Poslední den v Jerezu ovládl Kimi Räikkönen s Ferrari, když s časem 1:20,841 o 0,143 překonal pondělní rekord Sebastiana Vettela. Druhým nejrychlejším byl Sauber pilotovaný Marcusem Ericssonem, až za ním skončil jeden z favoritů na titul - Lewis Hamilton s Mercedesem.
Brit ujel nejvíce kol (115), přes stovku se dostali i Ericsson a Räikkönen. Nejméně jich má na kontě opět McLaren (35 kol), kterému ke konci selhalo palivové čerpadlo, a Lotus, jenž po problémech s pohonnou jednotkou také balil předčasně (53 kol). Žádná sláva to nebyla ani u Red Bullu, který se s motorem také trápí (56 kol).
Konečné výsledky čtvrtého dne
Shrnutí čtyřdenního testování v Jerezu najdete zde.
Fotogalerii (včetně filtrování) čítající již přes 400 snímků najdete zde, dnešní fotky pod článkem.
Jak probíhal čtvtý den v Jerezu:
17:01 A je tu šachovnicový praporek. Testy v Jerezu končí.
17:00 11 vteřin před koncem byla vyvěšena zelená vlajka. Red Bull a Mercedes zamířily na trať.
16:59 Sauber přiznal, že zkoušel palivový systém - Marcus dojel, protože mu došlo palivo.
16:58 Hamilton chtěl těsně před vyvěšením vlajek poděkovat týmu, dle něj šlo o skvělý první týden.
16:55 Za zastavením testu stojí odstavený Sauber mezi zatáčkami 9 a 10.
16:54 Hamilton byl na cestě na trať, když byly vyvěšeny červené vlajky. Brit vyplnul motor a mechanici jej zatlačili do boxů.
16:51 Jsou tu znovu červené vlajky.
16:50 Poslední kola vyjeli sbírat Ferrari a Sauber.
16:49 Zelená, na trati byly trosky z některého z vozů, které maršálové odklidili.
16:44 Máme tu červené vlajky.
16:41 Räikkönen zaznamenává 100. kolo. Ostatní jezdci nejezdí nikterak rychlé časy.
16:36 Také Daniil Kvjat se po delší době objevil na trati a zlepšil svoje osobní maximum na 1:23,975 min.
16:32 Sauber vrátil na trať Ericcsona, opět s měkkou sadou pneumatik. Ten tým 'odměnil' druhým nejrychlejším časem dnešního dne - 1:22,019 min. je sice o 1,1s pomalejší než výkon Räikkönena (za srovnatelných podmínek, na stejné směsi), nicméně stačí na postup na 2. místo.
16:29 Massa jede na start, Verstappen zkouší starty.
Max se blíží hranici 100 ujetých kol (foto: Pirelli)
16:25 Švéd setrvává na měkké sadě na trati - jeho časy však hodně padají (1:25 min., 1:27 min.).
16:22 Ericsson i Räikkönen se přibližují 100 kolové hranici. Fin svůj stint ukončil.
16:19 Měkké pneumatiky jede vyzkoušet také Toro Rosso a Max Verstappen.
16:18 Ferrari zřejmě simuluje kvalifikaci - Räikkönen je opět venku na měkké sadě a začal časem 1:21,1. Marcus Ericsson zajel svůj třetí čas také na měkké sadě.
16:14 Räikkönen zkusil jedním kolem zchladit penumatiky, pak zajel 1:21,6, následně Ferrari z amířilo do boxů. Na třetí místo se dostává Sauber.
16:08 Fin předvedl zlepšení v 1 a 2 sektoru, v cíli ale o desetinu zaostal za svým nejlepším časem. McLaren mezitím informuje, že nestačí dokončit výměnu palivového čerpadla před koncem testu, takže i on v Jerezu dojezdil.
16:04 Ferrari znovu zkouší s Kimim výjezd na měkké sadě, co předvede mistr světa z roku 2007 teď?
16:00 Sauber zaznamenal lehké zlepšení (časové), co do pozice však ne.
15:57 Ericsson jede na trať s měkkou sadou pneumatik, zopakuje Sauber svůj trik, kdy vždy zajede rychlé kolo na měkké sadě, aby se dostal do popředí výsledkové listiny? Také Massa vyjel.
15:54 Lotus: "Brzká sprcha pro tým po 53 kolech. Data naznačují, že je něco špatně s pohonnou jednotkou. Každopádně šlo o produktivní první test." Informaci doplnil i samotný Grosjean: "Opravdu dobrý prvotní pocit za volantem E23. Už se těším do Barcelony."
15:53 Räikkönen zajel jedno extrémně pomalé kolo - 1:29 min., pak ale opět přidal a stopky se zastavily na 1:21,1
15:48 Na trati jsou teď jenom dva mistři světa - Hamilton a Räikkönen.
15:43 O 3 desetiny vylepšil svůj čas Hamilton.
15:42 Kvjat projel kolem měřícího bodu rychlostí 266 km/h - to je obvyklá rychlost vozů s motory Renault v tomto týdnu v tomto místě. Jen pro srovnání, Massa s Mercedesem za zády jel v tomto místě 278 km/h.
15:35 Räikkönen je u mechaniků. Měl obuty měkké pneumatiky. Jel ale s větším množstvím paliva, aby maskoval skutečnou rychlost Ferrari?
Fuel pump issue for Jenson - but he's got a decent amount of laps done so far. Fixing it now. #Jerez #SizeZeroF1Car pic.twitter.com/r0Khu7kebu
— McLaren (@McLarenF1) February 4, 2015
Problém s palivovým čerpadlem pro Jensona - ale už se mu podařilo odjet slušný počet kol. Opravujeme.
15:32 A je to tady - Räikkönen zajel skvělý čas - 1:20,841 min.! To je nejrychlejší čas tohoto týdne - jeho kolega Vettel doposud držel letošní rekord testů (1:20,984 min.)
15:31 Räikkönen letí po trati, dojede pro nový nejlepší čas?
15:26 Rus si na konci rovinky vyzkoušel start, to je poměrně obvyklá procedůra při zimních testech. Na jeho voze je střední směs pneumatik - ta je zatím nejvíce využívaná v těchto testech.
15:25 Red Bull vysílá Kvjata znovu na trať.
15:22 Marus Ericcson se Sauberem je v boxech, trať zeje prázdnotou.
15:16 Zajímavý rozhovor s Ericem Boullierem o dosavadních problémech McLarenu čtěte v tomto článku.
15:15 Na trati jsou Hamilton, Ericcson a Massa.
15:10 Matt Morris, ředitel inženýrů u McLarenu, řekl, že tým sice zaznamenal fatální problémy v Abu Zabí, v testu, který následoval ihned po skončení sezony 2014, avšak v Jerezu už se žádné takové problémy neopakovaly. Dle něj byly problémy, které tým tento týden ve Španělsku potkaly, menší, nikoliv závažné.
15:08 Massa zrychluje - 1:23,116 min. je jeho nové osobní maximum, díky kterému postupuje na 4. místo.
15:06 McLaren jsme poslední dobou neviděli, Button ale ujel již 32 kol, což je zatím v Jerezu nejvíc. Včera ujel Alonso 31 kol.
15:04 Hamilton začíná nahánět Räikkönena přímo na trati. Daniel Ricciardo mu může říct, jaké to je, když to včera sám zkusil.
15:02 Hamilton se dostává za Räikkönena - čas 1:22,497 min.
14:58 Pracovní den Romaina Grosjeana je zřejmě u konce. I tak je ale jezdec Lotusu s vozem spokojen: "Auto opět dělá to, co chci já. Nejslabší místa loňského vozu se nám podařilo odstranit. Takže jsem spokojeným jezdcem."
14:53 Na trati jsou tři vozy: Verstappen, Ericsson a Massa. Sauber dokončil práci na nastavení.
14:48 A jaké časy zajížděl Kvjat s Red Bullem? Když 'býk' jede, tak je dost rychlý - 1:24,3, 1:24,9, 1:25,2, 1:25,1, 1:25,0, 1:25,2, 1:25,3, 1:25,5 min.
