Starty tvoří velmi důležitou součást závodů vzhledem k tomu, jak obtížně se kvůli současné aerodynamice vozů F1 předjíždí. FIA sice před pár lety schválila používání systém pro omezení přítlaku, ani s ním to však na většině okruhů není snadné.
To ostatně potvrdil i Heikki Kovalainen, který v závěru sezóny zaskakoval za Kimiho Räikkönena: "Mé oba starty zde a v Austinu byly opravdu slabé, po procedurálních potížích při obou příležitostech jsem nebyl schopen se všemi při rozjezdu držet tempo. To bylo zklamání, protože to tvoří tak velkou část závodu. Pak je velmi těžké získávat zpět pozice."
Nejlepší průměrnou pozici po kvalifikaci (bez ohledu na pozdější penalizace) má pochopitelně Sebastian Vettel, který devětkrát získal pole-position, šestkrát druhé místo, třikrát třetí a jednou deváté.
S odstupem jedné pozice se za něj řadí Lewis Hamilton (3,2), jenž kvalifikaci vyhrál pětkrát, a pak jeho týmový kolega z Mercedesu Nico Rosberg (4,4), jenž v sobotu nenašel přemožitele celkem třikrát. Ze stejné průměrné pozice se těší i Mark Webber, jenž se z pole-position radoval dvakrát.
Nyní se pojďme podívat, kolik míst piloti získali či ztratili hned po startu v úvodním kole. Nejlépe jsou na tom Pastor Maldonado a Esteban Gutiérrez, kteří se v 19 závodech posunuli o 28 míst dopředu. Velmi dobře si počínali také Sergio Pérez (+ 25 míst), Giedo van der Garde (+ 24) a Adrian Sutil (+ 23) - všichni tito piloti startovali obvykle uprostřed pole.
Mistr světa Sebastian Vettel okupující pravidelně první řadu moc co získávat neměl, jeho týmový kolega z Red Bullu Mark Webber je jedním z nejhůře startujících jezdců (jeho vysvětlení, proč k tomu docházelo, najdete zde).
Ferrari potvrzuje kvalitu svých startovacích systémů a práce se spojkou - oba jeho jezdci jako jediní z první čtyřech týmů v úvodních fázích závodů získávali: Fernando Alonso si polepšil celkem o 11 míst, Felipe Massa dokonce o 21 míst. Šetrné Lotusy a Mercedesy, které před letní přestávkou byly v kvalifikacích lepší než Red Bully, na startech ztrácely.
Absolutně nejhorší ze všech je Jean-Eric Vergne (přišel o 28 míst), což bylo ostatně patrné po povedené kvalifikaci také v posledním závodu sezóně v Brazílii, kde přišel o čtyři místa.