Whiting naznačil, který okruh by se opět mohl stát součástí kalendáře F1

Robert RoBertino Pavelka, 7. září 2017, 11:00 Google+

Udělejte si takový malý test - vyjmenujte si okruhy, na kterých se jezdila F1 před čtyřiceti lety, kdy se šampionát svými 17 Grand Prix nejvíc blížil současnému počtu závodů. Možná budete překvapeni, na kolika stejných tratích se dodnes jezdí.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 10.09. 08:10) Napište svůj názor
Poslední Grand Prix Argentiny se jela ještě za vlády Ecclestonea

Poslední Grand Prix Argentiny se jela ještě za vlády Ecclestonea | foto: circuitoftheamericas.com

Sdílejte článek

Odpověď je velice jednoduchá: na pouhých dvou. Z kalendáře zcela zmizely Grand Prix v Argentině, Jihoafrické republice a Holandsku, v USA (Long Beach, Watkins Glen), Belgii (Zolder), Španělsku (Jarama) a Kanadě (Mosport) se jezdí na jiných tratích, brazilský Interlagos, britské Silverstone a rakouský Österreichring byly z velké části změněny a Francie a Německo se na návrat do šampionátu teprve chystají. Takže zbývá pouze Monte Carlo (kde se toho opravdu moc měnit nedá) a Monza.

img-responsive

Fangio vyhrál ve své domácí Grand Prix čtyřikrát, v | foto: Daimler AG

Automobilový sport v Argentině nastartoval svým zájmem kontroverzní prezident Juan Domingo Perón a svým věhlasem ho povýšil slavný "Maestro" Juan Manuel Fangio. V letech 1953-1960 (s výjimkou roku 1959) se jelo prvních sedm Grand Prix, ale provázela je nepříliš dobrá organizace a většinou vysilující vedro, na které nebyli Evropané zvyklí. Potom nastal útlum - Argentinci neměli žádného dobrého pilota, politické změny v zemi rovněž jihoamerické zemi na prestiži nepřidaly. 

Když se Argentina připravovala na pořádání MS ve fotbale (1978), bylo potřeba zvýšit její prestiž. Přispěl k tomu i nástup dalšího kvalitního pilota Carlose Reutemanna a stálá řevnivost s Brazilci - Jižní Amerika potřebovala Grand Prix. Jenže ta vydržela v Argentině tentokrát devět let. Třetí a poslední epizoda ohraničená lety 1995-1998 je opět spojena s Reutemannem, ovšem tentokrát už v roli politika, o vzkříšení závodu se postaral jako guvernér státu Santa Fé.

Je tu naděje, tvrdí Whiting

Okruh Juana a Oscara Gálvezových v Buenos Aires (zvaný též Almirante Brown) byl zvláštní tím, že jeho provedení umožňovalo vytvořit více než deset variant. Znamenalo to sice značnou údržbu, ale o to bylo prostředí atraktivnější. Nyní se místní promotéři rozhodli okruh kompletně zrenovovat, což by podle závodního ředitele FIA Charlie Whitinga znamenalo možný návrat Grand Prix Argentiny do kalendáře F1.

img-responsive

Michael Schumacher vyhrál zatím poslední závod F1 v Argentině (ilustrační foto) | foto: Scuderia Ferrari

"Byl jsem požádán, abych zjistil stav věcí a uvedl veškeré požadavky, které by vrátily F1 do Argentiny. Dobře jsem si trať prohlédl, sepsal komplexní zprávu, v níž jsou detailně popsány veškeré nároky. Teď už záleží na potenciálních provozovatelích, zda dokážou všechno zvládnout," komentoval situaci Whiting.

Na okruhu pochopitelně nejčastěji vládl Juan Manuel Fangio, vyhrál tu čtyřikrát, i když v roce 1956 se ve vítězném voze střídal s Luigi Mussem. Dvakrát tu slavili vítězství Emerson Fittipaldi (1973, 1975) a Damon Hill (1995, 1996).

img-responsive

Populární "Emmo" Fittipaldi má z Argentiny dva triumfy (ilustrační foto) | foto: Caterham F1 Team

Premiéra už v roce 2019? 

Po Zandvoortu, který má ale podobně jako Silverstone, Interlagos či nový Red Bull Ring pozměněnou podobu, by se tak do šampionátu vrátil někdejší okruh, na kterém bojovaly v F1 tři různé generace. Whiting se přimlouvá, že pokud by se okruh měl vrátit do F1, nejlepší by byla dlouhá varianta, na které se jezdilo v 70. letech

"Dá se očekávat, že na jakémkoli okruhu, na němž se 20 let nejezdí, je třeba udělat poměrně dost věcí. Ale na druhou stranu nic masivního. Chce to obnovit infrastrukturu, zrenovovat budovy a podobné věci. Osobně si myslím, že nejdůležitější by bylo, aby trať byla atraktivní v tom smyslu, že se použije letitá podoba okruhu. Myslím, že to by F1 přineslo super trať, ovšem pokud to půjde zvládnout. Plán, nebo prozatímní návrh, je vytvořit rychlejší okruh, než na jakém se jezdilo v poslední fázi v 90. letech. Jsem si téměř jist, že by se tu mohlo jet už v roce 2019," dodává Whiting.

Vytisknout

Diskuze: Whiting naznačil, který okruh by se opět mohl stát součástí kalendáře F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 10.09.2017 08:10 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen s Red Bullem RB13 v Itálii

Renault odhaluje akční plán na zlepšení spolehlivosti motorů, výroky Maxe…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud