K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

Bude Formule 1 závodní sérií bez pilotů? Zatím se probírá idea safety caru bez řidiče

Robert RoBertino Pavelka, 21. srpna 2017, 20:25 Google+

Automatizace prostupuje našimi životy a mnozí si pokládají otázky, kde a čím to vlastně skončí. Když jsme na našem webu psali fantastické myšlenky na monoposty bez pilotů, vypadalo to jako šílená sci-fi. Jenže se zdá, že v jistých oblastech dojde svého naplnění.

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 24.08. 14:23) Napište svůj názor
V safety caru už také za nějakou dobu může být řidič bez práce

V safety caru už také za nějakou dobu může být řidič bez práce | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Na všechno existují rozbory a studie, ze kterých vám někdy vyjde výsledek natolik překvapivý, že vás zarazí. FIA je stále přesvědčena, že jedním z klíčových prvku atraktivity Formule 1 jsou piloti. To ale neplatí pro další oblasti, ve kterých může nejvyšší motoristický orgán prosazovat podporu autonomních technologií. Takže v budoucnu můžeme být svědky některých změn, a ač to zní velmi futuristicky, také safety caru bez řidiče.

Potvrdil to v rozhovoru pro server motorsport.com vedoucí technického oddělení Marcin Budkowski. Zastává názor, že bezpečnostní vozidlo bez řidiče by bylo jasnou známkou rostoucího pokroku v oblasti automobilového průmyslu, aniž by tím nějak utrpěla show jednotlivých závodů.

img-responsive

Berndt Mäylander a jeho nástupci by v budoucnu mohli zůstat bez práce | foto: Daimler AG

"Dovolte mi uvést příklad, který rozhodně není jediný: hovořili jsme o bezpilotním safety caru. Rádi bychom podporovali technologii, kolem níž zatím panuje určitá skepse, namísto aby se prokázalo, že může fungovat. Šlo by o to, že řidič safety caru by už neměl zásadní význam ve voze, protože by většinu ovládacích prvků měl na starosti počítač. Při myšlence závodních vozů bez pilotů musíme mít na paměti, že by to bylo skvělé pro inženýry, ale rozhodně ne pro diváky," vysvětluje Budkowski.

Jít cestou Roborace?

Budkowski je nejspíš jeden ze zástupců první skupiny, protože je sice skeptický ohledně zájmu diváků o závody robotů - jako v případě zamýšlené série Roborace, nicméně ji obhajuje s tím, že v oblasti autonomního vývoje by mohla plnit důležitou roli.

"Vidím sérii Roborace jako zajímavou věc, která posouvá věci v jednom směru. Ale že by se tato myšlenka, závodit v F1 bez pilotů, líbila milionům fanoušků na celém světě? Upřímně o tom pochybuji. Proto využití platformy motorsportu k propagaci některých nových technologií, jako může být právě bezpilotní safety car nebo série Roborace, může přinést úžasná nová řešení," domnívá se Budkowski.

Rodák z Varšavy, který letos v květnu slavil čtyřicáté narozeniny, začal svou kariéru v F1 u týmu Prost v roce 2001. Když francouzská stáj zkrachovala, její technický ředitel Henri Durand pomohl Marcinovi, kde Polák pracoval v oddělení odpovědném za testy v aerodynamickém tunelu. Působiště změnil v roce 2007 a dalších sedm let pracoval pro McLaren. Jeho odchod do řad FIA byl motivován snahou formulovat plány pro adaptaci sportu ve vztahu k novým technologiím.

img-responsive

Jean Todt sice podporuje bezpečnostní kampaně, ale F1 bez pilotů??? | foto: FIA

Originální idea

"FIA zahájila projekt založený na autonomních vozech a chtěla pochopit, jak je v tomto záměru využít. Cílem bylo poznat, k jakým změnám dojde při využití autonomního řízení v oblasti automobilismu a jaký vliv to bude mít na jednotlivé národní federace. Jde tu také o důsledky při definování obchodního modelu, a to nezmiňuji využití těchto technologií v motorsportu jako propagace - řešení totiž může zcela změnit svět automobilů a oblast bezpečnosti. Autonomní řízení bude mít velmi silný dopad právě na stránku bezpečnosti a je známo, jak je prezident FIA Jean Todt zapojen do kampaně Action for Road Safety," dodává Budkowski.

Jestliže se tedy ozvaly před několika lety první náznaky tendencí, že by mohlo dojít k situaci, kdy v kokpitech už neuvidíme piloty, zdá se, že tato myšlenka se klube k životu. Hlavní roli tu hraje soustavně opakovaná bezpečnost, a i když mnoho lidí, mezi nimi i sám Budkowski pochybují, že by diváci tento model přijali, nadále se zaklínají tím, že by bylo de facto dosaženo stoprocentní mininalizace ohrožení lidského života a ještě by tato zkušenost mohla napomoci v běžném automobilovém procesu. Otázkou zůstává jak. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Bude Formule 1 závodní sérií bez pilotů? Zatím se probírá idea safety caru bez řidiče

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 24.08.2017 14:23 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton po Velké ceně Kanady moc důvodů k radosti neměl

"Mercedes už nemá to nejlepší auto, ale pochybovat o titulu by bylo známkou slabosti"

Stoffel Vandoorne s McLarenem MCL33 v Kanadě

Boullier vysvětluje, proč se McLaren chce i nadále soustředit na vývoj letošního vozu

Renault získává posily, v budoucnu chce útočit na titul

Renault získává Harmana - odborníka Mercedesu pro integraci pohonného ústrojí do vozu

Fernando Alonso zkouší různé výzvy

"Brown je správný šéf, u Ferrari mi závodění v Le Mans nechtěli dovolit," odhaluje Alonso

Max Verstappen zvládl víkend v Montrealu bez chyb

Verstappen umlčel "hloupou kritiku," Marko vyzdvihuje i rychlost Red Bullu v Kanadě

Lewis Hamilton měl v Kanadě se svým motorem potíže

Mercedes o potížích v Kanadě: Hamiltonův motor a nedostatek hyper-měkkých pneumatik

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (12:00 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (13:00 - 14:00)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (16:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kimi Räikkönen jiskří při pátečním tréninku v Rakousku

Formule 1 vstupuje do světa eSportu. S vydáním F1 2017 přichází i oficiální…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jednodušší aerodynamika - jak se změní pravidla v roce 2019? + VIDEO

  2. Čtyřikrát druhý, to Fina žere: "Musíme se zlepšit." Jeho šéf volí podstatně ostřejší slova

  3. Renault vysílá Red Bullu jasný signál: "Do Rakouska na vaše rozhodnutí čekat nemůžeme"

  4. Zakázaná dohoda? FIA na žádost týmů prošetřovala předjetí Ocona Hamiltonem v Monaku

  5. Mercedes o potížích v Kanadě: Hamiltonův motor a nedostatek hyper-měkkých pneumatik

  6. "Mercedes už nemá to nejlepší auto, ale pochybovat o titulu by bylo známkou slabosti"

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud