Testovat, nebo netestovat?

Pavel Šašek, 4. srpna 2011, 10:36 Google+

Testování během sezony je již několik let zakázáno, týmy však projevily zájem o úpravu tohoto pravidla. Již od VC Německa se o tom hodně debatuje a testování se nebrání ani Jean Todt, prezident FIA.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 10.08. 14:09) Napište svůj názor
Bertolini, Andrea

Bertolini, Andrea | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Ať už jde o jezdce, jejich šéfy, mechaniky, inženýry, fanoušky...Formule 1 je pro všechny z nich vášní. Vše musí být perfektní, motorhome v paddocku, naleštěné vozy i jejich nastavení. Přitom většina novinek se na trati vyzkouší až s prvním pátečním tréninkem. 

Nebylo tomu tak vždy. Ještě před pěti lety se testovalo jako o život. Týmy najezdily tisíce testovacích kilometrů, aby mohly přesně vyladit všechny detaily nastavení vozu. Větší týmy dokonce měly speciální skupinu zaměstnanců, tzv. testovací tým, který se věnoval pouze testování. To však znamenalo také obrovské výdaje.

Proto bylo testování napřed omezováno, potom během sezony úplně zakázáno. Týmy nyní mohou testovat pouze před sezonou, případně smějí otestovat vůz na rovince a to podle přesně daných pravidel a jen v omezeném množství.

Michael Schumacher, neoficiální král testování z dob, kdy si každý testoval, jak se mu zachtělo.

V tomto ohledu si týmy nepomohou ani během demonstračních jízd pro veřejnost, kterými je známý např. Red Bull, který často pořádá své road show v různých částech světa. V těchto jízdách se totiž nesmí použít aktuální vůz a musí se jet na speciálních pneumatikách, odlišných od těch, na kterých se jezdí závody.

Podívejme se na několik čísel z doby, kdy se ještě testovalo. V roce 2005 stáj Ferrari během 155 dní ujela 75 000 testovacích kilometrů. V roce 2006 najel Michael Schumacher, mimochodem jeden z největších příznivců testování, 17 000 testovacích kilometrů, přičemž v závodech odjel pro Scuderii jen 5 200 kilometrů. V letošní sezoně testovalo Ferrari jen 15 dní, během kterých zvládlo 7 000 testovacích kilometrů, Schumacher v Mercedesu ujel jen 3 200 km, to je opravdu velký rozdíl. 

Vzhledem k tomu, že je zimní testování jedinou možností, jak vůz otestovat, všichni pracovali naplno. I když má zákaz testování během sezony na týmy pozitivní vliv co se týče rozpočtů, ohledně úprav pravidel a novinek už je tomu jinak. Po změnách v pravidlech ohledně foukaných difuzorů před VC Velké Británie neměly týmy jak zjistit, nakolik je změna ovlivní. To je samozřejmě pro každý tým velice nepříjemná situace, pouze podle odhadů se totiž závodit nedá.

Český jezdec Josef Král při testu nováčků v Abú Zabí

Testování bylo také skvělou příležitostí, jak otestovat mladé jezdce. Ti však v dnešní době téměř nemají šanci zkusit řídit vůz F1. Při již zmíněných demonstračních jízdách moc zkušeností neposbírají, protože tam se nejezdí závodním tempem. Jedinou šancí je tedy některý z oficiálních testovacích dní, ale to spíš tým potřebuje, aby si na vůz zvykli závodní jezdci. Zbývá tak test pro nováčky, který je ale jen jednou do roka. Nebo páteční tréninky.

V prvním pátečním tréninku je možné nahradit jednoho z pilotů týmu testovacím či náhradním jezdcem týmu, pokud má superlicenci, potřebnou pro jízdu s vozem F1. To však k nabrání zkušeností také moc nepomůže, týmy se tak v případě potřeby nahradit některého z pilotů pro kvalifikaci a závod uchylují k angažování zkušených pilotů.

To jsme letos zaznamenali při VC Kanady, kterou místo Sergia Péreze odjel Pedro De la Rosa, který je normálně testovacím jezdcem McLarenu. Esteban Gutierrez, třetí jezdec Sauberu, neměl dost zkušeností s vozem. Pro tým bylo výhodnější půjčit si De la Rosu, i když si musel zvykat na úplně jinou techniku, než jakou měl u McLarenu.

I Renault zažil takovou situaci, po havárii Roberta Kubicy. Tento tým sice má hodně testovacích a náhradních pilotů, ale když bylo potřeba zraněného Poláka nahradit, nedostal šanci žádný z nich, náhradou se stal zkušený německý veterán, Nick Heidfeld.

Možností k testování opravdu není mnoho, týmy tedy před sezonou testují, jak to jen jde.

To je samozřejmě z dlouhodobého hlediska špatně, protože zkušení veteráni zde nebudou navěky, jednou pověsí helmu na hřebík a v takových situacích bude muset zasáhnout někdo jiný. Mladíci bez zkušeností...Tuto situaci si uvědomuje i prezident FIA, Jean Todt. Ten již během letošní VC Turecka začal o možnostech testování během sezony mluvit. Znovu se diskuse rozhořely během VC Německa a zdá se, že všichni chtějí testování zpět. Zbývá jen doladit přesné podmínky.

Testování bude potřeba i kvůli novým motorům, které přijdou v roce 2014. Přeplňované 1,6l šestiválce prostě bude potřeba vyzkoušet, protože od současných atmosferických 2,4l V8 motorů se dost liší. 

K celému problému se vyjádřil i Jonathan Neale z McLarenu.

"Ano, podpořili bychom to. Ale před lety jsme testování zakázali jako součást Dohody o omezení zdrojů. Přestavěli jsme kvůli tomu náš tým, úplně jsme rozpustili testovací tým. 

Bylo by to tedy složité, zkoušet mladší inženýry a mechaniky, kteří s takovou formou testování nemají zkušenosti. Navíc, ty náklady, na cestování a všechny ty věci okolo, by byly enormní. Myslím, že jsme se dostali ke zlomovému bodu, jak již v jednom z předchozích rozhovorů naznačil Ross Brawn. Než cokoli odsouhlasíme, musíme myslet na naše zaměstnance, jejich rodiny. Nesmí toho na ně být moc."


Esteban Gutierrez nemohl nahradit Sergia Péreze, nemá totiž s vozem F1 zkušenosti. 

Je tedy pravděpodobné, že pokud k obnovení testování dojde, rozhodně nepůjde o neomezené testy, jako před lety. Šlo by o několik vyhrazených dní během sezony. Ubylo by však i předsezonních testů.

"Pokud by bylo cílem tohoto testování dát šanci mladým jezdcům a mechanikům, byl bych jednoznačně pro. Pokud by se to ale znovu mělo dostat do bodu, kdy se neustále testovaly pneumatiky, nové součástky apod., rozhodně by to nebylo dobře."

Přesné detaily ještě sice nikdo nezveřejnil, ale je jasné, že o povolení testování během sezony se usilovně jedná. Jak dlouho však budou jednání trvat a jestli se vůbec testování znovu povolí, nelze v tuto chvíli říct, ani odhadovat.

 

 

Vytisknout

Diskuze: Testovat, nebo netestovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 10.08.2011 14:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Sutil: Spa a Monza budou našimi nejlepšími závody

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud