Red Bull: Některé týmy díky odchylkám průtokoměrů získávají významnou výhodu

Petr Hlawiczka, 27. března 2014, 06:20 Google+

Formule 1 musí podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera přejít na jiné řešení pro monitorování okamžitého průtoku paliva během závodů. Některé týmy díky nepřesnostem homologovaných čidel získávají významnou výhodu.

Počet komentářů:  56 komentářů (Poslední 27.03. 22:13) Napište svůj názor
gill sensors

gill sensors | foto: Gill Sensors

Sdílejte článek

Mistrovský tým se v Austrálii rozhodl ignorovat data pocházející z homologovaného průtokoměru FIA, protože poskytoval nepřesná data a měl negativní vliv na jeho rychlost. I když je tolerance jeho chybovosti nízká, podle Hornera to stačí k tomu, aby mezi týmy docházelo k velkým rozdílům ve výkonnosti.

"Musíme nalézt lepší způsob - obzvlášť, když jsou rozdíly tak malé, ale dopad na výkonnost tak velký. Kalibrace senzoru určuje vaši konkurenceschopnost, což je naprosto špatně," vysvětluje šéf Red Bullu pro Autosport.

Tým by musel v Austrálii jet pouze na 96 kg/h, čímž podle některých ztrácel 8 koní. Je ale těžké spekulovat, zda by Ricciardo své druhé místo udržel, pokud by Red Bull na pokyn FIA průtok snížil.

Čidla pro měření průtoku vyrábí pro Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) společnost Gill Sensors. Týmy si je kupují, čímž se stávají jejich majetkem. Poté si je nechávají zkalibrovat u firmy Calibra, aby mohli získat certifikát FIA.

Týmy tedy mohou nasazovat svá čidla, pokud jsou schválená FIA. To podle Hornera může vést k utrácení velkého množství peněz při hledání těch nejvhodnější. Red Bull měl v Austrálii pouze 4 senzory, zatímco některé týmy jich měly i 12.

"Týmy skončí u toho, že budou nakupovat stovky senzorů, jak už to někteří výrobci učinili, ve snaze vybrat si ten nejlepší. Skončí to triky jako v motokárách, kdy se probíráte karburátory, abyste našli ten nejlepší. Nemyslím si, že to je přijatelná cesta pokroku," říká Horner.

ricciardo
Nepřesnosti senzorů způsobují podle Christiana Hornera významné
výkonnostní rozdíly mezi týmy (foto: Red Bull Racing)

Snaží se nalézt řešení, po jehož přijetí by nedocházelo ke kontroverzním rozhodnutím, jako bylo vyloučení Ricciarda v Austrálii, kde dojel druhý. Proti tomu se rakouský tým odvolal, jeho stížnost se bude v Paříži řešit 14. dubna 2014. "Víme, že některá palivová čidla v Melbourne vůbec nefungovala, takže potřebujeme najít robustnější a spolehlivější způsob pro důvěru v měření FIA."

V Melbourne měly problémy také ostatní týmy. Mercedes se v trénincích také odlišoval, proto na zásah komisařů musel svůj průtok upravit. Nakonec došlo u všech ke změně frekvence měření (z 10 na 5 Hz). Red Bull však během závodu v každém kole neustále překračoval limit 8,3krát více než byla FIA ochotna tolerovat. Na pokyn Fabrice Loma, který má u FIA na starosti motory, aby průtok snížil, ovšem nereagoval.

"U letadel jsou tři senzory a důvěřuje se jejich průměru. Pokud jeden vykazuje odchylku, pak se spoléhá na další dva. Myslím, že v F1 jde o velmi nevyzrálou technologii. Snažíme se spoléhat na senzor, který prokázal, že je problematický," dodává Horner.

Vytisknout

Diskuze: Red Bull: Některé týmy díky odchylkám průtokoměrů získávají významnou výhodu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 56, poslední 27.03.2014 22:13 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 56 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Představení Sepangu: Jak se letos změní technické nároky malajského okruhu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud