Při vývoji vozu E20 bylo nakresleno 11 000 výkresů, což je o 28 % více než v případě jeho předchůdce - loňského Renaultu R31. Jeho návrh si vyžádal 250 000 hodin práce.
Na kapotáži jsou patrné reklamy na šampón Clear a deodorant Rexona, což jsou produkty společnosti Unilever.
Boční pohled
Jak se vůz E20 liší od předchozích verzí? Technický ředitel James Allison vysvětluje: "Rozdíly jsou v tisíci různých věcech. Kvůli změnám předpisů jsou nejzřetelnější dvě, které jsou na všech autech, jasně patrné všem pozorovatelům."
Jedna se týká výfuků, které byly na předchozím voze vpředu před bočnicemi: "Minulý rok mohla všechna auta vytěžit spoustu přítlaků z energie, kterou poskytovaly výfuky. U nás výfuky vyúsťovaly přímo dopředu pod bočnice, většina však měla systém, který končil někde před zadními koly.
Proto jsme se ve sportu rozhodli věci trochu uklidnit před následující sezónou. Přijali jsme nová pravidla, která místo svobody pro foukání ve spodní části vozu určují oblast, kde se mnohem hůře získává přítlak. Pravidla nám proto určují prostor, kde mohou výfuky končit."
Nos E20 - opět s hrbem
Allison pak poukazuje na druhou viditelnou změnu, která se týká nosu a jeho zřetelného schodu: "Důvodem pro to je vývoj předchozích vozů, kdy se nos posouval neustále výše a výše. Se zvyšováním monopostu vpředu jste získávali vyšší přítlak.
Problém s vysokými nosy je ten, že kdybyste špičkou nosu narazili kolmo do jiného vozu, pak takto vysoká špička převyšovala horní stranu kokpitu druhého vozu - a to je velmi nebezpečná situace, protože nechcete, aby hlavu jezdce trefil z boku nos.
Proto jsme se pro letošní rok dohodli, že všechny špičky nosu budou muset být podstatně sníženy. Pravidla však nevyžadují, aby bylo sníženo celé auto, pouze přední část nosu tak, aby nemohla proniknout do kokpitu," vysvětluje důvody pro letošní snížení přední částí nosů technický ředitel.
Výfuky směřující vzhůru
Nakolik se týmu vyplatila přestavba aerodynamického tunelu na 60% modely? "Dramaticky nám to umožnilo rozšířit realismus testů, které provádíme v aerudynamickém tunelu, takže dostáváme realističtější hodnoty při zatáčení a odchýlení vozu ze směru. To jsou celkem podstatné věci. Snad to bude znamenat, že vůz bude tolerantnější k širší škále podmínek během zatáčení," odpovídá Allison.
Špička nosu
Šéf závodního týmu Eric Boullier uvádí: "Je pravdou, že reputace týmu v oblasti inovací je dobrá, minulý rok jsme přišli s některými opravdu pěknými a s některými, řekněme delikátnějšími, ale letos je rozhodně také máme.
Nejvíce doufám v to, že se letos dočkáme dobrých věcí a budeme znovu na čele, a to na mnoho let, dlouhou dobu. Také aby si všichni lidé v Enstone užívali život zde a těšili se ze své vášně pro závodění a pro Formuli 1. Obavy panují z toho, že můžeme mít něco špatně, co nečekáte či nezvládnete, což by vás v tomto procesu zpomalilo."
E20 zepředu
Spolumajitel týmu Gerard Lopez prozrazuje, co je v letošní sezóně cílem pro jejich nové piloty Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana: "Máme naději, že odjedeme společně sezónu a dokážeme to, co jsme očekávali minulý rok.
Doufáme, že máme silné auto a silné piloty, přičemž jeden z nich je samozřejmě mistrem světa. Doufáme, že auto dostaneme do čelní skupiny a snad se pokusíme získat čtvrtou příčku, což by mohl být rozumný cíl pro letošní sezónu.
Jsme samozřejmě extrémně hrdi na to, že jméno Lotus je nyní konečně jasným pojmem pro všechny ve Formuli 1."
Räikkönen během prezentace říká: "Vždy se hovořilo o mé motivaci, což psali lidé, kteří mě neznají a nemají ani ponětí o tom, jak je má motivace silné. Pokud bych ji neměl, seknul bych s tím. Mám pocit, že jsem ve své poslední sezóně Formule 1 odjel některé ze svých nejlepších závodů a se svou výkonností jsem byl velmi spokojený. S motivací jsem neměl nikdy problémy.
Myslím, že lidé ode mne očekávají velké věci, ale pokud do toho budu dávat 100 % a budu spokojený se svou jízdou, pak budu šťastný. Pokud to bude pravda a nestačí to, pak to holt nestačí."
Bočnice
Co si o novém voze myslí druhý pilot Romain Grosjean? "Z toho, co jsem zatím viděl, můžu říct, že se zbarvení nezměnilo. Uvidíme na dráze. Doufejme, že to bude dobré auto a po prvním testu mu budeme moci dát přezdívku. Pak se pokusíme jej kolo od kola v každé části zlepšovat.
Francouz si bude muset zvykat po návratu do F1 na nové pneumatiky: "Myslím, že Pirelli mělo opravdu, opravdu dobrý první rok ve Formuli 1. Pro rok 2012 došlo k některým změnám a já si myslím, že pneumatiky budou opět klíčové. Potřebujeme, aby fungovaly, když to budeme potřebovat, a šetřit je, když to bude zapotřebí. Věci se od dob Bridgestone hodně změnily. Péče o pneumatiky je dnes součásti show. Máme velké rozdíly v opotřebení na některých tratích, což Formuli 1 oproti době z před několika let zatraktivňuje."
Airbox
A co bude letos podle Grosjeana největší výzvou? "Samotná Formule 1 je velkou výzvou, myslím si ale, že pro mě osobně bude největší výzvou dostávat 100 % z auta i ze sebe, pokaždé. Bez chyb. Takový je život pilota Formule 1.
Musíte z vozu dostávat 100 %, zaměřit se na to, soustředit se a v každém kole se zlepšovat. Takže doufáme, že budeme mít od počátku sezóny dobré auto, do prvního závodu půjdeme s vysokými ambicemi a po celou sezónu jej zkrátka budeme vylepšovat."
Nos zezadu
Koncovka výfuku
Přední křídlo
Video z představení Lotusu
© Foto: Lotus Renault GP