Vylepšování vozů - Co nového připravují týmy pro Čínu?

iM2 / PH, 10. dubna 2013, 00:04 Google+

Pro třetí závod sezony - Velkou cenu Číny - připravují všechny týmy úpravy svých vozů. Auto Motor und Sport přišel s novinkami, které inženýři v poslední době vyvinuli. Některé týmy však nechtějí o detailech příliš mluvit.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 11.04. 07:45) Napište svůj názor
Ferrari F138

Ferrari F138 | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Teprve po dvou odjetých závodech sezony připravily týmy první větší upgrady pro svoje vozy. Díky velkým změnám, které nás čekají od sezony 2014, není v roce 2013 moc prostoru pro vývoj vozu. Ten, kdo na začátku sezony ztrácí, musí pospíšit, protože dlouhý vývoj aktuálních aut by se nemusel vyplatit. 

V první polovině sezony bychom se měli dočkat větších balíků vylepšení při závodech v Číně, Španělsku a Velké Británii. Poté už se s vývojem moc nepočítá. Kdo totiž do letní přestávky nebude disponovat výkonností, kterou by si představoval, už ji asi těžko dožene. Přestávka 3 týdnů mezi Velkými cenami poskytla inženýrům první větší možnost pro vylepšení aut. 

Red Bull
U rakouské stáje by se snad ani nemuseli moc snažit. Na otázky ohledně technických vylepšení reaguje tým kolem hlavního designera, Adriana Neweyho, stroze. Kdo se chce dozvědět něco o technice Red Bullu, musí na to přijít sám. Při vývojovém tempu stáje z Milton Keynesu by ale bylo překvapením, kdyby se RB9 nedočkalo žádných vylepšení.


Red Bull ohledně vylepšení mlčí

Ferrari
U Ferrari se pracuje na vylepšeních, které by měly stáj posunout vpřed. Už během zimních testů tým prozradil nějaké informace ohledně vývoje v sezoně. Podle tohoto plánu by měl být právě 3. závod sezony v Číně místem pro nasazení prvního většího balíčku vylepšení - podle La Gazzetta dello Sport půjde o nové přední křídlo, výfuky a brzdový systém.

Z důvodu stále ještě uzavřeného vlastního tunelu v Maranellu bude balíček pro Čínu vyvinut ještě ve větrném tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem v Německu. Ferrari se v prvních dvou závodech sezony dařilo lépe, než samo očekávalo, takže by mohl být jejich balíček méně agresivní, než jaký byl původně v plánu.


Ferrari už před sezonou ohlásilo příchod vylepšení v Číně, nic konkrétního však nevíme

Lotus
V Malajsii jel s novou verzí výfuku pouze Kimi Räikkönen, v Číně už budou obě auta ve stejné specifikaci. "Výhodou nové konfigurace výfuků je lepší přítlak na zadní nápravě. Především pak v zatáčkách, kde mají horké výfukové plyny velký vliv na rychlost auta - tedy v pomalých začkách," říká technický ředitel stáje James Allison.

"To by nám mělo v Šanghaji pomoci s delší výdrží pneumatik." Mimo to tým chystá menší změny na předním křídle, na odtrhových hranách zadního křídla a na svislých bočních plátech, které jsou před bočnicemi.


Lotus chce mít v Číně obě auta ve stejné specifikaci, drobných vylepšení dozná přední i zadní křídlo a svislá plocha před bočnicemi

McLaren
Malajsie představovala pro McLaren krok správným směrem. V Číně by auto mělo být ještě víc konkurenceschopné. Na otázky ohledně změn na voze odpověděl šéf týmu, Martin Whitmarsh, zdrženlivě: "Očekávám, že z našeho vývojového oddělení něco dostaneme." V technickém oddělení stáje ve Wolkingu se světla nezhasínají.

Základními oblastmi, na kterých by britská stáj měla pracovat, mají být výfuky a podlaha auta. Právě zde mají s aerodynamikou největší problémy. Stáj také s velkou pravděpodobností pracuje na změnách na zavěšení, které by mělo být při změnách nastavení flexibilnější. "V pátečním tréninku budeme mít hodně práce," říká generální ředitel stáje, Jonathan Neale.


McLaren má seznam úkolů dlouhý: zavěšení, podlaha, výfuky, spekuluje se o předním křídle

Mercedes
Mercedes měl v prvních dvou závodech dobrou formu. Trať v Šanghaji by navíc měla "stříbrným šípům" extrémně sedět. Podle šéfa týmu, Rosse Brawna, by v Číně měly přijít jenom malé změny. Co konkrétně, to však prozradit nechtěl. Podle zpráv z Německa by se mělo jednat hlavně o aerodynamické díly. Největší slabinou W04, ostatně stejně jako jeho předchůdců, je přítlak.


Mercedes zažil skvělý vstup do sezony, vozům ale obecně a dlouhodobě chybí přítlak

Sauber
U Sauberu bijí na poplach. Auto není tak rychlé, jak se očekávalo. Kde přesně má tým problémy, zdá se, neví ani technické vedení stáje. Větší balíček vylepšení je však naplánovan až na VC v Barceloně. Lidé z týmu doufají, že v Číně spíše přijdou na příčiny problémů. Tom McCullough, hlavní traťový inženýr, vysvětluje: "Data z Malajsie jsme již pečlivě prostudovali a přišli na určité cesty vývoje. Do Šanghaje dovezeme odpovídající vývojové komponenty."


Sauber veze vývojové díly a chce pochpit jádro problému

Force India
V Indické stáji se v posledních dnech zabývali především vyřešením problému s uchycením kol. "Tvrdě jsme pracovali na tom, abychom pochopili, co bylo špatně," říká šéf týmu Vijay Mallya. Problém u vozů VJM06 spočíval v náboji kola, který měl zajišťovat volný tok vzduchu maticí, jenže ten přilnul k nápravě - pravděpodobně díky vysoké teplotě. I přes tyto problémy chce tým u stávajícího řešení setrvat. 


Tým měl problémy při zastávce v boxech s odmontováním kol

Williams
Start do sezony byl zklamáním. Do blízkosti bodovaných míst se tým přiblížil pouze v době, když ostatní týmy měly problémy se spolehlivostí. První velký aerodynamický balíček je ale ohlášen až na Barcelonu. V Číně tedy na tým čeká především pilný sběr dat pro inženýry v továrně.

Podle Auto Motor und Sport se měl v Číně vrátit k výfukům z roku 2012, neměly se však vejít na nové auto, které by vyžadovalo spoustu úprav kromě nasazení staré podlahy, což by nebylo možné. F1news.cz dnes tuto informaci ověřoval u Williamsu: není to pravda. Tým do Číny se starými výfuky přijet neplánoval. A pokud by je měl nasadit, dokázali by auto upravit tak, aby mohli staré výfuky použít s letošním FW35.


Williams zvažuje krok zpět - ke starým výfukům

Toro Rosso
Stejně jako pro Williams je i pro Toro Rosso start sezony zklamáním. Také u druhého týmu značky Red Bull pracují inženýři především na výfucích. "Trošku delší pauza přišla v pravou chvíli. Naši technici si myslí, že přišli na něco, co by mohlo vyřešit naše problémy. Věřím, že se zlepšíme. Základ je dobrý. Ještě jsme neukázali celý potenciál."


Toro Rosso věří, že na 'něco přišlo'

Marussia
Na chvostu pole zuří stejný boj jako na čele, jen s omezeným rozpočtem. Technická skupina kolem Pata Symondse připravuje pro Čínu nové prvky zavěšení. Stejně jako u obou top týmů by měly být tlumiče na obou nápravách spojeny hydraulicky. Během zimních testů se již týmu podařilo tento poměrně složitý systém vyladit tak, aby fungoval. Tým má také nové chlazení brzd a to jak vzadu tak v předu.


Marussia zapracovala na chlazení brzd a tlumičích

Caterham
Zatímco Marussia se stále přibližuje ke středu pole, zdá se, že u Caterhamu je trend spíše opačný. Šéf týmu, Cyril Abiteboul, v Malajsii prohlásil, že tým chystá velký balík po Malajsii. Jestli ale bude připraven už pro Čínu zůstalo nezodpovězeno. Oba jezdci týmu ale před Šanghají prohlašují, že nejdůležitější bude práce na nastavení, aby vyřešili problémy s přetáčivostí vozu.


Caterham bojuje s přetáčivostí

Vytisknout

Diskuze: Vylepšování vozů - Co nového připravují týmy pro Čínu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 11.04.2013 07:45 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Barrichello, Rubens

Barrichello: Sním o posledním startu ve Formuli 1

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud