Nejde jen o to ukázat, jak se jeví auta po mnoha úpravách, ale i o zvednutí sebevědomí. Tréninky zatím příliš nepotvrdily bojovné naladění Red Bullu, Force India a Sauberu, rozhodně víc se čekalo od McLarenu, i když tam nejspíš hrají roli ještě další aspekty, o kterých jsme informovali.
Nabitý okruh, teplota vzduchu 22°C, trať dokonce ohřátá na 36°C, příjemný vítr o síle 4,7 m/s a vlhkost vzduchu na hodnotě 57°C, takové byly podmínky pro kvalifikační klání před Grand Prix Velké Británie.
Oba piloti Manoru si asi byli vědomi své beznadějné situace, proto vyjeli na trať jako první, aby si užili co nejvíce pobytu na okruhu. Následoval je Hamilton a záhy stanovil měřítko pro první část kvalifikace - 1:34,009. Vzápětí ho překonal Rosberg (1:33,654) a zdálo se, že opět budeme sledovat One Team Show Stříbrných šípů. Navíc bdělí traťoví komisaři hlídali pečlivě zatáčku 9 - Copse Corner a například Hülkenberg, Vettel a později i Maldonado tu přišli o své rychlé časy.
Mercedes až na jedno zrychlení (1:33,475) zbytek kvalifikace odpočíval, zato o postupové příčky se bojovalo až do posledního možného okamžiku. Chvíli to vypadalo nadějně pro McLareny, ale prakticky všichni piloti, kteří je ještě mohli v závěru ohrozit, tak učinili. Stejně tak vpředu si Ferrari boys nazuli měkčí směs a Räikkönen první část vyhrál (1:33,426) - Vettel se pak časem 1:33,562 posunul mezi Rosberga a Hamiltona. První pětice dojela ve složení Räikkönen, Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas.
Z první části kvalifikace nepostoupili: Nasr, Alonso, Button, Stevens, Merhi.
2. část kvalifikace: Zahájily ji Williamsy a Bottas položil měřítko pro ostatní - 1:33,273. Za ním jedoucí Massa měl potíže s tím se udržet na dráze, takže zaznamenal jednoznačně nejhorší čas kvalifikace - 1:54,758 (myšleno samozřejmě v "rychlém" kole). Rosberg opět zajel poměrně lehce čas dostatečný na postup do třetí části (1:32,737). Hamilton se snažil odpovědět, ale nejdřív probrzdil, potom v zatáčce před starou cílovou rovinkou chytil smyk, takže nakonec se spokojil s časem 1:33,068.
Ferrari čekalo až na poslední pětiminutovku a Vettel celkem snadno proklouzl do TOP 5. Zato Räikkönen prožival drama - čas 1:34,036 mu byl kvůli prohřešku v Copse Corner umazán, takže dvě minuty před koncem si Fin povolil kratičký oddech a vyrazil k poslední šanci. Nakonec ji využil, čas 1:33,911 stačil na záchranu postupu. Maldonado byl dalším potrestaným a už druhý prohřešek ho vyřadil z TOP 10. Podobně dopadl i Pérez. Asi nejnešťastnější byl Verstappen, který si po skončení kvalifikační části stěžoval do komunikace na strašné nastavení vozu...
Nejrychlejší pětice po 2. kvalifikační jízdě: Rosberg, Bottas, Hamilton, Kvjat, Vettel.
Po 2. části kvalifikace vyřazeni: Pérez, Grosjean, Verstappen, Maldonado, Ericsson.
3. část kvalifikace: Tentokrát piloti čekali minutu, než se vydali před diváky rozhodnout boj o deváté pole-position. Hamilton dal soupeřům limit, který se pro ostatní stal pro první polovinu poslední jízdy nepřekonatelný, i když britský jezdec v nájezdu do poslední vlásenky před cílem lehce probrzdil. Ostatní piloti se kromě Rosberga nedostali pod hranici 1:33,0. Čtyři minuty před cílem se zajelo do boxů k hromadnému odpočinku a soustředění před posledním možným pokusem.
Všichni piloti na bíle označené směsi, ale nakonec, ač to zní neuvěřitelně, k žádnému zlepšení nedošlo. Hamilton dokonce výrazně zpomalil, čímž připravil možná o lepší výsledek Vettela, který zůstal zablokován za vozem před sebou a kvůli Hamiltonovi ho nemohl předjet. Šance se tak naskytla Rosbergovi, ale ten si stěžoval na malý přítlak a svou příležitost nevyužil. V závěru přišli opět z důvodu Causa Copse Corner o své časy Ricciardo a Sainz, pro Australana znamenalo pád na poslední místo v TOP 10.
Hamilton už poosmé odstartuje z nejlepší pozice, Williamsy tentokrát předvedly své zlepšení a do závodu vyrazí s Ferrari za zády. Příliš se nenaplnily představy zástupců Force India, ale Vijay Mallyia je spokojený aspoň s jedním autem v první desítce. Čím bude tato kvalifikace určitě zapamatováníhodná je řádění komisařů v Copse Corner - časů se tam mazalo opravdu hodně, ačkoliv v jiných případech se podobná praxe tolerovala - stačí si všimnout některých nájezdů do poslední zatáčky před cílovou páskou.
Výsledky: V TOP 10 jsou zaznamenány odstupy, v dalších částech časy, které jezdci dosáhli v Q2 resp. Q3.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:32,248 |
2. | 6 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | + 0,113 |
3. | 19 | Felipe MASSA | bra | Williams Martini Racing | + 0,837 |
4. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams Martini Racing | + 0,901 |
5. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | + 1,131 |
6. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | + 1,299 |
7. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Infiniti Red Bull Racing | + 1,388 |
8. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Scuderia Toro Rosso | + 1,401 |
9. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | + 1,426 |
10. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Infiniti Red Bull Racing | + 1,695 |
11. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:34,268 |
12. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | 1:34,430 |
13. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Scuderia Toro Rosso | 1:34,502 |
14. | 13 | Pastor MALDONADO | ven | Lotus F1 Team | 1:34,511 |
15. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Sauber F1 Team | 1:34,868 |
16. | 12 | Felipe NASR | bra | Sauber F1 Team | 1:34,888 |
17. | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren - Honda | 1:34,959 |
18. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | McLaren - Honda | 1:35,207 |
19. | 28 | Will STEVENS | gbr | Manor Marussia F1 Team | 1:37,364 |
20. | 98 | Roberto MERHI | esp | Manor Marussia F1 Team | 1:39,377 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