Úvodní trénink v Abú Zabí začal za bezmračné oblohy, slunečného počasí vysokých teplot - vzduch 27 °C, asfalt 41 °C - a 31% vlhkostí vzduchu.
Z testovacích pilotů do něj zasáhli u Toro Rosso Jean-Eric Vergne (místo Sébastiena Buemiho), u Renaultu po dlouhé přestávce Romain Grosjean (místo Bruna Senny), jehož v Enstone vyhodnocují jako potenciální náhradu za zotavujícího se Roberta Kubicu, a vůbec poprvé ve své kariéře Robert Wickens (místo Jeroma d'Ambrosia, kterého má příští rok vystřídat Charles Pic) u Virginu.
Pirelli pro týmy přivezlo krom měkké a středně-tvrdé směsi také jednu experimentální měkkou, kterou budou testovat během celého pátku - jednu sadu navíc budou mít piloti k dispozici i odpoledne. Když už jsme u italských týmů: v garáži Ferrari dávají na fantastické fotbalové léto 2006 vzpomenout Marcello Lippi and Fabio Cannavaro.
Mechanici Williamsu na úvod natírají flow-vis na zadní křídla obou vozů (foto: AT&T Williams)
Na dráhu jako první vyrazili Alguersuari, Liuzzi, Vergne následovaný Pérezem a Kovalainenem. Během 10 min všichni nainstalovali své vozy a na 2 min zavládlo ticho, které utnulo burácení osmiválce Ferrari za zády Vergneho.
Buttonovi upravili mechanici nastavení pravého zpětného zrcátka, Schumacher se radoval z nejvyšší rychlosti (313 km/hod) na rovince, kterou dosáhl během úvodních dvou instalačních okruhů.
První měřený čas zajel po 16 min Grosjean: nejprve 1:50,375, hned nato 1:47,751 a 1:46,067 min. Hranici 104 vteřin jako první po 22 min překonal na experimentální měkké sadě s předním křídlem potřísněným flow-visem Lewis Hamilton: 1:43,899 min, zatímco Ricciardo byl na středně-tvrdé směsi ve svém prvním pokusu o více než 9 sec pomalejší: 1:53,095 min.
Na trati po 25 min na chvíli zavlály žluté vlajky, když v zatáčce č. 13 vypověděl službu Barrichellův Williams FW33. V rádiu se tým zmínil, že došlo k náhlému poklesu tlaku oleje. "Katastrofa," komentoval Brazilec pro BBC. Jeho účinkování v dopolední části tím skončilo a odpoledne mu tým bude muset namontovat nový motor - naštěstí má ještě jeden volný v rámci povolené alokace 8 pohonných jednotek na sezónu, vyhne se proto penalizaci, která bude v neděli na roštu udělena Maldonadovi za nasazení devátého agregátu.
Hamilton předtím zvládl vylepšit svůj čas na 1:42,617 min a po odklizení vozu svého kolegy Maldonado rovněž na obvyklé měkké směsi: 1:45,444 min.
Výfuk Mercedes (foto: Ch. Malbranque)
Po 35 min konečně k letmému kol na experimentální směsi i Button, zatímco jeho kolega s druhým McLarenem zrychlil na 1:41,846 min, za ním se seřadili piloti Red Bullu (Vettel na středně-tvrdých pneumatikách - 1:42,701 a Webber - 1:43,588 min) a Alonso (1:43,244 min). Jenson se do letošních análů v Abú Zabí uvedl časem 1:43,452 min, patřila mu průběžná 4. pozice.
Jenson před tréninkem uvedl: "Jsem velkým optimistou. V poslední velké ceně jsme viděli, že i když jsem neměl rychlost na to, abych dostihl a předjel Sebastiana, musel se hodně snažit, aby vyhrál. McLaren odjel takticky prvotřídní závod."
Podle Hamiltona okruh v Abú Zabí McLarenu bude sedět: "Okruh by měl opravdu vyhovovat charakteristice našeho vozu, měli bychom být schopni maximálně využít DRS a KERSu - oba systémy jsou na našem autě velmi silné. Sebastian a Red Bull sice vyhráli, ale přesto bych chtěl sezónu zakončit na vítězné vlně."
