Ferrari vyhodilo šéfa motorů Marmoriniho, propuštění Frye popírá. Odejde Alonso?

Petr Hlawiczka, 30. července 2014, 06:10 Google+

Nový šéf závodního týmu Ferrari Marco Mattiacci slibuje, že tým nebude dělat "žádné kompromisy" na cestě zpět na vrchol. Proto sáhlo k interním personálním změnám, které ale na veřejnosti odmítá komentovat.

Počet komentářů:  49 komentářů (Poslední 05.08. 08:05) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Scuderia v tichosti prochází rozsáhlou obměnou svého týmu inženýrů a konstruktérů v usilovné snaze zlepšit bídnou výkonnost svého vozu, s nímž letos měla jediný cíl: zisk obou titulů. Na selhání doplácejí vysoce postavení lidé.

Již před několika týdny se spekulovalo o tom, že stáj propustila svého šéfa motorů Lucu Marmoriniho, což potvrzuje jeden z interních zdrojů. O místo měl přijít už před Velkou cenou Británie a nenašlo se pro něj žádné "teplé" místo - Ferrari musel zcela opustit.

Zaplatil za špatnou výkonnost nové hybridní přeplňované pohonné jednotky 059/3, která zaostává ve výkonu i spotřebě, má slabiny v systémech pro rekuperaci energie (ERS) a trpí problémy s ovladatelností.

marmorini
Šéf oddělení motorů Luca Marmorini byl propuštěn (foto: Scuderia Ferrari)

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo jej údajně chtěl vyhodit již po ostudném výkonu v Bahrajnu, proti se ale postavil bývalý šéf závodního týmu Stefano Domenicali, který místo něj nabídl svou vlastní rezignaci. S jeho nástupcem Marcem Mattiaccim nyní prezident konečně prosadil svou: Marmoriniho propustil již ve středu před Velkou cenou Británie.

Na místo Marmoriniho byl jmenován bývalá "dvojka" na motory - Mattia Binotto. Ferrari tyto změny tvrdošíjně odmítá komentovat, Mattiacci je však na přímý dotaz nedávno nepopřel. Pouze uvedl: "Restrukturalizujeme tým, posilujeme ho... Pro rok 2015 musíme připravit jiný tým. Potřebujeme učinit prohlášení? Ne. Potřebujeme se zlepšit? Neustále se zlepšovat? Ano."

Padnou další vysoce postavení?
Ferrari vnímá, že se stalo příliš konzervativní: výkonnost po rozsáhlé modernizaci aerodynamického tunelu nešla nahoru. Musí více zariskovat v oblasti návrhu nového vozu. Spolehlivost sice má výbornou, na dráze se však nedostává výkonnosti. Alonso sice v Maďarsku získal druhé místo, k tomu mu však pomohly okolnosti: mokrá dráha v úvodu, dva výjezdy safety caru a silní soupeři startující z boxové uličky (Hamilton a Magnussen).

Podle zpráv z Maranella by Marmoriniho mohli v odchodu následovat další šéfinženýři. Židle se údajně houpe i pod hlavním konstruktérem Nikolasem Tombazisem, dlouholetém zaměstnancem Ferrari, který v minulosti pracoval také pro McLaren či Benetton.

Ferrari včera na Twitteru oficiálně popřelo zprávy, že by s okamžitou platností propustilo šéfa vývoje Pata Frye, který před léty přišel z McLarenu.

Vrátí se Brawn a odejde Alonso?
V Itálii se nyní spekuluje o tom, že by se k Ferrari mohl v roli konzultanta vrátit Ross Brawn. Tým ani Brawn to nekomentovali. Mattiacci dal velmi jasně najevo, že se nezastaví před ničím, aby dostal Ferrari zpět na vrchol: "Nebudou žádné kompromisy, žádná zlatá střední cesta. Potřebujeme dostat Ferrari zpět k mistrovským titulům."

Na Scuderii čeká také náročná výzva přesvědčit svou jedničku - Fernanda Alonsa, aby zůstal. Smlouvu má sice ještě na dva roky, obsahuje však výkonnostní kritérium, které mu umožňuje kdykoliv odejít, pokud tým neskončí do třetího místa v šampionátu konstruktérů. Z třetí příčky po Hockenheimu na chvíli už vypadl, po Hungaroringu se na ní před Williams vrátil.

Náskok má jen 7 bodů a přicházejí závody ve Spa a v Monze, které by aerodynamicky efektivnímu monopostu Williamsu mohly sedět více než rudému F14 T. Rozhodnutí o změně týmu navíc piloti obvykle činí do Velké ceny Itálie v záři, moc času tedy Alonsovi frustrovanému z dlouhého období nedostatečné výkonnosti nezbývá. Před novináři ale vždy tvrdí, že je u Ferrari spokojený a nikam se nechystá.

alonso - montezemolo
Přesvědčí prezident Montezemolo svého jezdce Alonsa, aby v Maranellu zůstal?
(foto: Scuderia Ferrari)

Jednou z jeho serióznějších možností (krom Williamsu) je McLaren, který od příští sezóny přechází na pohonné jednotky Hondy, s níž uzavřel smlouvu o exkluzivní spolupráci. Špičkoví piloti si ale nebudou moci dovolit počkat na příští rok, jak se jim povede, s tím, že se pak eventuálně rozhodnou přestoupit do Wokingu - to už bude pozdě. Risknout to budou muset ještě letos.

Všichni piloti ve špičkových týmech - v Mercedesu, Red Bullu a Ferrari - mají smlouvy až do konce roku 2015. Ty však mívají někdy hodnotu jen toho papíru, na kterém jsou sepsány. Věří Alonso pevně, že Ferrari zvládne transformaci a brzy začnou vítězit?

Bude chtít zůstat Sebastian Vettel u Red Bullu a sledovat, jak jeho hodnota klesá, když jej poráží Daniel Ricciardo? Zůstane u Mercedesu Lewis Hamilton, pokud titul získá Nico Rosberg, nebo se týmu po zásahu z boxové zídky odcizí a bude se podivovat nad horší spolehlivostí svého vozu? Od Formule 1 si teď na 4 týdny odpočineme, po letní přestávce ale dostaneme odpovědi nejen na tyto spekulativní otázky.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari vyhodilo šéfa motorů Marmoriniho, propuštění Frye popírá. Odejde Alonso?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 49, poslední 05.08.2014 08:05 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 49 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pérez, Sergio

Pérez sonduje možnosti: Nový kontrakt během léta?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud