Technický ředitel Caterhamu pro F1news.cz: Pneumatiky se občas nechovají intuitivně

Petr Hlawiczka, 16. května 2012, 18:00 Google+

Dnes jsme měli možnost prohodit pár slov o letošní sezóně a pneumatikách s týmem Caterham F1, který pneumatiky využívá odlišně než rychlejší stáje. Více prozrazuje jejich technický ředitel Mark Smith.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Z rozhovoru s týmy jde cítit jistá frustrace z toho, že se jim stále nedaří vyzrát na pneumatiky. Bezpochyby letos přispívají k vzrušujícímu závodění a nepředvídatelným výsledkům, vždyť v pěti prvních závodech jsme zažili nejen pět různých vítězů, ale rovnou pět různých vítězných týmů.

Na vítězství Fernanda Alonsa, Jensona Buttona či Sebastiana Vettela by si před sezónou jistě kde kdo vsadil, ale že Ferrari bude prohánět Sergio Pérez se Sauberem (Malajsie), s přehledem vyhraje Nico Rosberg (Čína) nebo že po loňské formě vyhraje do pátého závodu Williams s Pastorem Maldonadem?

Týmy usilovně pracují na tom, aby pochopili fungování pneumatik a zlepšily svou práci s nimi. Uznávají, že Pirelli odvedlo dobrou práci a splnilo přesně to, o co bylo požádáno. Těžko by mohlo vyhovět všem týmům a dvanácti odlišným požadavkům, a tak dle dohody dodává stejný produkt pro všechny.

Paul Hembery na tiskových konferencích bývá občas pod palbou, ale usmívá se: "Změnili jsme pneumatiky a změnila se i auta - dejte to všechno dohromady a máte skoro stejný začátek sezóny, jaký jsme viděli loni. Spousta otazníků se v průběhu sezóny vyjasní s tím, jak týmy lépe poznávají auta, pneumatiky a to, jak z nich dostat to nejlepší... Inženýři jsou v F1 velmi schopní.  Myslím, že během několika závodů pneumatikám přijdou na kloub, stejně jako loni."

Čím tvrději týmy pracují, k tím překvapivějším závěrům občas docházejí. Lotus včera například přiznal, že se rozhodl špatně, když na druhý stint ve Velké ceně Španělska nasadil svým pilotům měkkou směs, která byla v kvalifikaci průměrně o 1,2 sec/kolo rychlejší. Jenže teplota asfaltu byla v neděli o 12 °C nižší a tvrdá směs byla překvapivě navzdory všem předpokladům rychlejší.

rossi
Alexander Rossi vystupuje z vozu CT01 v Barceloně,
zástupce FIA Jo Bauer mu měří čas (foto: Caterham F1 Team)

Když se zástupci týmů hovořím o ideálních provozních teplotách, obvykle jen s úsměvem kroutí hlavou a odmítají se bavit o konkrétních hodnotách, které jsme od Pirelli dostali.

"Nejsnadněji se zahřívá superměkká směs, která funguje kolem 95 °C. Měkčí směs, stále orientované spíše na výkonnost, funguje při 105 °C. Středně-tvrdá s vylepšenou konzistentní a stále vysokou úrovní přilnavosti funguje při 115 °C a konečně tvrdá s menší přilnavostí, ale výkonnostní stabilitou, funguje kolem 125 °C," tvrdí Pirelli.

Z reakce inženýrů na tyto údaje je parné, že realita bývá odlišná, a to zejméně kvůli měnícím se teplotám, které na zahřívání pneumatik mají nezanedbatelný vliv. Jak pneumatiky fungují u Caterhamu, to jsem se měl dnes možnost dozvědět od technického ředitele Marka Smithe.

"My nevyhnutelně využíváme pneumatiky trochu jinak než rychlejší týmy. Naše energie v pneumatikách jsou o něco nižší, což nám za určitých podmínek dává příležitost na pneumatiky více tlačit. Jsme méně náchylní k jejich přetěžování či vzniku problému s puchýři," odpovídá.

caterham
V Mugellu si Caterham vyzkoušel výfuky Red Bullu s tunelem v bočnicích,
v Barceloně je však nenasadil (foto: Caterham F1 Team)

"Stále potřebujeme co nejlépe rozvíjet své porozumění pneumatikám. Relativní využití každé směsi letos představuje dobrou výzvu." Po vytažení mých trumfů od Pirelli však o přesných číslech nechce hovořit ani na opakovaný dotaz: "Každá směs má svou ideální teplotu, ale někdy se nemusí chovat intuitivně."

Co se s tím dá dělat? "Máme některé techniky a metody, které nám pomáhají porozumět tomuto složitému problému, a stále pracujeme na lepším pochopení přesně správného pracovního rámce, v němž se musíme nacházet."

"Pneumatiky jsou samozřejmě jen jedním z hledisek celkové výkonnosti a perfektní využívání pneumatik samotné nás nedostane do čela startovního roštu - sice bychom si to moc přáli, ale zatím tomu tak není.

Fantastické závodění, které letos pozorujeme, je svědkem klíčové role, kterou ve vzrušujících závodech sehrávají pneumatiky," dodává Smith pro F1news.cz.

caterham
Caterham pro Kanadu nic zvláštního nechystá, ale pro Valencii po vylepšení bočnic první verze předního křídla (č. 41) připravuje jeho třetí iteraci (foto: Caterham F1 Team)


Tip: Zajímavé informace o vývoji zadního křídla a výzvách spojených s nasazením KERSu si můžete přečíst magazínu Caterhamu zde (anglicky).

Vytisknout

Diskuze: Technický ředitel Caterhamu pro F1news.cz: Pneumatiky se občas nechovají intuitivně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Formule 1 je černou loterií, říká Dietrich Mateschitz

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  3. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud