"Během zimy došlo k velké změně, k nečekané změně. Pirelli představilo nové pneumatiky, které byly mnohem citlivější. Bylo velmi snadná je přetížit," popisuje konstruktér letošního nejrychlejšího vozu RB9 v televizním pořadu rakouské Servus TV výzvu, která před nimi stála na počátku roku.
"A protože naše auto tráví hodně svého času na kolo při brzdění a v rychlých zatáčkách, kdy pneumatiky hodně zatěžujete, nemohli jsme ho skutečně využít, aniž by pneumatiky rychle neodešly.
Takže nám změna pneumatik ublížila, zatímco jiným pomohla, jako Lotusu a asi i Ferrari. Z mého pohledu měli vyloženě štěstí. Myslím si, že Lotus a Ferrari dělají velké ramena v tom, jak byli během zimy chytří, že to dokázali předvídat," kritizuje Newey své největší soupeře v šampionátu.
"Ale abych byl zcela upřímný, měli jen ohromné štěstí, a my jsme měli trochu smůlu. Samozřejmě do toho vstoupila politika. Byl to tedy náročný rok, ale velmi odměňující," hodnotí designér Red Bullu letošní sezónu, v níž získali po suverénních výkonech v její druhé části čtvrtý mistrovský titul v řadě.
Sebastian Vettel soupeřům v určitých chvílích posledního závodu ujížděl až o dvě sekundy na kolo (foto: Red Bull Racing)
Její začátek pro ně nebyl snadný. "Byla to v určitých chvílích náročná sezóny. Začali jsme, přišel dobrý výsledek v Malajsii, první a druhé místo. A pak to s naší konkurenceschopností bylo jako na houpačce.
Bylo to velmi těsné, Ferrari bylo zpočátku velmi silné, Mercedes se zlepšil kolem Monaka, takže uprostřed sezóny jsme se dostali do bodu, kdy jsme nebyli... vedli jsme sice šampionát, ale vypadalo to křehce, jako by se v té chvíli rozjel obzvlášť Mercedes," pokračuje Newey.
Proto se rozhodli usilovně pustit do vývoje letošního vozu RB9 na úkor toho příštího: "Tlačili jsme na to, představili jsme na voze několik změn, nějaké novinky jsme přivezli do Maďarska před letní přestávkou, pak další do Spa. A to nás nakoplo."
Red Bull slaví double v Abú Zabí (foto: Red Bull Racing)
"Myslím, že jsme na to po celou dobu až do Singapuru opravdu tlačili, pokud jde o nasazování nových dílů, i v Japonsku. Mohli byste se ohlédnout zpět a říci, že jsme na to tlačili více, ne bylo zapotřebí, protože tohle vás samozřejmě obírá o zdroje na příští auto.
V té době jsem to takto necítil, vypadalo to, že na to musíme tlačit a je to ohromné se takto rozjet, jak to zažíváme ke konci sezóny," pochvaluje si dominanci svého týmu Newey.