14:45 Ferrari ukázalo nástupce modelu 458 Italia, novinka se jmenuje 488 GTB - více informací si můžete přečíst v tomto článku.
14:43 Max Verstappen jede na trať s tvrdou sadou pneumatik Pirelli, že by i Toro Rosso zkoušelo delší výjezd?
14:38 Mercedes zamířil do boxů, časy na střední sadě byly: 1:24,5, 1:23,6, 1:24,1, 1:24,5, 1:24,6, 1:24,4, 1:24,8, 1:24,5, 1:24,7, 1:24,9, 1:24,9, 1:25,4, 1:26,6., 1:26,5 min.
14:34 Red Bull se zlepšuje na 1:24,300 min. - stále je to ale 7. místo.
14:32 Kvjat a Ericsson dopnili Hamiltona na trati.
14:30 Hamilton je ve 12. kole svého stintu a jeho časy budí respekt - pohybují se pod hranicí 1:25 min.
Mercedes i Williams si po obědě vyzkoušely delší výjezdy (foto: Pirelli)
14:26 McLaren měl ráno problémy "operační problémy spojené s úrovní oleje.", teď odpoledne pracuje na aerodynamice.
14:21 Lotus má problémy. Už dlouho jsme jej neviděli na trati. Tým teď přiznal, že řeší problém, avšak odmítl upřesnit, o co jde. Je možné, že Grosjeana již dnes na trati neuvidíme. Zatím má na svém kontě 42 kol (pro zajímavost, Maldonado v pondělí, kdy jej potkaly také problémy a tým dopoledne teprve dostavoval vůz, ujel 41 kol).
14:18 Na trať se vrací Räikkönen, lehké zlepšení svého času zaznamenal Hamilton.
14:13 Nakonec zavolal Red Bull svého jezdce do boxů, jeho místo na trati zaujal Hamilton se střední sadou a zahájil svůj stint.
14:09 Rus v Red Bullu má trať pro sebe, jezdí časy kolem 1:25, má střední sadu gum a časy stále drží na úrovni.
14:07 V boxech je také Räikkönen, Kvjat už nějakou dobu krouží, jeho časy však nijak výrazně nepadají.
14:06 Button zamířil po svém stintu k mechanikům, jezdil na střední sadě Pirelli, zde jsou časy: 1:27,8, 1:27,6, 1:27,9, 1:33,0, 1:29,1, 1:29,0, 1:29,5, 1:31,1 min.
14:02 Také Massa ukrajuje 3 desetiny se svého času (1:23,692), když uvážíme, že Williams jezdí na tvrdých pneumatikách a s plnou nádrží, jde o velmi dobrý výkon - však Massa také předpovídal, že by se letos mohl Williams dočkat vítězství.
14:00 Kimi Räikkönen zajíždí nový nejlepší čas - 1:21,516 min.
13:58 McLaren i Williams se zlepšují, avšak ani jednomu to nestačí na zlepšení v pořadí.
13:54 Mladík Toro Rosso má měkké pneumatiky, což vysvětluje jeho rychlost.
13:53 Verstappen jen těsně pomalejší než Räikkönen - 1:22,553 min.
13:52 Button hned v prvním měřeném kole zrychlil, sice o málo, ale počítá se každá desetina.
13:48 K Hamiltonovi se připojili i Button, Kvjat a Verstappen.
13:47 Hamilton s Mercedesem se vydává na trať.
13:45 I přesto, že je trať suchá, tak jsou všechny vozy schovány v boxech.
13:40 V Jerezu je 11 °C, což nejsou podmínky, za kterých se obvykle jezdí Velké ceny. Tím zdůvodňovala svojí neúčast na tomto testu Force India, jenže jak se ukázalo, tým má problémy i s dodávkou dílů.
13:34 Kvjat po 12 kolech zajel k mechanikům, když se k němu přidal i Massa, tak se nad okruhem rozhostilo ticho.
McLaren zkoumá, jak proudí kolem jejich extrémních bočnic vzduch (foto: Alberto Fabrega)
13:30 Massa byl krátce u mechaniků, vyjel na tvrdé sadě pneumatik. Kvjat už má za sebou 10 kol v kuse.
13:27 Zdá se, že Red Bull už nemá problémy, Rus zvyšuje tempo každým kolem, stejně tak jako McLaren s Buttonem. Teď už ztrácí jen 2,2s na nejlepší čas Red Bullu.
13:26 Red Bull má hodně nízkou světlou výšku, od auta na cílové rovnce odlétávají jiskry. Massa v šikaně najel dost razantně na obrubníky - odnesla to podlaha?
13:23 Button i Kvjat se zlepšují, Red Bull jde před McLaren. Přidal se k nim i Massa, který i přes zlepšení zůstává 6.
13:17 Na trati je konečně Red Bull. Většinu dopoledne tým prostál v garáži pro problémy s ERS. S ním vyrazil na trať i Jenson Button.
Red Bull konečně vyřešil problémy s ERS a míří na trať (zdroj: Red Bull Content Pool)
13:15 Také Švéd zajíždí svoje osobní maximum, které jej řadí na 3. místo.
13:12 Toro Rosso se vrací na druhé místo - čas 1:22,817 min. Na trati je i Sauber.
13:07 Ticho přerušuje Max Verstappen, který vyjíždí s Toro Rosso na trať.
13:02 Sauber je v boxech, na trati je ticho.
12:59 Ericsson si užívá trať sám pro sebe.
12:55 Button je v boxech.
12:49 McLaren - Honda opět lépe: 1:28,309 min.
12:48 Button se drží na dráze. Zlepšuje se Verstappen - 1:24,101 min.
12:45 Tentokrát to je lepší - McLaren zajíždí své nejrychlejší měřené kolo - 1:28,550 min.
12:35 Hamilton (1:23,633) s Räikkönenem (1:22,537) opět řádí.
12:31 Nedaří se, Button zastavuje ještě v boxech a mechanici jej zase tlačí zpět.
12:30 McLaren míří vstříc svému osmému kolu.
12:25 Jerezem se nahánější tři vozy: Lotus, Sauber a Williams. Ericsson zajíždí třetí nejrychlejší čas - 1:25,081.
12:22 McLaren - Honda se tento týden potýká s podobnými problémy, jako loni Renault. Za vším stojí chyby při komunikaci elektronických "krabiček." Jde sice o menší problém, výrobci motorů to ale brání odhalit ty větší. Na stolici se to bez vibrací či přehřívání obtížně simuluje. Včerejší problém s poklesem tlaku chladicí vody byl následkem defektu v součástce dodavatele.
12:19 Proč stojí Red Bull? "Vypadá to na problém s ERS. Tým to řeší a chce Danyho vyslat brzy na trať," vysvětluje stáj z Milton Keynes.
12:16 Brazilec se s tím nehodlá smířit a odsouvá Lotus opět za sebe - 1:25,136.
12:12 Grosjean se dostává před Massu na třetí místo - 1:25,146 min.
12:11 Button míří po dalších 3 kolech zpět k mechanikům.
12:09 Ferrari vylepšuje dnešní rekord - 1:23,311 a 1:23,200 min.
12:04 Přidává se třetí vůz: McLaren.
12:03 Následuje ho Räikkönen na tvrdé směsi pneumatik.
11:58 Verstappen po cvičném startu vyráží na dráhu.
11:53 Všechna auta končí v garážích, chvíle ticha.
11:49 Massa na dráze střídá Räikkönena, Grosjean setrvává.
11:46 McLaren není mezi zájemci o koupi Marussie, aby si vytvořil B-tým. Motor Honda by do loňského šasi MR03 nešel usadit. Vzkříšená Marussia by sice mohl rok pokračovat s Ferrari a až potom přejít na Hondu, jenže japonská automobilka má momentálně příliš mnoho starostí na to, aby se mohla věnovat dalšímu týmu
11:43 Krouží dva bývalí týmoví kolegové z Lotusu: Grosjean a Räikkönen.
11:39 Button míří k mechanikům, na kontě má dnes 4 kola.
11:37 McLaren dosahuje svého nejrychlejšího času celou dobu testování v Jerezu - 1:30,706 min. O 6,8 sekundy pomaleji než Ferrari.
11:36 Button zůstává na trati, najíždí do dalšího kola.
11:35 Po delší době opouští teplo garáže McLaren.
11:34 Ferrari předvádí další rychlá kola na středně-tvrdých pneumatikách - 1:23,924 a 1:23,812 min.
11:32 Kimi si bere první místo zpět - 1:24,104 a 1:24,034 min.
11:31 Red Bull je dalším týmem, který dnes spíše stojí v garáži. Šéf Christian Horner a konstruktér Adrian Newey v Jerezu už dnes nejsou. Včera se vrátili do Velké Británie.
11:29 A mladý Holanďan předvádí nejrychlejší kolo - 1:24,705 min.
11:25 Jako první toho využívá Verstappen.
11:24 Zelená, pokračujeme.
11:21 Týmy dnes v Jerezu testují naposledy. Pokračovat budou ve čtvrtek, 19. února v Barceloně. Tam by se hned první den za volantem Williamsu FW37 měla objevit Susie Woffová.
11:16 McLaren by měl po tomto přerušení znovu vyjet. Před chvíli měl odmontovanou podlahu, mechanici kontrolovali něco kolem motoru.
11:15 Mercedes zřejmě dostal smyk, stojí v šikaně, v opačném směru.
@LewisHamilton stops on track #JerezTest pic.twitter.com/YeQJWF10wc
— LAT Photographic (@latphotographic) February 4, 2015
11:12 Stojí Hamilton.
11:10 Ericsson se dostal na třetí pozici, další pokusy zastavují červené vlajky, dnes druhé.
11:08 Tempo stoupá. Hamilton - 1:26,111, Grosjean - 1:27,097.
10:59 Zlepšení pro Ferrari i Mercedes, Räikkönen vede s časem 1:25,011 min. Lotus dopil šálek a vyslal Grosjeana na trať.
10:56 Problémy Toro Rosso? Max na poslední chvíli zahnul do boxové uličky, pak auto zastavilo. Mechanici jej následně zatlačili do boxů. Red Bull zatím zkoumá příčinu, která zastavila Kvjata po ujetí 8 kol.
10:54 Räikkönen výrazně zrychluje - 1:25,208 min. Zlepšuje se také Verstappen - 1:27,423 min.
10:50 Hamiltonův 1:26,701 min. okamžitě překonává Räikkönen 1:26,307 min., Fin má také střední sadu gum.
Ferrari svými výkony upoutalo pozornost konkurence - Räikkönen jde do čela (foto: Pirelli)
10:48 Ruch v garáži McLarenu, Hamilton 1:26,998 min., Räikkönen jen o 0,4s pomalejší.
10:47 Ferrari vysílá Räikkönena, levá zadní část vozu je pokryta flow-visem.
10:45 Stabilní zlepšování Hamiltona značí lepšící se podmínky na trati - Mercedes zajel 1:27,6 min. a pak 1:27,360 min.
10:40 Pat Symonds prozradil dnešní plán Williamsu. Britové mají dnes v plánu jezdit s plnou nádrží dlouhé jízdy. K tomu budou pokračovat kontroly systémů. "Dnešek a první den v Barceloně jsou posledními, kdy budeme provádět tuto základní práci."
10:37 Brit v dalším kole zaznamenává ještě lepší čas - 1:27,943 min, jel na střední sadě pneumatik.
10:35 Hamilton předjíždí v poslední zatáčce Räikkönena a jde na první příčku - 1:28,977 min.
10:28 Všichni piloti stále na přechodných pneumatikách. Včera jako první přešel na slicky Nasr - a hned dostal smyk. Později se mu ale podařilo zajet nejrychlejší kolo ze všech (více o jeho hodnocení Sauberu i Mercedesu zde).
10:27 Ferrari vyskakuje na první místo - 1:33,022. Hamilton - 1:37,382 min.
