RED BULL
Mark Webber, 1.
Tento víkend to jde docela hladce. Nebylo to nejsnadnější začátek Q2 a Q1, nebyli jsme elektrizující. Celkem dost jsme změnili auto a já jsem se cítil čím dál pohodlněji, jak kvalifikace pokračovala. V posledním sektoru, kdy byl Seb rychlý, jsem se díky tomu cítil jistě, takže jsem se mu tam mohl vyrovnat a tam, kde jsem byl rychlý, jsem rychlý zůstal.
Sebastian Vettel, 2.
Myslím, že jde pro tým o skvělý výsledek. Na začátku kvalifikace vypadaly Mercedesy velmi silně, obzvlášť v Q2. Zdá se, že v Q3 se nám daří nalézat trochu toho času navíc. Mark zajel velmi dobré kolo, takže mu gratuluji. Měl jsem si vést o něco lépe, ale nevím, jestli by to stačilo. Odvedl skvělou práci, bez chyb. Jde o skvělý výsledek pro tým, zítra bychom měli mít velmi dobrý závod.
Christian Horner, šéf týmu
Vzrušující kvalifikace, která se rozhodla v posledím kole pro oba naše vozy. Mark zajel fantastické kolo a získal pole pozition o jednu desetinu před Sebastianem - první řada pro Red Bull. To je nejlepší možný výsledek před zítřejším závodem. Bude to fascinující závod a jako obvykle bude klíčovým prvkem chování pneumatik.
MERCEDES
Nico Rosberg, 3.
Obecně jsem výsledkem potěšený. Jsem nejlepší ze zbytku, což bylo pro tento víkend cílem. Je příjemné trochu rozrušit v kvalifikaci Red Bull, znovu však byli rychlí. Našim cílem je získat druhé místo v šampionátu konstruktérů a naši hlavní soupeři z Ferrari jsou dost vzadu, což je pro nás skvělé.
Lewis Hamilton, 4.
Čtvrté místo je dobré, když vezmu v úvahu, že bylo zajeto v mém prvním pokusu v Q3. Bohužel to vypadalo, že něco odpadlo na pravé straně auta. Jel jsem šikanou a prasklo to. Snažil jsem se zatáhnout, ale nešlo to, takže se něco rozbilo a vyústilo to v hodiny. Bylo to dobré kolo a možná by stačilo na první řadu, protože jsem byl jen o čtyři desetiny pozadu v mém prvním pokusu. Ale to se stává.
Auto bylo dobré. Tohle je okruh, na kterém se těžko předjíždí, takže být vepředu znamená všechno. Doufejme, že budeme mít dobrý start a zabojujeme o podiová umístění. Jsem jen strašně rád, že jsem se nepropadl dál. Dobré také je, že jsme před Ferrari a tam musíme zůstat. Těším se a doufám, že získáme dobrý výsledek.
Ross Brawn, šéf týmu
To byla vzrušující kvalifikace oproti těm z posledních závodů. Nico zajel dobře, byl na čele v Q2 a zajistil si dobré třetí místo. Co se Lewise týče, byl na nejlepší cestě k tomu samému - dost na to, abychom začali být na boxové zídce nadšení - a potom dostal hodiny. Vypadá to na technický problém a musíme to prošetřit.
Nikdy nebudeme vědět, jak by to dopadlo, ale bylo to rozhodně blízko. S ohledem na závod jsme včera při simulacích nebyli zrovna spokojeni, ale piloti a jejich inženýři odvedli dobrou práci a přes noc udělali pár změn, aby situaci zlepšili. Povrch (podmínky) tratě se také výrazně změnil, takže uvidíme, jak se to zítra vyvine. Hlavní bude strategie a jsem si jistý, že uvidíme mix jedné a dvou zastávek v boxech. Slibuje to zajímavý závod.
Nejrychlejší trojice kvalifikace v Abú Zabí (foto: Red Bull Racing)
LOTUS
Kimi Räikkönen, 5.
Dnes to bylo celkově dobré. V trénincích jsem se trápil s tím, aby vůz byl podle mého gusta, ale když klesly teploty, bylo to mnohem lepší. To je fajn, protože závod se bude dojíždět v noci, takže to tak preferuji. Zdá se, že mi vůz s kratším rozvorem vyhovuje více mému stylu a doufám, že to tak bude pokračovat.
Není to velká změna, ale pokud nastavíte přední i zadní část vozu podle vašich představ, může v tom být rozdíl. Pochopitelně chcete být co nejvýš a dnes jsme jasně nebyli nejrychlejší, ale nikdy nevíte, co se v závodě stane. V závodě je auto většinou dobré a pokud nebudeme mít žádné problém, mohli bychom bojovat o dobrý výsledek.
Romain Grosjean, 7.
Byla to jedna z náročnějších kvalifikací v poslední době a sedmé místo není to, co jsme očekávali s ohledem na rychlost předváděnou v trénincích. Měli jsme být hned za Red Bully, kde jsme byli po celý víkend. S autem jsem byl spokojen, ale dnes to nebylo ideální. V zatáčkách to bylo dobré, ale na rovince jsem cítil, že něco není úplně v pořádku. Byl to nakonec menší problém s převodovkou a to mě stálo čas, ale nic vážného, jen senzor, zítra to bude fajn.
Je složité tady předjíždět, takže odstartovat sedmý není ideální. Bojujeme s Mercedesy v poháru konstruktérů, takže se musíme dostat před ně. Je to dlouhý závod v obtížných podmínkách a všichni kolem startují na stejné sadě pneumatik. Nebyl jsem ale optimistický po kvalifikaci v Indii a dojel jsem na pódiu, takže nikdy nevíte, co se přihodí.
Alan Permane, ředitel traťového provozu
Očekáváme silný závod. Od Kimiho to byla dobrá kvalifikace, je škoda, že není před Mercedesy. Jeho poslední sektor v závěrečném kole jej stál jen těsně možné třetí místo. Naopak Romain se trápil a nebyl s vozem spokojen. Mít oba vozy v první desítce je slušný výsledek, i když jsme od E21 očekávali dnes více.
Cílem je rychlost a tou porazit Mercedes a dokončit víkend s větším počtem bodů než oni pro pohár konstruktérů. Pochopitelně se budeme snažit vytěžit z případných příležitostí, které nám Red Bull může přinést, ale oni prostě opět vypadají hodně rychle. Možná to bude přímý závod. Rozhodně se zde nenabízí tolik možností jako v Indii, takže musíme počkat, jak se to bude vyvíjet a správně reagovat.
Eric Boullier, šéf týmu
Tým respektuje rozhodnutí komisařů a udělá vše, co bude v jeho silách, aby Kimi a tým získal ve Velké ceně Abú Zabí po startu z konce roštu co nejlepší výsledek. Nehledali jsme žádnou výhodu ani jsme při incidentu žádnou nezískali. Podstatná část byla nahrazena. Viděli jsme, co Kimi dokáže, aby se propracoval polem, když to potřebuje. Kvůli dobrému výsledku ze sebe vydáme vše.
SAUBER
Nico Hülkenberg, 6.
Bylo to perfektní kolo a z auta jsem dostal maximum. Na tomto okruhu nebude lehké předjíždět, jsou zde dvě DRS zóny a v minulosti jsme mohli vidět pár předjížděcích manévrů, ale myslím, že máme dobrou maximální rychlost. Byli jsme schopni se pohybovat v první desítce po celý víkend a jsem si jistý, že to bude stejný případ i zítra.
Esteban Gutiérrez, 17.
Jeli jsme dle plánu, ale došel nám čas, takže jsem nedostal šanci zajet rychlé kolo. Bylo to těžké, protože jsem se na začátku dostal do provozu. Byla to chyba a chybělo nám jen pár sekund.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Kvalifikace opět ukázala konkurenceschopnost našeho vozu. Bohužel se to neodrazilo ve výsledku obou aut. Nico jako vždy podal skvělý výkon a využil potenciál vozu na maximum. Bohužel pro Estebana nešla první část kvalifikace podle plánu. Byla to kombinace chyb, která ho stála postup. Děkuji týmu zde na okruhu, všichni pracovali velmi tvrdě. Nyní se musíme soustředit na závod.
FERRARI
Felipe Massa, 8.
Jsem s kvalifikací spokojen a šlo to lépe, než jsem očekával. Po celý víkend jsme nebyli dostatečně konkurenceschopní a po ranním tréninku jsem se bál, že se nedostaneme do Q3. Ale potom (díky dobrému kolu, kdy jsem z auta dostal maximum spolu s nižními teplotami) jsem získal pár míst. Uděla jsem, co jsem mohl a myslím, že bez přetáčivosti v poslední zatáčce by to bylo ještě lepší.
Tento okruh našemu autu nevyhovuje, protože potřebujete trakci a ani vysoké teploty nám nepomáhají, ale závod je večer, takže doufám, že nám to pomůže získat důležité body, které potřebujeme. I když to nebude vůbec jednoduché.
Fernando Alonso, 11.
Po celý víkend jsme nebyli tak rychlí a v kvalifikaci rychlí nebýváme. Má kola rovněž nebyla tak čistá, ztratil jsem pár desetin. Možná to bude zítra lepší startovat z této pozice, pokusíme se využít ušetřené pneumatiky.
Pat Fry, technický ředitel
Od začátku jsme se zde trápili a výsledek kvalifikace odráží hierarchii mezi týmy, která tak byla již od začátku. I když jsme hodně pracovali na zlepšení vyvážení obou vozů, stále nám scházel přítlak a obzvlášť v posledním sektoru, kde soupeři získávali.
V prvních dvou sektorech nemáme žádné vážné problémy, ale v posledním ztráta narůstá a negativně to ovlivní celé kolo. Když se ochladilo, lépe nám fungovaly pneumatiky, ale nepomohlo to našim pilotům získat lepší pozice. Zítra to bude těžký závod, ve kterém se budeme chtít vyhnout provozu v prvním stintu a sázíme na čistý start. Musíme vše udělat perfektně, pokud chceme získat co nejvíce bodů.
MCLAREN
Sergio Pérez, 9.
Auto bylo dnes skvělé. Pokud bychom našli extra pár setin, možná bychom byli sedmí, bylo to možné. Bylo důležité zůstat v klidu po zklamání z třetího tréninku. Myslím, že jsme pro závod udělali správné kroky, protože jsme věděli, jak moc se změní podmínky na trati během změny z odpoledne na večer - my jsme reagovali dobře. Celkově to byl víkend zlepšování pro tým, takže se na zítřek těším.
Jenson Button, 13.
Jsem z toho zmatený. Auto fungovalo dobře, ale chovalo se jinak. Měl jsem maximum na předním křídle a museli jsme odebrat něco z přítlaku na zádi, proto jsme byli tak rychlí na rovinkách. Nedokázal jsem přimět pneumatiky k tomu, aby fungovaly, proto to bylo, jako bych kolem klouzal.
Martin Whitmarsh, šéf týmu
Po celkem slibném pátku i sobotě byl pro nás výsledek vlastně zklamáním. Navíc Checo v Q2 ukázal skvělou rychlost a byl pátý, takže je škoda, že žluté vlajky zabránily dalšímu zlepšení. Co se Jensona týče, vypadalo to během víkendu zatím dobře, byl šestý v posledním tréninku, ale bohužel v kvalifikaci nenašel vyvážení a to znamenalo, že se nedostal do první desítky.
Zítra, jako jsme to už mnohokrát viděli, oba - Jenson i Checo - budou závodit dobře a tvrdě a budou chtít získat co nejvíc bodů, aby upevnili naši pozici v poháru konstruktérů.
TORO ROSSO
Daniel Ricciardo, 10.
Myslím, že už to, že jsme se dostali do první desítky je dobrý výsledek po všech těch problémech, se kterými jsme se potýkali při nastavování auta dle mého gusta od pátku až po dnešní trénink. Moje kolo ve druhé části bylo velmi dobré, ale ne nejlepší, do Q3 jsem šel s tím, že se v pár oblastech mohu ještě zlepšit.
Rozhodli jsme se trošku upravit tlak předních pneumatik, což se ukázalo být nesprávným rozhodnutím, protože jsem potom musel složitěji zahřívat pneumatiky. To samotné kolo nebylo špatné, ale neukázalo se to na čase.
Teplota? To je problém jen když vystoupíte z auta, protože když v něm sedíte, proudí tam vzduch a je to fajn.
Jean-Eric Vergne, 14.
V první i druhé části šlo vše hladce. Zvládl jsem zlepšit svůj čas i na starých pneumatikách a měl jsem nakročeno k dobrému pokusu, ale v posledním kole jsem strašně probrzdil při nájezdu do zatáčky č.8 a to smazalo všechny výhody. Je to škoda, protože včera a dnes v noci všichni pracovali opravdu tvrdě, aby mi dali dobré auto, se kterým jsem byl od začátku třetího tréninku spokojen.
Musím se přihlásit a říci, že jsem udělal chybu. Chtěl jsem příliš a snažil se až moc. Plusem však je, že jsem měl po celý víkend dobrou rychlost. Takže s dobrou strategií se na zítřejší závod těším a jsem si jistý, že napravíme dnešní zklamání.
James Key, technický ředitel
V pátek ani jeden z našich pilotů nebyl spokojen s vyvážením a proto tým tvrdě pracoval přes noc, aby připravil správné nastavení křídla. Vypadalo to, že to fungovalo, protože JEV byl ined spokojen. Daniel už méně, což znamenalo víc práce na jeho straně garáže před kvalifikací. Po kvalifikace máme trošku smíšené pocity, protože jsme věřili, že můžeme mít oba vozy v první desítce.
Bohužel Jean-Eric ztratil čas ve středním sektoru v jeho rychlém kole v Q2, když by mu stačilo zlepšení o dvě desetiny, které mohl od nových pneumatik očekávat. Protože to bylo tak těsné, jeho chyba znamenala konec kvalifikace už ve druhé části.
Daniel odvedl dobrou práci, když se dostal do Q3, ale nebyl schopen zopakovat jeho nejlepší čas ze druhé části a proto jsme skončili hůř, než jsme očekávali. Ale i tak je to povzbudivé být zpět v Q3 a z toho, co jsem viděl včera vypadá naše závodní rychlost dobře, takže můžeme očekávat, že z toho bude Daniel těžit stejně jako JEV, který byl kromě kvalifikace celý víkend velmi konkurenceschopný.
FORCE INDIA
Paul di Resta, 12.
S 12. místem jsem celkem spokojený – jde o zajímavou pozici pro zítřek. Ve voze se cítím dobře, celý víkend funguje tak jak má. Pro zítřek jsem optimistou, snad se nám podaří udržet vepředu a získat nějaké body. Závodní tempo by našemu vozu mělo vyhovovat o něco víc. Před námi je ale dlouhý závod, ale přes noc zapracujeme na naší strategii a pokusíme se probojovat vpřed.
Adrian Sutil, 18.
Po celý víkend se ve voze necítím pohodlně. Ve všech trénincích jsem se trápil a nemohl jsem najít to správné vyvážení. Vše to začalo ve druhém tréninku, kdy jsme měli problém s brzdami. Od té doby se trápím. Před kvalifikací jsme se pokusili udělat nějaké změny, což pomohlo, ale očividně ne dost a já se tak nedostal do Q2. 18. pozice je pochopitelně zklamání, ale to je zkrátka výsledek našeho trápení s nastavením. Zítra to bude dlouhý a náročný závod, ale budu se snažit ze všech sil, abych zlepšil svou výkonnost.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Je povzbuzující vidět Paula na 12. místě jen desetinku od nejlepší desítky. Byl spokojený se svým vozem již od začátku a v každém z tréninků se neustále zlepšoval. Máme zde dobrý vůz, který je velice konzistentní při dlouhých stintech, což nám snad dovolí zapojit se do bitvy o body.
Na druhé straně garáže je situace o něco složitější – pro Adriana je to obtížný víkend. Není spokojený se svým vozem a i přes naší nejlepší vůli stále nemůžeme najít ten správný směr, abychom mu poskytli takové vyvážení, které mu dodá potřebné sebevědomí.
Zítra to bude zajímavý závod. Doufejme že se nám podaří vymyslet takovou strategii, která oba naše vozy posune co nejvíce dopředu.
WILLIAMS
Pastor Maldonado, 15.
Byl jsem velice silný v Q1, ale v Q2 jsem se bohužel trápil s provozem a nebyl jsem tak schopen zajet čisté kolo. Navíc vozy, které přeťaly cílovou pásku za mnou, mohly těžit ze zlepšující se přilnavosti tratě. Pro tento víkend jsme připravili několik vylepšení, díky kterým se vůz zdá být o něco konzistentnější, což nám během zítřejšího závodu bezesporu pomůže. Celkově zůstávám pozitivně naladěn a cítím, že jsme udělali krok vpřed.
Valtteri Bottas, 16.
Očekával jsem, že zabojujeme o Q3, takže jsem nyní trochu zklamaný. Se zlepšující se tratí celé pole postupně zrychlovalo. Ovšem až na nás – z nějakého důvodu jsme nebyli schopni vytěžit více z této extra přilnavosti. Při svém finálním pokusu jsem navíc uvízl v provozu, což mne taktéž stálo několik desetin. Do závodu tedy nebudeme vyrážet z nejlepší pozice, ale víme, že na této trati se nám z hlediska dlouhých stintů poměrně daří, takže očekávám, že se zítra posuneme o něco vpřed.
Xevi Pujolar, šéfinženýr
Ve třetím volném tréninku jsme na obou vozech zkoušeli různé vývojové prvky, které jsme testovali již v pátek, a Valtteri se ve voze cítil o poznání spokojeněji. Pastor se trápil s nedostatkem gripu, způsobeným zejména vysokou teplotou tratě – stoupající až k 50°C. To se naštěstí ve večerní kvalifikaci již neopakovalo, když bylo o poznání chladněji.
Q1 se nám poměrně podařila, když oba piloti zajeli velice slušná kola, velkému provozu navzdory. V Q2 to již bylo horší. Nemyslím si, že by se nám podařilo z vozu dostat maximum, vzhledem k tomu, že oba piloti uvízli v provozu a ztratili tak několik desetin.
Celkově jsme však opět o něco stáhli náskok na týmy před námi a vzhledem našemu dobrému tempu na delší vzdálenosti věřím, že nás čeká zajímavý závod.
CATERHAM
Giedo van der Garde, 19.
V kvalifikaci jsme jeli dva pokusy na měkké sadě pneumatik. V úvodu šlo vše a dařilo se mi, než vozy přede mnou přezuly. Při druhém pokusu jsme to dobře spočítali, ale v mém zpomalovacím kole jsem byl zablokován jednou z Force Indií, což se mělo ale ukázat až v rámci celého kola a znamenalo to, že pneumatiky vychladly a já ztratil v mém rychlém kole asi tři desetiny.
Je to vtipné, protože i když jsem dojel před naším největším soupeřem a svým týmovým kolegou, jsem zklamaný, protože sei myslím, že jsem mohl zajet časy kolem 1:42 min, ne dost na postup, ale dost na to, abych ukázal, co v tom autě je. Nicméně - máme před sebou dlouhý závod a minule zde tým dojel třináctý, takže beru to, že jsem dojel nejlépe v té naší malé bitvě a soustředím se na zisk co nejlepšího možného výsledku.
Charles Pic, 21.
Začali jsme kvalifikaci na měkké sadě a stále jsem neměl dobré vyvážení, které by pro mě fungovalo. Auto bylo nedotáčivé a to ovlivnilo oba mé pokusy v Q1. Je to smůla, protože zde máme rychlost proti našim přímým soupeřům, ale máme závod na to, abychom ukázali, co můžeme dokázat. Máme výhodu v závodní rychlosti a s dobrým opotřebením pneumatik, které jsme viděli, máme i různé možnosti strategie.
MARUSSIA
Jules Bianchi, 20.
Dnes jsem na své straně neměl dobrý den, takže po tvrdé práci jsme se z toho dostali a to je velké plus. S mým posledním pokusem v Q1 jsem spokojen a byl dost dobrý na to, aby rozdělil Caterhamy. V třetím tréninku jsem měl problém se zádí vozu a to mě vyhodilo mimo trať a roztočilo. Naštěstí jsem se vyhnul zdi, ale poškození převodovky znamenalo její výměnu. Je škoda, že po dobrém kole, které napravilo nepovedený trénink mě penalizace odsune na úplný chvost. Budeme se snažit najít strategii, která nás dostane před soupeře.
Max Chilton, 22.
Celkově to byl těžký den, ale obzvlášť kvalifikace, protože jsem měl problém s DRS. V prvních kolech jsem jel rychleji, ale při mém druhém rychlém kole odešly pneumatiky, což je škoda, protože si myslím, že Jules ajá bychom byli hodně blízko, když na tom záleželo. Když se podívám, co jsem ztratil kvůli DRS a také strategii tří kol versus jednoho kola, mohu říci, že ta ztráta byla velká. Přesto zítra je další den a budeme se snažit.
John Booth, šéf týmu
Dnes jsme se potýkali s řadou problémů a ty vedly ke ztrátě rychlosti. Max ztratil DRS a to byla velká nevýhoda. Po kvalifikaci jsme brzy našli důvod a bude jednoduché to do zítra opravit, ale nedali jsme mu to nejlepší nářadí, aby se připravil na závod.
Jules měl problém na voze v tréninku a vyjel mimo trať a i když to nebylo nic vážného, poškození vozu tam bylo a byla nutná výměna převodovky. Měl také problém s KERSem v kvalifikaci a měl tak jen jeden pokus na měkké sadě pneumatik. KERS jsme opravili a Jules mohl vyjet do dalšího pokusu a byl schopen zajet kolo s dobrým časem, ale stále se výkon mohl zlepšit.
Přes noc se musíme dostat z frustrace a jsem si jistý, že napravíme všechny problémy. Během posledních závodů jsme měli výhodu ve výborných startech a jsem si jistý, že získáme pár pozic hned po úvodu závodu a udržíme si vzestupnou formu v závodě.