Dopolední trénink začal za slunečného počasí a modré oblohy s jistou dávkou smutku - jeden vůz mladého jezdce, který bojuje v nemocnici, zůstal stát v garáži a také tam po celý víkend zůstane. Marussia se tak rozhodla z úcty k Julesovi Bianchimu (více zde).
Jako první v 8:00 našeho času (v Soči je o 2 hod více) vyrazil k průzkumu na zcela novou trať Alonso s Ferrari a ihned jej následovalo 15 dalších pilotů - včetně těch rezervních: Roberta Merhiho s Caterhamem místo Kobajašiho a domácího Sergeje Sirotkina se Sauberem místo Gutiérreze. Po zajetí instalačních kol vozy na chvíli zamířily do boxů.
Po 11 min jako první zajel měřené kolo Rosberg, přestože zablokoval kola a přestřelil 13. zatáčku - 1:49,932. Jeho týmový kolega Hamilton si stěžoval na vibrace při brzdění, proto byl v prvním pokusu ještě pomalejší - 1:54,426. Lépe si úvodním měřeným kolem poradil i Chilton - 1:52,664.
McLaren připravený na začátek prvního tréninku (foto: McLaren)
Po čtvrt hodině se Mercedesy na čele vystřídaly poté, co Hamilton předvedl kolo za 1:45,120, tentokrát mírně ztratil Rosberg 1:45,186. Ricciardo s Red Bullem začínal na 1:49,473. Piloti se pak přetahují o nejrychlejší kolo: Alonso zvedá laťku na 1:44,226, Rosberg odpovídá 1:44,125 a do hry se zapojuje i Button - 1:44,012.
Po 25 min časy stále klesají, připomněl se Bottas (1:43,542), za kterého se posouvá Alonso (1:43,820) a své zkušenosti uplatňuje znovu Button (1:43,053 a 1:42,507). Na rovinkách ale dosahuje nízkých maximálních rychlostí ve srovnání s Mercedesy, sází na vyšší přítlak. Týmy zkoušejí různá nastavení. Magnussen s druhým McLarenem trefuje ptáka a míří k mechanikům o něco dříve.
Po půl hodině tam musí všichni, vrací úvodní směs středně-tvrdých pneumatik Pirelli. Přilnavost je zatím velmi nízká, ale dráha se pogumovává a povrch se rychle vyvíjí. Při debutu v Koreji šly časy dolů až o 6 sekund (rozdíl mezi 1. tréninkem a Q3).
Romain Grosjean zastavuje po prvním instalačním kole v Soči (foto: Lotus F1 Team)
Piloti Caterhamu během prvních 30 min ujeli pouze jedno instalační kolo. Podle šéfa Manfreda Ravetta čekali, až se dráha více pogumuje. Vypadá to spíše na zbytečnou frajeřinu: piloti na novém okruhu potřebují co nejvíce jezdit, aby se s tratí sžili. Obzvlášť u týmu, který stále usiluje o své první body v F1 a okupuje poslední pozici v šampionátu. První měřené kolo zajel Ericsson až po 48 min - 1:57,612. Rezervní pilot Merhi ale jezdil o 7 desetin rychleji.
Po 57 min na čele vystřídal Buttona Rosberg, přestože nejrychlejší první sektor zajel jeho týmový kolega - 1:42,311. Hamilton byl o 65 tisícin sekundy pomalejší. Magnussen se zařadil na čtvrtou příčku, velmi dobře jezdila i obě Torra Rossa: 5. Kvjat, jenž příští rok postupuje k Red Bullu místo Vettela, 6. Vergne, který si místo v F1 pro sezónu 2015 stále hledá.
Po hodině dostává Button smyk v zatáčce č. 8, ale bez poškození se vrací díky vyasfaltované únikové zóně zpět. Hamilton přerušuje své kolo, v němž byl o čtvrt sekundy rychlejší než Rosberg. Ten si stěžuje na nějaké vibrace při zatáčení, jeho týmový kolega je dříve zažíval při brzdění.
Nico Rosberg vyráží na trať na středně-tvrdé směsi pneumatik (foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Opravdu podivné vibrace v řízení při ve středně rychlých zatáčkách - skoro jako by to byl diferenciál nebo něco. Nemyslím si, že to je přední pneumatikou," vysvětluje Rosberg svému závodnímu inženýrovi.
Kuriózní problém potvrzuje Williams - zahřívací dečky přehřály Bottasovy pneumatiky. Došlo tím k jejich poškození. A protože piloti mají pro poslední hodinu prvního tréninku k dispozici pouze jednu tvrdší ze dvou nabízených sad, jízda pro něj předčasně skončila.
Vettel si stěžuje, že se mu velmi brzdy rozsvěcují diody otáček motoru signalizující vhodný okamžik pro přeřazování rychlostí. Jeho inženýr Rocquellin mu ale odpovídá: "Nemyslíme si, že by byly tak moc mimo, snaž se jimi řídit, prosím tě."
A Grosjean si jako minule v Suzuce stěžuje na výkon své pohonné jednotky: "Nemá žádný výkon!" křičí do rádia. Její dodavatel Renault očekává, že budou v Soči konkurenceschopní a že mezi vozy budou relativně malé rozdíly.
Mercedesy v závěru udržely nejrychlejší časy, piloti se většinou věnovali opět delším jízdám. O rychlé kolo se pokoušeli v posledních pěti minutách už jen Alonso, Hülkenberg a piloti z druhého konce startovního roštu.
Nejrychlejší sektory, maximální rychlosti a počty kol
Z nejrychlejšího času se raduje Rosberg, Hamilton mu je ale těsně v patách. Red Bull neukázal vše, jeho piloti jsou až ve druhé polovině, tato trať by jim při tom měla sedět. Sirotkin jel při svém debutu klidně, na Sutila ztratil jen 6 desetin sekundy. U Caterhamu byl nakonec rychlejší Merhi než Ericsson.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Výsledky:
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 6 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:42,311 |
2. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:42,376 |
3. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | McLaren Mercedes | 1:42,507 |
4. | 14 | Fernando ALONSO | esp | Scuderia Ferrari | 1:42,720 |
5. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | McLaren Mercedes | 1:43,026 |
6. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:43,129 |
7. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Scuderia Toro Rosso | 1:43,164 |
8. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 1:43,212 |
9. | 25 | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | 1:43,327 |
10. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams F1 Team | 1:43,542 |
11. | 19 | Felipe MASSA | bra | Williams F1 Team | 1:43,741 |
12. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Infiniti Red Bull Racing | 1:43,821 |
13. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | 1:43,976 |
14. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Infiniti Red Bull Racing | 1:44,506 |
15. | 99 | Adrian SUTIL | deu | Sauber F1 Team | 1:44,625 |
16. | 13 | Pastor MALDONADO | ven | Lotus F1 Team | 1:44,876 |
17. | 37 | Sergej SIROTKIN | rus | Sauber F1 Team | 1:45,032 |
18. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | 1:45,190 |
19. | 45 | Roberto MERHI | esp | Caterham F1 Team | 1:46,782 |
20. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Caterham F1 Team | 1:46,922 |
21. | 4 | Max CHILTON | gbr | Marussia F1 Team | 1:47,284 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