V Suzuce Sebastian Vettel udělal další významný krok k zisku svého čtvrtého titulu mistra světa o který jej nyní může připravit pouze hodně velká náhoda. Po závodě však byla hlavní otázkou dne strategie Red Bullu.
"Vettel vyhrál, když Red Bull změnil strategii jeho týmového kolegy Webbera, který byl v úvodu závodu před Němcem, ze dvou na tři zastávky v boxech. A člověk se musí zeptat - proč to udělali?" Tak se táže nejen Gary Anderson.
"Tým uvedl, že byli nuceni udělat změnu protože Webber zajel poprvé do boxů relativně brzy a vyměnil pneumatiky v 11 kole - to kvůli tomu, že mu již odešly pneumatiky, jak uvedl šéf týmu Horner. Nicméně podle mě v tu chvíli Webber neměl s výkonem problém. Ano, ztratil 0,4s na vedoucího Grosjeana v desátém kole, ale jeho čas byl prakticky stejný, jaký zajel v kole osmém. To nenaznačuje, že by mu odešly pneumatiky," domnívá se.
Dodává, že Lotus na to reagoval tím, že Grosjean také zamířil do boxů, aby pokryli tuto hrozbu a to znamenalo, že Vettel měl před sebou prázdnou trať. Mohl tak do boxů až v 15 kole, což vedlo k tomu, že podruhé zajel k mechanikům až v kole 37. A podle Andersona mu právě to vyhrálo závod.
"Pro Webbera to však znamenalo, že na další sadě pneumatik odjel pouze 14 kol. Red Bull trval na třízastávkové strategii aniž by zjistili, jak dlouho by na druhé sadě mohl jet. Mohl jet konkurenceschopně o několik kol déle. Týmy šly do závodu s tím, že to pravděpodobně bude dvouzastávkový závod, možná však tří. To ale bylo na papíře pomalejší," upozorňuje.
"Red Bull měl dva vozy na čele a věřili, že se kryli pro případ, že by pneumatiky nevydržely. Je nešťastné - a neobvyklé - že zvolili tu horší strategii pro vedoucí vůz. Většinou má vedoucí vůz výhodu. Pokud existuje lepší možnost, získá ji jezdec vepředu," popisuje.
To, jak nakonec strategie fungovaly a pokud by Webber Grosjeana rychle předjel, měl by prý šanci stíhat Vettela. Bylo by to nicméně těžké, protože Webber byl těsně za Grosjeanem v kole 46, Vettel měl již šestisekundový náskok a do konce chybělo sedm kol. "Musel jej předjet hned v tom prvním kole nebo bylo po všem. A tak to nakonec dopadlo."
Podle něj však Vettel opět ukázal výkon hodný brzy čtyřnásobného mistra světa. "Jezdí dobře, dělá práci, kterou je potřeba udělat, nedělá chyby a je na limitu. S pomocí týmu předjel dva vozy a vyhrál. Během kariéry dokázal, že je schopen vyhrát nejen z prvního místa."
Ocenil také výkon Romaina Grosjeana, který si před rokem sáhl téměř na dno. V Japonsku loni po startu narazil do Webbera a nebylo to v jeho případě nic neobvyklého. "Dlouho byl tím špatným v F1 a vypadalo to, že se z toho nedostane."
Pyšný Boullier se svým rozesmátým svěřencem (foto: Lotus F1 Team)
"Měl nestabilní začátek sezony, ale po tom špatném víkendu v Monaku se stále zlepšuje. A od chvíle, kdy byl oznámen odchod Räikkönena do Ferrari, vyrostl Grosjean z Räikkönenova nosiče vody v jedničku Lotusu. Ví, že musí odvést dobrou práci a on ji opravdu odvádí. Ukazuje týmu, že nepotřebují novou jedničku, protože on je jejich mužem. Je úplně odlišným pilotem než Grosjean v Japonsku 2012. Tento závod zajel skvěle a to ve voze, který není tak rychlý jako Red Bull."
Dodává, že tento závod jen dokázal, že v F1 není lehké předjíždět, protože i Red Bull to zvládl jen s pomocí strategie. Právě proto je prý kritická a důležitá kvalifikace - a to je i důvod toho, proč je Vettel poslední dobou neporazitelný.
Pozastavuje se také nad vedením Ferrari, které ve třetím tréninku nečině nechává Fernanda Alonsa sedět v garáži téměř celou polovinu doby, kterou by mohli využít na trati.
"Opravdu nevím, co se v tom týmu děje. V sobotu ráno v Japonsku seděl Alonso 25 minut v garáži, téměř polovinu tréninku, zatímco ostatní soupeři plnili své úkoly. Přes noc se o 180° změnil směr větru a všichni piloti se shodli, že to mělo velký vliv na chování vozů."
"Ferrari se toho mohlo hodně dovědět. Mohou sice argumentovat tím, že ušetřili pneumatiky, ale potom se měří s týmy na starších pneumatikách a těmi, kteří zajeli měřené časy v úvodu tréninku. V F1 je však důležité porovnávat se s těmi, kteří dělají stejné věci ve stejnou chvíli jako vy."
"Kdybych já velel Ferrari a platil Alonsovi kdo ví kolik milionů euro ročně, poslední věc, kterou bych jej nechal dělat je prosedět půl tréninku před kvalifikací v garáži když vím, že nám chybí rychlost," kroutí hlavou Anderson.
Alonso prý není frustrovaný, protože Ferrari za Red Bully zaostává již čtyři roky (foto: Scuderia Ferrari)
"Ferrari to dělá každý závodní víkend a já se musím ptát, zda mají nějaký management. A to je Alonsův největší problém. Když nevidí funkční management, začne být sám manažerem. A mít jezdce, který to dělá je pro tým to nejhorší. Něco se musí rychle změnit, pokud chtějí být týmem, kterým si myslejí, že by měli být," vzkazuje do Maranella.
Jeho poslední zamyšlení patří Mercedesu, který v závěru nařídil Nicovi Rosbergovi šetřit palivo."Dojeli 70s za vítězem a ztratili řekněme 20s kvůli penalizaci. Takže ztratili 50s během závodu, což je kolem sekundy na kolo. Pokud chcete vyhrát, musíte natankovat na celou délku závodu na plný plyn, protože když se pak objevíte na čele, jste schopni ta zbylá kola dojet."
"Je lehké zkalkulovat, kolik je třeba paliva - každý má časy z minulého roku a ví, jaké jsou rozdíly ve výkonosti proti loňsku. Když nenatankujete dost, prohráli jste ještě než jste začali. Všechny týmy nedotankovávají úplně naplno a je to o tom to správně odhadnout. Vypadá to, že v Japonsku Mercedes zašel příliš daleko."