188.227.XXXDočetl jsem se že sbíhavost přední nápravy u závodního vozu zlepšuje stabilitu jízdy na rovinkách, ale auto hůře zatáčí. Rozbíhavost je přesný protiklad, auto v přímém směru plave, ale lépe zatáčí. A právě rozbíhavost se používá při nastavení na 90 procentech okruhů (možná Monza bude jedna z vyjímek), protože zisk času v zatáčkách přebije ztrátu na rovince. Mercedes tímto vynálezem našel způsob jak onu ztrátu na přímých úsecích okruhu eliminovat.-
Fanda.LH
14:11 23.02.2020 83.240.60.XXXNejsem žádnej odborník na nastavení... Zkušenosti mám jen ze simulátorů a závodních her a i tam se v tom raději moc nevrtám. Je jasný, že sbíhavost pomáhá na stabilitu na rovinkách, protože kola směřují do středu, takže tu sílu usměrňují do jednoho směru... Naopak při rozbíhavosti kola směřují ven a rozdělují tu sílu dvěma směry od středu...
Co mě zaráží je to s tím zatáčením... Logicky vzato by měla být sbíhavost lepší... Hlavně na vjezdu do zatáčky... Jde o těžiště... Přijedu do zatáčky, začnu brzdit => Váha jde do předu... Zatočím např. doprava => Váha jde doleva... Kam směřuje levé kolo ? No víc doprava, zatímco levé je buď mírně doprava nebo až rovně... Jenže na pravém kole není váha, takže není tak důležité...
Takže mně vždy přišlo, že rozbíhavost vede k nedotáčivosti a sbíhavost k přetáčivosti...
Sám jsem rozbíhavost využil jen jednou a tu u upraveného Porsche z 80tých let. Kdy mě v každé zatáčce brutálně předbíhal zadek tzn. šel jsem neustále do hodin a nebyl jsem schopný to pohybem proti vyrovnat... V tu chvíli jsem nastavil rozbíhavost a auto začalo fungovat, zatáčky jsem projížděl driftem...
Drift a F1 je samozřejmě naprostý nesmysl... Je možné, že současné F1 mají tolik přítlaku, že spíše tu citlivost na vjezdu potřebují krotit a na výjezdu jim to třeba dává velký smysl... Ale jak říkám nejsem odborník, to ať mě klidně někdo opraví, proč je to tak jak to je...
-
Mansell_fan
15:08 23.02.2020 37.188.254.XXXJsme na tom stejně. Já si něco málo studoval pro nastavení aut v Assetto Corsa, ale je to pro mě jako lety do vesmíru. I já bych řekl že sbíhavost je do zatáčky lepší právě proto že vnější zatížené kolo má směr do zatáčky. Ale v reálu to tak není. Rozbíhavost prostě do zatáčky funguje lépe. Proč?
Tady máš anglické vysvětlení. Eliminuje to "yaw moment" což nedokážu přeložit
Essentially When the inside wheel turns in it creates a lateral force and drag force -both of which create positive yaw moment into the corner...
When the outside wheel turns in it creates a lateral force (which adds a yaw moment into the corner), but also a drag force which has yaw moment out of the corner...
So the toe out case removes the yaw moment out of the corner caused by the drag of the outside front wheel.. hence aids turn in...
Jinak se na tom shodujou i různí čeští tuneři na diskuzních fórech. Když tam někdo píše co má udělat aby auto přesněji a ostřeji zatáčelo, anebo (přesně jak píšeš) se eliminovala přetáčivost, doporučujou mu rozbíhavou přední nápravu. 0,5 až 1 procento rozbíhavosti.-
Mansell_fan
17:59 23.02.2020 37.188.254.XXXZajímavé je taky to že přímé nastavení přední nápravy (ani rozbíhavost, ani sbíhavost) na rovinku taky není ideální, ač by se to tak mohlo zdát. Auto je pak příliš citlivé a reaguje přehnaně na jakýkoliv nepatrný pohyb volantem, vyvolaný třeba jenom nerovností na asfaltu. Takže do zatáčky rozbíhavost, na rovinku sbíhavost, tak by měl v základu fungovat systém Mercedesu. Na časech to asi neudělá žádnou dardu, ale každá desetina vynásobená 50ti či 60ti koly se hodí.
-
-
-
-
tom11
15:22 22.02.2020 185.99.177.XXXjen taková teorie - a co to udělat tak, že stabilně bude nastaveno rovné zavěšení kol a při zatočení doprava se pravé kolo zatočí o kousek více ( tím vznikne ta požadovaná rozbíhavost ) a při zatáčení doleva naopak. nebylo by to posunem volantu, bylo by to mechanicky. výsledek na rovnice by byl stejný, bylo by to k dispozici i na krátkých rovných úsecích a piloty by to nijak nezatěžovalo ovládáním dalšího prvku.
bylo by to legální? -
Dokugan
11:50 22.02.2020 77.236.195.XXXJeště druhá věc, systém má pravděpodobně podle toho, co bylo vidět jen dvě zajištěné polohy. Pilot musí zmáčknout pojistku na volantu, posunout volant, který se zajistí a při pohybu zpátky znovu zmáčknout pojistku a posunout volant zpátky. To je věc, na kterou se myslím může zaměřit případný protest. Lze totiž argumentovat, že pilot tím vůz nijak neovládá - neřídí, jelikož ve skutečnosti volant jen používá "jen" jako přepínač mezi dvěma polohami a tudíž se to dá považovat za úpravu zavěšení. Jsem zvědavý, jak to bude pokračovat dál, jestli se Ferrari a RedBull budou snažit řešení okopírovat nebo napadnout. Pravidla jsou dost obecná aby se to dalo okecávat na obě strany, že je to řízení i že je to úprava zavěšení. -
mi88ki
19:58 21.02.2020 178.255.168.XXXAsi jsem natvrdlý, ale nechápu jak tohle může projít pravidly? Je přece úplně irelevantní, jak se to ovládá, ale k čemu to slouží. Jestli hýbe volantem, nebo sedačkou, nebo to ovládá pinďourem, ale jde snad o to, zda se smí měnit geometrie vozu během jízdy. Měl jsem za to, že ne. Pokud je to povolené, tak přidám na volant otočný čudl a budu to používat taky. Nějak nechápu o co tu jde. Jakože, když posouvám volantem tak je to legální, jinak ne ? Nechápu-
jon
20:39 21.02.2020 90.176.154.XXXNesmí to být automatizované. Tudíž čudlík by neprošel. Tohle je mechanické, protože to udělá pilot tím přitáhnutím volantu. Je to super nápad, ale podobný měl loni i Renault. Jen k tomu tedy neměl nějaké pitomé táhlo pod volantem, ale dovolil si to udělat právě tím tlačítkem. Oba ty nápady mají v F1 místo a je to přesně to, co dělalo DNA F1 pár desítek let zpátky. Stejně jako F-duct, foukané difuzory, dvojité difuzory, ... Prostě cokoli, co dokázalo šikovným výkladem pravidel přinést výkonnost.
Pokud ale máme dobu, kdy to musím radši ladit lankem v bowdenu místo tlačítkem ... Až si říkám, jestli by pod pedály ještě neměly být šlapky, aby si piloti tu energii do baterií také vyrobili sami. Přeci jen přes ta dynama a generátory je to dost jednoduché ...-
-
jon
11:27 23.02.2020 90.176.154.XXXAno, když to přidáš na brzdový pedál, tak by to taky bylo OK. Ale abys zvětšil plochu, musel bys kola narovnat, což už není věc řízení, ale zavěšení. A hýbání se zavěšením není povolené.
Je to debilita FIA. To pravidlo by mělo být, že veškerý setup, který se udělá pro kvaldu je dále neměnný. A to ani pomocí mechanika, ani pomocí hýblátek a udělátek.
V podstatě by nebylo od věci jim zafixovat i mapu. Je krásné, že se tovární stáje umí tak krásně vybičovat v kvaldě a zrychlit někdy i o více než sekundu, ale u jejich zákazníků to stále falíruje. Především u Ferrari a Mercedesu to je hodně markantní rozdíl.
-
-
-
-
Fanda.LH
17:49 21.02.2020 83.240.60.XXXAby to nevypadalo, že to jen hejtuju... Líbí se mi na tom fakt, že je vidět jak to funguje, takže každý fanoušek si může užít trochu toho technického kouzla, které F1 nabízí... Zatímco když tým doveze nové křídlo, tak lidi vidí houby, v čem je lepší... -
Situs
12:45 21.02.2020 88.102.38.XXXKdyž se kouknu na tu větu v pravidlech že nesmí docházet k žádné úpravě zavěšení během jízdy (10.2.3) tak popravdě je to klasická věta která se snaží říci vše ale v detailu neříká nic. Mělo by být definováno co se konkrétně myslí, neb ty jednotlivé části zavěšení jsou ve vzájemném pohybu neustále. Když dnes otáčí volantem tak se jim tam mění záměrně náklony kvůli aerodynamice jako blázen. FIA pokud se nepletu dělá nějaký ten test kdy se otáčí kola a křídla od země musí stále splňovat minimální výši, to by ale FIA měla teď u Mercedesu zaručit ve všech polohách zastrčení - to FIA nemá podchycené vůbec. Minimálně tenhle test by k tomu měl být přizpůsoben a Mercedes by měl zaručit že minimální výši splňuje ve všech polohách volantu.-
Fanda.LH
13:18 21.02.2020 85.162.8.XXXProblém je, že pravidla nemůžeš psát konkrétně, nikdy bys nepodchytil všechno... Byla by složitá a bylo by to kontraproduktivní... Proto je hrozně fajn desatero... Krást se nemá tečka... Kdyby tam bylo, že nesmíš krást chleba, tak bys mohl krást rohlíky a nikdo by nemohl nic říct... F1 je to stejné, když popíšeš konkrétně co se nesmí, tak budou inženýři zkoumat každé slovo a pak se vymlouvat, že sice to dělá přesně to, co to dělat nemá, ale princip toho jak to funguje se liší v jednom slově...-
Situs
14:16 21.02.2020 88.102.38.XXXKdyž máš věci které povolené jsou a které nejsou tak dříve či později je stejně musíš definovat. F1 ukazuje jak obecné formulace stejně pak přináší ty konkrétní protože sami o sobě nestačí. Nesmíme za jízdy teda dělat se zavěšením nic kromě řízení a řízení toho v sobě moc definováno nemá. Mercedes na to kápnul a vynutil si další konkrétní odstavec. No ale pořád zůstává ta kontrola výšky, na tu by FIA měla reagovat hned a zajistit aby i Mercedes minimální výšku splňoval v každé poloze volantu, ne jen otáčivým testem.-
Fanda.LH
14:27 21.02.2020 85.162.8.XXXOd toho pak jsou ty soudy, které řeknou tohle je a tohle není ok... Problém samozřejmě nastává, když to jedněm povolí a druhým něco jiného zakážou... Já bych to zakázal a nabádal bych ke zdravému rozumu... Tzn. jasně, že je to nelegální, to že jste k tomu vymysleli nějaký složitý "oj*b" je hezké, ale na věci to nic nemění... Pilot nechť se věnuje řízení a nemění taháním volantu sbíhavost...
Často se tu zmiňuje "geniální" řešení... Ale ta genialita spočívá pouze v tom, jakým způsobem obchází pravidla... Jinak se o nic geniálního nejedná... -
-
-
Aktuálně
Poslední závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
Příští závod 01.12.2024
GP Kataru 57 kol (308.611 km)
Losail International Circuitdní | hod | min | sek