10:26 Ricciarda nepřekvapilo, že toho Red Bull zde moc neujel: "K tomuto testu jsme dorazili s vědomím, že jde o docela velkou evoluci ve srovnání s loňským rokem. Tušili jsme, že to bude těsné. Samozřejmě, že bychom tady rádi ujeli 150 kol, ale věděli jsme, že to bude s kompromisy na jedné či druhé straně. Myslím, že jsme tam, kde jsme si mysleli, že budeme."
10:24 Teplota stoupá na 8 °C, svítí slunce.
10:22 Ferrari vysílá na trať Räikkönena.
10:20 Lotus vyčkává, až trať více oschne: "Dráha je trochu vlhká, proto si dáváme na čas a duševně odpočíváme, dokud to venku řádně nevyschne. Čas na šálek."
10:16 Hamilton se přidává na přechodných pneumatikách, nejrychleji krouží Verstappen: 1:35,962 a 1:35,551 min.
10:10 Marussia má plán na záchranu, chce se vyvázat z nucené zprávy. Protože dostane 30 mil. liber (kolem 1,2 miliardy Kč) jako odměnu za umístění v loňské sezóně, je pro potenciální kupce lákavá. Mohli by se v Melbourne objevit, opět pod vedením Johna Bootha a Graema Lowdona.
10:03 Týmy se na vlhkou trať moc nehrnou. Verstappen v dnešním prozatímním rekordu - 1:37,170 min.
9:58 Zelená, pokračujeme.
9:55 McLaren hlásí, že je připraven na další jízdy: "Jenson dokončil své instalační kolo. Nyní čekáme, až dráha trochu oschne."
9:44 Červené vlajky. Na trati zůstal Kvjat s Red Bullem.
9:35 Ericsson zvládá kolo za 1:38,739 min. McLarenu se podařilo zajet instalační kolo.
9:28 Buttonův pokus o výjezd nevyšel. Motor zhasnul v boxové uličce, mechanici jej zatlačují zpět.
9:24 Honda: "Je čas. Inženýři dokončují přípravu. Nyní to je na Jensonovi a pohonné jednotce."
9:21 Kvjat o půl sekundy zrychlil - 1:37,195.
Počty ujetých kol za první 3 dny
9:20 McLaren zahřívá motor a startuje, brzy by mohl vyrazit.
9:18 Kvat dostává Red Bull do čela, tedy zatím pouze před Ericssona - 1:37,799 min.
9:15 McLaren včera vyjel přesně v 9:00, dnes je jediným vozem, který se dosud neukázal. Soupeři už mají nainstalováno.
9:11 Grosjean se poprvé ukázal v Lotusu pro rok 2015.
9:08 Na přechodných pneumatikách se přidává nejmladší z pilotů - Max Verstappen.
9:05 Ericsson se s tím nemazlí, hned jde na měřené kolo - 1:58,596 min. Jeho týmový kolega Nasr byl včera nejrychlejší - podrobnou reportáž najdete zde.
Hamilton s Mercedesem mezi prvními na dráze, vzadu soustava Pitotových trubic
pro měření proudění kolem bočnic (foto: Mercedes AMG F1 Team)
9:00 Boxová ulička se otevírá, využívají toho Ericsson, Hamilton, Räikkönen a Verstappen.
8:51 Teplota vzduchu dosahuje 8 °C, asfalt 7 °C. Obloha je již téměř bez mraků.
8:50 První čas budeme očekávat také u Kvjata, který v pondělí ráno poškodil nosník předního křídla a zbytek dne musel absolvovat bez něj. Red Bull s sebou náhradní neměl.
8:45 Letos vůbec poprvé se dnes s vozem F1 sveze Grosjean. V předchozích dvou dnech musel Lotus nechat Maldonadovi, díky kterému do týmové pokladny proudí více peněz.
Středeční ráno v Jerezu (foto: McLaren)
8:41 Po noční přeháňce je trať mokrá, některé týmy si však nebudou moci dovolit čekat na to, až oschne - například Red Bull, Lotus a hlavně McLaren. Ten sice včera dosáhl zlepšení a zvládl i delší stint, 32 kol je však pořád málo.