Frijns: F1 je prací mých snů, Caterhamu nešlo jen o peníze

BŽ, 3. dubna 2014, 13:00 Google+

Robin Frijns, testovací jezdec týmu Caterham se pravděpodobně ukáže v pátečním tréninku na okruhu v Bahrajnu. V rozhovoru popisuje, co čeká jezdce, než se dostanou do F1

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 03.04. 14:58) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Jak byste ukončil větu: Ve svém dětství jsem toužil být...
Robin Frijns (RF): "Závodním jezdcem. Bylo mi pět nebo šest let, když si otec koupil čtyřkolku s obsahem 50 kubíků, často jsem se na ní vozil po zahradě. V sedmi jsem vyhrál místní mistrovství v motokárách. Nic zvláštního na tom nebylo, jeli jsme vždy po stejném okruhu, ale vítězství jsem vnímal pozitivně. V deseti jsem začal jezdit na větších okruzích pro motokáry."

Kdy jste si uvědomil skutečnost, že se chcete zabývat závody na profesionální úrovni?
RF: "V roce 2008. Bylo mi 17, skončil jsem na druhém místě ve francouzském šampionátu KF2 - jednom z těch lepších v motokárách. Musel jsem se rozhodnout, jestli chci jezdit formulové discipliny. Změnil jsem styl jízdy, musel jsem si vyjasnit mnoho otázek, jednou z nich byla přítomnost financí pro prodloužení kariéry."

Musí mladí jezdci za všechno platit?
RF: "Ano, už dlouhou dobu. Motokáry jsou hodně drahou zálibou, i když se jezdí jen tak. Když v nich chcete závodit, musíte být členem týmu. Přijdete a oznámíte: tady jsou moje výsledky a tady jsou moje peníze. Když je tým spokojen s oběma položkami, tak jste uspěl. Pak je otázkou, co dál. Automobilový sport není jako fotbal, kde nejlepší postupují do vyšší soutěže. Mezi motokárami a F1 je množství různých nezávislých sérií. Když se chcete dostat na vrchol, musíte každý rok postoupit o něco výš - do série se silnějšími motory, rychlejšími vozy. Pak samozřejmě rostou i náklady na účast v závodech."

O jak vysokých částkách mluvíme?
RF: "V motokárách pro starší jezdce se jedná o 30 až 50 tisíc EUR, v nižších formulových disciplinách, například Formuli BMW se jedná o šesticiferní sumy. V GP2 stojí jedna sezona přibližně 2 miliony EUR. Do F1 musíte investovat jako minimum 6 milionů EUR - když jste skutečně rychlý a nepůsobíte v každé nižší sérii déle než jednu-dvě sezony. Já jsem to absolvoval naštěstí v rychlém tempu."

Kdo za to všechno platí?
RF: "Mnoho jezdců je z bohatých rodin, jejich rodiče jsou řediteli velkých společností. Horší je, když finance musíte hledat tak jako já. Musíte si zídkat sponzory a všechny peníze věnovat jen na závodění. Jezdec musí být rychlý na okruhu a současně si musí hledat kontakty s lidmi, zajistit si jejich pomoc při plnění svých snů."

frijns
Robin Frijns s Caterhamem CT05 (foto: Team Caterham F1)

Kolik Vás stojí kontrakt s týmem Caterham?
RF: "Tak na tuto otázku Vám nemohu odpovědět. Jsem rád, že jsem našel tým, který se nezajímal jen o mé peníze, ale chce mi pomoci stát se lepším jezdcem a připravit mě pro mou delší kariéru. V F1 závodí 22 jezdců, z nich jedna třetina přinese týmu víc peněz, než jsou náklady na jejich závodění. Jsou i jezdci jako Sebastian Vettel, kterých si týmy cení a chtějí s nimi uzavřít dlouholeté smlouvy, ale většinou chtějí jezdci smlouvy s týmy, ne naopak."

Jako testovací jezdec se nedostanete za volant příliš často. Co děláte, když nejezdíte?
RF: "Musím se připravovat na ty minuty, které absolvuju v kokpitu vozu. Udržuju se ve formě, trénuju, posiluju krční svalstvo. Naneštěstí žádný trénink nenahradí skutečnou jízdu ve voze F1. Kromě toho aktivně pracuju na simulátoru. Dá se porovnat s ohromnou PlayStation. Společně s inženýry vyhodnocujeme jednotlivé momenty, posuzujeme, jak být na okruhu rychlejší."

Kvůli své kariéře mnoho věcí obětujete. Je tato práce pro Vás ta pravá?
RF: "Mladí jezdci a především jejich rodiče by si měli uvědomovat výšku rizika. Někdo je úspěšný, například Michael Schumacher nebo Sebastian Vettel. Vím ale o mnoha rodinách, které investovaly hodně peněz bez dosažení cíle. Ale když už jste v F1, tak je to práce snů."

Vytisknout

Diskuze: Frijns: F1 je prací mých snů, Caterhamu nešlo jen o peníze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 03.04.2014 14:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gill sensors

FIA novou směrnicí zakáže úpravy průtokoměrů paliva - bude po problému?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud