DISKUZE K ČLÁNKU Proč je podle FIA systém řízení Mercedesu 'DAS' legální a proč do něj menší týmy nepůjdou +VIDEO

Podle zástupců Mezinárodní automobilové federace (FIA) je nový systém dvojosého řízení Mercedesu (tzv. DAS) legální. Menší týmy na jeho vývoj v průběhu sezóny mít nicméně nebudou.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Proč je podle FIA systém řízení Mercedesu 'DAS' legální a proč do něj menší týmy nepůjdou +VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 90, poslední 24.02.2020 09:14 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Kaša (Hlasovali 3 lidé) 21.02.2020 08:52
Tak to dopadlo jak jsem čekal. Ti hejtři co tu… »
» Kaša (Hlasovali 2 lidé) 21.02.2020 09:55
Není to tak, u RB a jejich křídel to bylo tak,… »
» Kaša (Hlasovali 2 lidé) 21.02.2020 10:40
Tak jak jsem předpokládal tak se k tomu FIA… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Mansell_fan

    Mansell_fan

    37.188.227.XXX
    Dočetl jsem se že sbíhavost přední nápravy u závodního vozu zlepšuje stabilitu jízdy na rovinkách, ale auto hůře zatáčí. Rozbíhavost je přesný protiklad, auto v přímém směru plave, ale lépe zatáčí. A právě rozbíhavost se používá při nastavení na 90 procentech okruhů (možná Monza bude jedna z vyjímek), protože zisk času v zatáčkách přebije ztrátu na rovince. Mercedes tímto vynálezem našel způsob jak onu ztrátu na přímých úsecích okruhu eliminovat.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.60.XXX
      Nejsem žádnej odborník na nastavení... Zkušenosti mám jen ze simulátorů a závodních her a i tam se v tom raději moc nevrtám. Je jasný, že sbíhavost pomáhá na stabilitu na rovinkách, protože kola směřují do středu, takže tu sílu usměrňují do jednoho směru... Naopak při rozbíhavosti kola směřují ven a rozdělují tu sílu dvěma směry od středu...

      Co mě zaráží je to s tím zatáčením... Logicky vzato by měla být sbíhavost lepší... Hlavně na vjezdu do zatáčky... Jde o těžiště... Přijedu do zatáčky, začnu brzdit => Váha jde do předu... Zatočím např. doprava => Váha jde doleva... Kam směřuje levé kolo ? No víc doprava, zatímco levé je buď mírně doprava nebo až rovně... Jenže na pravém kole není váha, takže není tak důležité...

      Takže mně vždy přišlo, že rozbíhavost vede k nedotáčivosti a sbíhavost k přetáčivosti...

      Sám jsem rozbíhavost využil jen jednou a tu u upraveného Porsche z 80tých let. Kdy mě v každé zatáčce brutálně předbíhal zadek tzn. šel jsem neustále do hodin a nebyl jsem schopný to pohybem proti vyrovnat... V tu chvíli jsem nastavil rozbíhavost a auto začalo fungovat, zatáčky jsem projížděl driftem...

      Drift a F1 je samozřejmě naprostý nesmysl... Je možné, že současné F1 mají tolik přítlaku, že spíše tu citlivost na vjezdu potřebují krotit a na výjezdu jim to třeba dává velký smysl... Ale jak říkám nejsem odborník, to ať mě klidně někdo opraví, proč je to tak jak to je...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Mansell_fan

        Mansell_fan

        37.188.254.XXX
        Jsme na tom stejně. Já si něco málo studoval pro nastavení aut v Assetto Corsa, ale je to pro mě jako lety do vesmíru. I já bych řekl že sbíhavost je do zatáčky lepší právě proto že vnější zatížené kolo má směr do zatáčky. Ale v reálu to tak není. Rozbíhavost prostě do zatáčky funguje lépe. Proč?
        Tady máš anglické vysvětlení. Eliminuje to "yaw moment" což nedokážu přeložit

        Essentially When the inside wheel turns in it creates a lateral force and drag force -both of which create positive yaw moment into the corner...
        When the outside wheel turns in it creates a lateral force (which adds a yaw moment into the corner), but also a drag force which has yaw moment out of the corner...
        So the toe out case removes the yaw moment out of the corner caused by the drag of the outside front wheel.. hence aids turn in...

        Jinak se na tom shodujou i různí čeští tuneři na diskuzních fórech. Když tam někdo píše co má udělat aby auto přesněji a ostřeji zatáčelo, anebo (přesně jak píšeš) se eliminovala přetáčivost, doporučujou mu rozbíhavou přední nápravu. 0,5 až 1 procento rozbíhavosti.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Mansell_fan

          Mansell_fan

          37.188.254.XXX
          Zajímavé je taky to že přímé nastavení přední nápravy (ani rozbíhavost, ani sbíhavost) na rovinku taky není ideální, ač by se to tak mohlo zdát. Auto je pak příliš citlivé a reaguje přehnaně na jakýkoliv nepatrný pohyb volantem, vyvolaný třeba jenom nerovností na asfaltu. Takže do zatáčky rozbíhavost, na rovinku sbíhavost, tak by měl v základu fungovat systém Mercedesu. Na časech to asi neudělá žádnou dardu, ale každá desetina vynásobená 50ti či 60ti koly se hodí.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • tom11

    tom11

    185.99.177.XXX
    jen taková teorie - a co to udělat tak, že stabilně bude nastaveno rovné zavěšení kol a při zatočení doprava se pravé kolo zatočí o kousek více ( tím vznikne ta požadovaná rozbíhavost ) a při zatáčení doleva naopak. nebylo by to posunem volantu, bylo by to mechanicky. výsledek na rovnice by byl stejný, bylo by to k dispozici i na krátkých rovných úsecích a piloty by to nijak nezatěžovalo ovládáním dalšího prvku.
    bylo by to legální?

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • McMatej

      McMatej

      212.79.110.XXX
      Správná připomínka. V tomto případě ani tak nejde o to, jestli je to legální, ale poukazuje to na to, jaké je teorie a nulovém souběhu na rovinkách hloupost. 01

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      109.81.245.XXX
      To je úplně běžná věc - říká se tomu Ackermann, je to legální. Nulový souběh se v F1 samozřejmě nepoužívá - ani na zadní, ani na přední nápravě.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Dokugan

    Dokugan

    77.236.195.XXX
    Ještě druhá věc, systém má pravděpodobně podle toho, co bylo vidět jen dvě zajištěné polohy. Pilot musí zmáčknout pojistku na volantu, posunout volant, který se zajistí a při pohybu zpátky znovu zmáčknout pojistku a posunout volant zpátky. To je věc, na kterou se myslím může zaměřit případný protest. Lze totiž argumentovat, že pilot tím vůz nijak neovládá - neřídí, jelikož ve skutečnosti volant jen používá "jen" jako přepínač mezi dvěma polohami a tudíž se to dá považovat za úpravu zavěšení. Jsem zvědavý, jak to bude pokračovat dál, jestli se Ferrari a RedBull budou snažit řešení okopírovat nebo napadnout. Pravidla jsou dost obecná aby se to dalo okecávat na obě strany, že je to řízení i že je to úprava zavěšení.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • mi88ki

    mi88ki

    178.255.168.XXX
    Asi jsem natvrdlý, ale nechápu jak tohle může projít pravidly? Je přece úplně irelevantní, jak se to ovládá, ale k čemu to slouží. Jestli hýbe volantem, nebo sedačkou, nebo to ovládá pinďourem, ale jde snad o to, zda se smí měnit geometrie vozu během jízdy. Měl jsem za to, že ne. Pokud je to povolené, tak přidám na volant otočný čudl a budu to používat taky. Nějak nechápu o co tu jde. Jakože, když posouvám volantem tak je to legální, jinak ne ? Nechápu

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • jon

      jon

      90.176.154.XXX
      Nesmí to být automatizované. Tudíž čudlík by neprošel. Tohle je mechanické, protože to udělá pilot tím přitáhnutím volantu. Je to super nápad, ale podobný měl loni i Renault. Jen k tomu tedy neměl nějaké pitomé táhlo pod volantem, ale dovolil si to udělat právě tím tlačítkem. Oba ty nápady mají v F1 místo a je to přesně to, co dělalo DNA F1 pár desítek let zpátky. Stejně jako F-duct, foukané difuzory, dvojité difuzory, ... Prostě cokoli, co dokázalo šikovným výkladem pravidel přinést výkonnost.
      Pokud ale máme dobu, kdy to musím radši ladit lankem v bowdenu místo tlačítkem ... Až si říkám, jestli by pod pedály ještě neměly být šlapky, aby si piloti tu energii do baterií také vyrobili sami. Přeci jen přes ta dynama a generátory je to dost jednoduché ...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • mi88ki

        mi88ki

        178.255.168.XXX
        Dobře, takže když k brzdovýmu pedálu připojím lanko, které mi při brzdění narovná kola a zvětší tak brzdnou plochu na pneu, tak musí být taky vše legální? Teď mi dochází, proč je ten redbull, tak dobrý na brzdách 😆😆😆

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jon

          jon

          90.176.154.XXX
          Ano, když to přidáš na brzdový pedál, tak by to taky bylo OK. Ale abys zvětšil plochu, musel bys kola narovnat, což už není věc řízení, ale zavěšení. A hýbání se zavěšením není povolené.
          Je to debilita FIA. To pravidlo by mělo být, že veškerý setup, který se udělá pro kvaldu je dále neměnný. A to ani pomocí mechanika, ani pomocí hýblátek a udělátek.
          V podstatě by nebylo od věci jim zafixovat i mapu. Je krásné, že se tovární stáje umí tak krásně vybičovat v kvaldě a zrychlit někdy i o více než sekundu, ale u jejich zákazníků to stále falíruje. Především u Ferrari a Mercedesu to je hodně markantní rozdíl.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • Fanda.LH

    Fanda.LH

    83.240.60.XXX
    Aby to nevypadalo, že to jen hejtuju... Líbí se mi na tom fakt, že je vidět jak to funguje, takže každý fanoušek si může užít trochu toho technického kouzla, které F1 nabízí... Zatímco když tým doveze nové křídlo, tak lidi vidí houby, v čem je lepší...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Situs

    Situs

    88.102.38.XXX
    Když se kouknu na tu větu v pravidlech že nesmí docházet k žádné úpravě zavěšení během jízdy (10.2.3) tak popravdě je to klasická věta která se snaží říci vše ale v detailu neříká nic. Mělo by být definováno co se konkrétně myslí, neb ty jednotlivé části zavěšení jsou ve vzájemném pohybu neustále. Když dnes otáčí volantem tak se jim tam mění záměrně náklony kvůli aerodynamice jako blázen. FIA pokud se nepletu dělá nějaký ten test kdy se otáčí kola a křídla od země musí stále splňovat minimální výši, to by ale FIA měla teď u Mercedesu zaručit ve všech polohách zastrčení - to FIA nemá podchycené vůbec. Minimálně tenhle test by k tomu měl být přizpůsoben a Mercedes by měl zaručit že minimální výši splňuje ve všech polohách volantu.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      85.162.8.XXX
      Problém je, že pravidla nemůžeš psát konkrétně, nikdy bys nepodchytil všechno... Byla by složitá a bylo by to kontraproduktivní... Proto je hrozně fajn desatero... Krást se nemá tečka... Kdyby tam bylo, že nesmíš krást chleba, tak bys mohl krást rohlíky a nikdo by nemohl nic říct... F1 je to stejné, když popíšeš konkrétně co se nesmí, tak budou inženýři zkoumat každé slovo a pak se vymlouvat, že sice to dělá přesně to, co to dělat nemá, ale princip toho jak to funguje se liší v jednom slově...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • tom11

        tom11

        77.48.94.XXX
        v tomhle naprosto souhlasím. pravidla by měla být co nejobecnější, co nejjednodušší, co nejjednodušší a co možná nejlépe měřitelná. a konstruktéte, ukaž, co v daných mantinelech dokážeš.
        vím, je to těžké, ale tohle by se mi líbilo nejvíc.

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • Situs

        Situs

        88.102.38.XXX
        Když máš věci které povolené jsou a které nejsou tak dříve či později je stejně musíš definovat. F1 ukazuje jak obecné formulace stejně pak přináší ty konkrétní protože sami o sobě nestačí. Nesmíme za jízdy teda dělat se zavěšením nic kromě řízení a řízení toho v sobě moc definováno nemá. Mercedes na to kápnul a vynutil si další konkrétní odstavec. No ale pořád zůstává ta kontrola výšky, na tu by FIA měla reagovat hned a zajistit aby i Mercedes minimální výšku splňoval v každé poloze volantu, ne jen otáčivým testem.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Fanda.LH

          Fanda.LH

          85.162.8.XXX
          Od toho pak jsou ty soudy, které řeknou tohle je a tohle není ok... Problém samozřejmě nastává, když to jedněm povolí a druhým něco jiného zakážou... Já bych to zakázal a nabádal bych ke zdravému rozumu... Tzn. jasně, že je to nelegální, to že jste k tomu vymysleli nějaký složitý "oj*b" je hezké, ale na věci to nic nemění... Pilot nechť se věnuje řízení a nemění taháním volantu sbíhavost...

          Často se tu zmiňuje "geniální" řešení... Ale ta genialita spočívá pouze v tom, jakým způsobem obchází pravidla... Jinak se o nic geniálního nejedná...

          + 0 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Situs

            Situs

            88.102.38.XXX
            Oj*b by to podle mě byl kdyby tím třeba záměrně významně snižovali světlou výšku, ale řídit náklon či sbíhavost řízením je prostě jen chytrý způsob jak účinněji ovládat kola.

            + 1 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • Fanda.LH

              Fanda.LH

              83.240.60.XXX
              Já mezi tím rozdíl nevidím... Za mě je problém v tom, že během jízdy mění nastavení vozu a získávají tak (nefér) výhodu...

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama