Dodavatel pneumatik Pirelli byl u toho, když oficiální mistrovství světa F1 začínalo, a nehrál nijak podřadnou roli, vždyť pneumatiky této značky měli na svých vozech dva největší soupeři v boji o mistrovský titul: Giuseppe "Nino" Farina a Juan Manuel Fangio. Po devíti sezónách se na sklonku roku 1958 Pirelli s F1 loučí a vrací se až po dlouhých 22 letech na vozech Toleman. Postupně do svého portfolia přibírá i další týmy, ale v letech 1987 a 1988 dochází k dvouleté pauze a třetímu, tentokrát tříletému návratu. Pak už se muselo počkat do roku 2011 a na prozatím poslední, současnou éru Pirelli.
Tolik krátké ohlédnutí. Nyní se Pirelli zabývá zmíněným přechodem na zcela nový typ pneumatik, který se bude muset vypořádat s vyšším přítlakem produkovaným v důsledku širšího šasi a předního křídla, nižším zadním spoilerem a dalšími aerodynamickými změnami. Krok do příští sezóny je zatím určitou neznámou, nicméně šéf Pirelli Motorsport Paul Hembery je přesvědčen, že navzdory složitosti tohoto úkolu se podaří vše zvládnout.
"Vytvoření nové pneumatiky je ve skutečnosti největší výzvou, kterou jsme od svého návratu v roce 2011 prozatím čelili. Takže naše pracovní vytížení s ohledem na existující závazky by nemělo být podceněno. Ačkoliv je tento úkol v rámcích našich schopností, je to určitě velice ambiciózní a komplexní projekt," svěřil se Hembery periodiku Grand Prix Times.
Výhradní dodavatel pneumatik pro F1 má v současné době k dispozici tři testovací muly, na nichž nové pneu zkouší, poskytly mu je týmy Ferrari, Red Bull a Mercedes. Jde o modifikované vozy, které mají simulovat úroveň přítlaku, jaká se očekává v roce 2017. Hembery však uvedl, že jde pouze o odhadované hodnoty a testovací vozy nemusí podávat přesné pdaje, což by mohlo způsobit určité problémy při vývoji.
"Nová pravidla pro rok 2017 počítají s nárůstem přítlaku asi o 20 %. Společně s týmy se snažíme, aby testovací muly měly odpovídající aerodynamiku. Ale mula je sama o sobě jen přirozeným kompromisem, takže bude velmi těžké přesně simulovat požadavky na přítlak v příští sezóně. Proto jsme použili tři různá vozidla, neboť je důležité vědět, jak těsně se blížíme novým předpisům, protože aerodynamické změny výrazně ovlivňují opotřebení a sezení pneumatik," vysvětluje Hembery.
Existuje pochopitelně i možnost, že předpokládaný nárůst přítlaku přesáhne významně očekávanou hranici, ale Hembery se nedomnívá, že je důvod k obavám.
"Samozřejmě k tomu může dojít, ale pokud se to stane, jsme s to situaci společně s týmy a FIA zvládnout. Celá historie F1 naznačuje, že pokrok v oblasti výkonu je nepřetržitý, takže jsme připraveni na všechny eventuality. Letošní zvýšení rychlostí oproti loňskému roku bylo také o něco vyšší, než většina lidé předpokládala, my se s tím efektivně vypořádali. Takže jde o záležitost, kterou pochopitelně budeme sledovat, ale v žádném případě není třeba se jí obávat," dodává Hembery.