Brzdy aneb proč se Hamilton v Mercedesu trápí a v posledních závodech na Rosberga ztrácí

Petr Hlawiczka, 30. května 2013, 06:10 Google+

Lewis Hamilton hovoří o odlišnosti vozu Mercedesu od McLarenu, s nímž byl zvyklý závodit, a o tom, proč na svého týmového kolegu Nica Rosberga ztrácí. Zatím se stále trápí s nastavením brzd, proto nemůže brzdit tak pozdě, jak by si přál.

Počet komentářů:  48 komentářů (Poslední 01.06. 14:22) Napište svůj názor
Mercedes F1 W04

Mercedes F1 W04 | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

"Je to tak od prvního závodu, dokonce v zimním testování jsem se trápil. Nastavení na mém voze týkající se brzdových válců a volantu je velmi odlišné od toho, co jsem měl dříve," cituje jezdce Mercedesu ESPN.

Byl jsem velmi spokojený poté, co jsem tam [v McLarenu] strávil léta a zvykl jsem si mít pořád to stejné. To pro mě letos bylo trochu slabinou v prvních několika závodech a obzvlášť v posledních třech jsem byl slabý. Tento byl pro mě zatím nejtěžší," vrací se Brit k Monaku.

U McLarenu preferoval brzdové kotouče společnosti Carbone Industrie spíše než Brembo. Bremba poskytují více zpětné vazby skrz pedál, čímž umožňují snadnější modulaci. Lewis však u McLarenu přišel na to, že se správnou velikosti a designem hlavního brzdového válce může získat potřebnou modulací společně s vyšším brzdným výkonem kotoučů Carbone Industrie.

S touto kombinací se u Mercedesu trápí. Od počátku sezony se mu tým snaží poskytnout tuto zvláštní kombinaci pomocí úprav brzdových válců, zatím to však u něj nefunguje. Rosberg zůstává u standardní kombinace třmenů i kotoučů Brembo a je s nimi celkem spokojený.

hamilton
Hamilton si u Mercedesu musí zvykat na nové věci, zejména na odlišný volant a brzdy
(foto: Mercedes AMG F1 Team)

Výkonnější brzdy obvykle vytvářejí více tepla, protože fungují ve vyšším provozním rámci (na druhou stranu však rychleji degradují), což je patrné při srovnání Hamiltona s Rosbergem na většině okruhů. Teplo se totiž skrz ráfek kola přenáší do pneumatik a na tratích, kde piloty obecně více omezuje teplotní degradace předních pneumatik, se Hamilton potýká vyšší degradací než Rosberg.

V Monaku, kde každá chyba při brzdění končí nárazem do svodidel, se však Hamilton trápil s něčím jiným, než s nadměrným teplem: "Zkrátka jsem nedokázal v trénincích ani v kvalifikaci 'zapnout' pneumatiky. Stalo se mi to poprvé. Podařilo se mi to pouze jednou - ve druhém a ve třetím sektoru mého posledního kola v Q3."

V obou těchto sektorech byl rychlejší než Rosberg (viz analýza sektorů) byl rychlejší, nestihl v nich však dohnat deficit vzniklý nezahřátými pneumatikami z toho prvního, kde Němec předvedl mimo jiné parádní průjezd Ste. Devote.

hamilton
V Monaku si při brzdění Lewis moc nevěřil (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Dostatečně zahřát přední pneumatiky bylo v Monaku klíčové pro všechny jezdce. Pro Mercedes to obvykle nebývá problém a Rosberg se s tím vůbec netrápil. Proč se tedy Hamiltonův agresivnější styl při brzdění v Monte Carlu neprojevil i vyšším teplem?

Tentokrát při brzdění totiž agresivnější nebyl. "Scházela mi důvěra v pozdní brzdění. Opravdu to nemá nic společného s inženýry, je to o mě a o mých pocitech. Je to skutečně obtížné vysvětlit, zkrátka mi to celý víkend nešlo. Nejde o soustředění, ale o to, abyste se ve voze cítili pohodlně. Zde potřebujete 100% důvěru, kterou jsem v minulosti vždy míval. Ne však tento víkend."

Pokud nebrzdíte agresivně, pak se brzdy moc nezahřívají a teplo se nedostává ani do pneumatik. Ty pak neposkytují přilnavost a vy nemůžete pozdě brzdit. Začarovaný kruh. Zahřejte však pneumatiky a zlepší se i brzdění, brzdy jsou teplejší atd. Jde o to, aby brzdy generovaly teplo, které by pomohlo pneumatikám dostat se a udržet se v provozním rámci.

V Monaku šlo pro Lewise ale o specifický problém, který vznikl z jeho specifických požadavků na brzdy a jejich vnímání. Na jiných okruzích se to projevovalo letos jinak, výsledek je však stejný: není tak rychlý, jak by byl, pokud by si při brzdění plně věřil.

Rosberga překonával v nestandardních podmínkách, kdy bylo třeba trochu improvizovat - například při kvalifikaci v Melbourne či v Sepangu. Za stabilnějších podmínek ale Nico dostává z letošního Mercedesu F1 W04 více. Dá se však předpokládat, že se to bude postupně otáčet.

mercedes
Mercedes se Hamiltonovi snaží pomoci, vyladění brzd k jeho spokojenosti ale ještě chvíli potrvá (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Podle šéfa týmu Rosse Brawna to ale chvíli ještě potrvá: "Myslím si, že jde o velmi spletitou záležitost - o způsob, jakým pilot komunikuje a jak chápete to, co chce s autem dosáhnout a jak jej vyladit, aby vyhovovalo jeho potřebám. Máme u Lewise velmi dobrou skupinu zkušených lidí, která pracuje na tom, aby měl přesně to, co hledá.

To se může lišit od toho, co potřebuje a vyhledává Nico, i když jsou si dost blízko, pokud jde o auta, bude to však nějakou dobu trvat. Nico je u týmu čtyři či pět let a přesně ví, která tlačítka mačkat v rámci týmu, a Lewis své poznání toho rozvíjí - za kým musí jít, pokud chce rozebírat určitá hlediska vozu.

To zkrátka chvíli trvá. Lewis má navíc v Nicovi velmi tvrdého a talentovaného soupeře. Chceme, aby jezdci byli co nejvyrovnanější, aby jeden na druhého mohli tlačit. Nechci zde vidět pilota, který by řekl, že je celkem spokojený s tím, že je druhý. Chci, aby oba piloti - pokud nejsou na čele - říkali, že se musí zlepšit a nalézt způsoby, jak z balíku, z auta a z lidí dostávat více," vysvětluje Brawn.

A samotný Rosberg svého týmového kolegu vnímá jako silného soupeře, byť jej teď v kvalifikacích třikrát po sobě porazil a srovnal skóre na 3:3. "Abyste porazili Lewise, musíte mít vše perfektní. Pokud to nemáte, neporazíte ho," dodává Nico.

Vytisknout

Diskuze: Brzdy aneb proč se Hamilton v Mercedesu trápí a v posledních závodech na Rosberga ztrácí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 48, poslední 01.06.2013 14:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 48 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Alonso si v Turíně zahrál fotbal před 41 tisíci diváky, penaltu proměnil jako…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud