Piloti Formule 1 mají v týmech různé povinnosti, mezi které patří i práce na základně. Mají jedinečné zkušenosti z jízdy v monopostu v různých podmínkách. Ty pak předávají potřebným lidem v týmech, kteří je dokážou přetransformovat do nového vozu.
Fernando Alonso je v Scuderii Ferrari nedílnou součástí týmu, který vytváří koncepce při vývoji nových vozů před sezonou a pracuje na nich i v průběhu sezony. Podílí se samozřejmě i na vývoji nového Ferrari pro sezonu 2014. Pro inženýry je neocenitelným zdrojem informací o chování vozu na trati, proto s nimi komunikuje tak často, jak se jen dá.
„Popisuji svým inženýrům mé celkové pocity z jízdy v určitých zatáčkách, jak vůz brzdí, jeho přilnavost na trati, jaké je řízení vozu při zatáčení. Musím také vědět porovnat chování vozu před a po technické změně.
V průběhu závodu komunikuji se svým inženýrem za normálních okolností celkem často. On na mě promluví dvakrát za jedno kolo, já na něj jednou za dvě nebo tři kola. Ale normální okolnosti jsou zřídkavým jevem! Pokoušíme se navzájem dohodnout o rozhodnutích v průběhu závodu, proto spolu mluvíme hodně.“
Fernando Alonso (foto: Scuderia Ferrari)
Rozhodnutí v průběhu závodu jsou podle Alonsa jak na závodním inženýrovi, tak na něm: „S rozhodnutími je to v procentech tak 50 na 50. Můj závodní inženýr má všechny sledované hodnoty a plán jízdy uložené v hlavě. Každé tři nebo čtyři okruhy přizpůsobujeme plán pocitům pilota a podle toho, jak se chová vůz, jak reaguje na změny. Pak se rozhodujeme podle nově naměřených hodnot.“
Záznamy z komunikací mezi jezdci a inženýry, které svým fanoušků nabízí televize v průběhu přenosu ze závodů Formule 1, jsou tedy jen pouhým zlomkem celkové komunikace.