V polovině tréninku bylo pořadí následující:
1. Button 1:40,955
2. Webber + 0,501
3. Vettel + 0,865
4. Hamilton + 0,891
5. Alonso + 1,502
6. Maldonado + 2,300
7. Schumacher + 2,434
8. Rosberg + 2,693
Rosberg poté postoupil na páté místo (1:42,130 min), mechanici Williamsu měnili Maldonadovi přední křídlo a Hamilton se po 55 min vrátil do čela (1:40,466 min), za něj se posunul Vettel (1:40,807 min).
Přední křídlo McLarenu v Abú Zabí (foto: Ch. Malbranque)
Kobajaši se kvůli problému s převodovkou zaznamenanému během instalace na dráhu vrátil až po hodině - čas 1:48,481 min mu zajišťoval průběžnou dvacátou pozici.
Massa se dostal na pátou příčku (1:41,582 min), ale hned na konci cílové rovinky dostal smyk a projel únikovou zónou v zatáčce č. 1. Mimo se ocitl ve stejný okamžik také Alonso v zatáčce č. 5/6. Zdá se, že Ferrari má s vozem v honbě za limitem problémy. U Fernanda jsme v prvním tréninků viděli více výletů mimo, než je jeho standardem.
Po 70 min tréninku Button (1:40,263 min) dokázal překonat Hamiltona a Webber (1:40,525 min) se posunul na třetí místo. Pro závěrečnou pětiminutovku obuli piloti McLarenu středně-tvrdou směs, zatímco piloti Ferrari nasadili experimentální měkkou. Za hustého provozu se ale Buttona již nikomu z čela sesadit nepodařilo, nejblíže k tomu měly Red Bully.
Jak si vedli nováčci? Vergne zaostal jen o čtvrt sekundy za Alguersuarim, Grosjean zajel dokonce lépe než Petrov. Wickens se slabším vozem neměl šanci moc zaujmout, na Glocka ztratil více než 0,6 sec.
Maximální rychlosti: 1. Alguersuari - 323 km/hod, 2. Vergne - 323, 3. Pérez - 322, 4. Petrov - 319, 5. Grosjean - 319, 6. Kobajaši - 318.
Soupis všech časů: zde (PDF).
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 4 | Jenson BUTTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 1:40,263 |
2. | 2 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,126 |
3. | 3 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | + 0,140 |
4. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 0,492 |
5. | 5 | Fernando ALONSO | esp | Scudéria Ferrari | + 0,538 |
6. | 6 | Felipe MASSA | bra | Scudéria Ferrari | + 0,997 |
7. | 14 | Adrian SUTIL | deu | Force India F1 | + 1,077 |
8. | 8 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 1,867 |
9. | 15 | Paul DI RESTA | gbr | Force India F1 | + 1,888 |
10. | 19 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scuderia Toro Rosso | + 2,114 |
11. | T | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | + 2,370 |
12. | T | Romain GROSJEAN | fra | Renault F1 Team | + 2,422 |
13. | 10 | Vitalij PETROV | rus | Renault F1 Team | + 2,855 |
14. | 12 | Pastor MALDONADO | ven | AT&T Williams F1 Team | + 2,992 |
15. | 7 | Michael SCHUMACHER | deu | Mercedes GP Petronas F1 | + 3,126 |
16. | 17 | Sergio PÉREZ | mex | Sauber F1 Team | + 4,149 |
17. | 16 | Kamuj KOBAJAŠI | jpn | Sauber F1 Team | + 4,221 |
18. | 21 | Heikki KOVALAINEN | fin | Team Lotus | + 4,302 |
19. | 20 | Jarno TRULLI | ita | Team Lotus | + 4,635 |
20. | 23 | Vitantonio LIUZZI | ita | HRT F1 Team | + 6,122 |
21. | 23 | Daniel RICCIARDO | aus | HRT F1 Team | + 6,269 |
22. | 24 | Timo GLOCK | deu | Marussia Virgin Racing | + 7,761 |
23. | T | Robert WICKENS | can | Marussia Virgin Racing | + 8,288 |
24. | 11 | Rubens BARRICHELLO | bra | AT&T Williams F1 Team | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