Smog by v Singapuru neměl být problémem, většina vzývá deštivý závod

Robert RoBertino Pavelka, 17. září 2015, 10:49 Google+

Zpráva o vyšší koncentraci smogu nad asijskou metropolí zpočátku nevyvolávala žádné velké znepokojení, s podobnými potížemi se organizátoři Grand Prix potýkali už dříve. Později se však ukázalo, že situace je poněkud vážnější.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Button by si v Singapuru přál extrémní počasí

Button by si v Singapuru přál extrémní počasí | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Vinu na zhoršení situace měli zemědělci na Sumatře, kteří řízenými požáry vypalují lesní porosty. Došlo tak ke zhoršení kvality ovzduší, kterou oficiální úřady hodnotily jako "nezdravou".

Většina pilotů doufá, že předpokládané tropické bouře dokáží vyčistit mizernou kvalitu. Liják by mohl rozptýlit kouřovou mlhu, která je důsledkem popela z vypalovaných prostor. Tento proces očekává i Jenson Button.

Britský pilot si nemyslí, že by smog smísený s částečkami popela a kouřem mohl představovat pro piloty nějaké zásadní problémy s viditelností na trati. Je také přesvědčen, že v případě nehody by nebylo nezbytné používat vrtulníků, protože nemocnice je v těsné blízkosti okruhu. Jediné, co mu dělá starost, je vdechování znečištěného ovzduší při samotném závodě.

"Obtížná je už jenom procházka po ulici. Cítíte přitom kouř, a co teprve když pojedete v autě plnou rychlostí, to se ho nadýcháte víc než dost," vyslovil své obavy Button ve sdělení pro agenturu Reuters v thajském letovisku Phuket. "To by mohl být opravdu vážný problém, něco jsem si o tom přečetl, proto doufám, že se situace v tomto bodě zlepší."

Můžeme si připomenout obdobné dva případy - v roce 1975 Walesan Tom Pryce při Grand Prix na Nürburgringu a o rok později Patrick Depailler v kanadském Mosportu byli postiženi unikajícími výfukovými výpary do kokpitu. Oba se jich nadýchali a málem závod nedokončili. Depailler dokonce po projetí cílem omdlel.

img-responsive

Zehnder: Už jsme jezdili v horších podmínkách. | foto: Sauber Motorsport AG

Problematicky nevidí situaci ani týmový manažer Sauberu Beat Zehnder. Podle jeho názoru se situace od prvního varování značně zlepšila. "Jak jsem vyrozuměl, první dva dny tohoto týdne byly extrémně špatné, ale teď už se podařilo regulovat požáry, tak by neměl být problém. Už jsme závodili i za horších podmínek - vzpomínám třeba na Mexiko 1989, kde kvůli smogu nebylo vidět dál než na 300 metrů. Tady to podle mě nemůže být horší."

Mohla by se o zlepšení podmínek postarat nějaká dešťová přeháňka? Podle meteorologů by byla jistější menší tropická bouře, jenže déšť se zatím Grand Prix Singapuru vyhýbá. Od prvního závodu v roce 2008 tu piloti vždy závodili na suchu. Proto si většina z nich přeje, aby tentokrát sprchlo. Button patří mezi ně. 

"Je šílenost řídit F1 v dešti, na suchu, a je šílené ji řídit na okruhu jako je Singapur. Mokrý závod by byl velice těžký, ale byl by to jedinečný zážitek pro fanoušky kolem trati i u televize. Vozy ženoucí se po osvětlené trati v dešti s rozžhavenými brzdovými kotouči a plameny šlehajícími z výfuků, ti všechno v v závojích mlhoviny od zadních kol. Myslím, že by to mohla být skvělá podívaná. Jednoho dne se to povede a budeme mít skvělý závod na mokru. A možná to bude už letos," doufá mistr světa 2009 v přítomnost deště.

Ponechme Buttonovi jeho nadšení pro efektivní podívanou a raději si ani nechtějme položit otázku týkající se místy až hysterické obhajoby bezpečnosti. Možná ale tohle Jenson a někteří další za nebezpečné nepovažují, i když trať v Singapuru je pro kolize a nehody, vyplývající ze závodění nebo z jiných příčin, jako stvořená.

Vytisknout

Diskuze: Smog by v Singapuru neměl být problémem, většina vzývá deštivý závod

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Pirelli dále zpřísňuje doporučení týkající se tlaků pneumatik a odklonů kol

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud